Gå til innhold

Tips for å takle 2-årstrassen bedre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier i grunn det meste. Noen som har gode tips til å takle trassen - i de situasjonene hvor det er som mest vanskelig, når du er som mest sliten selv, etc?

Her er trassen/selvstendighetstranhen på topp om dagen, og det holder ofte hardt for en sliten mamma med en liten baby i tillegg. Jeg er også stort sett alene med barna.

Noen som har noen lure triks?

Anonymous poster hash: c1fcc...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er så lure triks vet jeg ikke, men jeg velger kampene mine med omhu. Avledning fungerer også innimellom.

Ellers så prøver jeg å jobbe med hvordan jeg selv oppfører meg og tenker når situasjonen oppstår. Han er jo ikke vrang med vilje, men er det kanskje noe annet som egentlig er problemet? Trøtt, sliten, sulten?

Her hjelper det iblant å tilby to valg. Ungenfår da oopplevelsen av å bestemme selv, selv om vi styrer avgjørelsen for ham.

Skrevet

Nok søvn, og forbered ungen på alt som skal skje på forhånd. Selv den minste lille ting og spesielt der man vet det kan oppstå konflikter.

Skrevet

Vi har god erfaring med forberedelse ("etterpå skal vi dra til farmor, men da må vi kle på oss og skifte bleie først") og det kan også hjelpe å la barnet hjelpe til eller gjøre ting selv (om mulig). Eventuelt avled med tull og tøys eller en sang. Hvis ingen ting annet funker er det vi voksne som bestemmer.

Anonymous poster hash: 2c2fb...4f5

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Velger mine kamper med omhu.

Forbereder til det uendelige

Konkurranser.. Om han ikke vil kle seg etc.. Se om vi klarer å kle han før søsteren osv..

Telle til 100..

Prøve å se st det meste blir gjort med gode intensjoner (det bruker jeg vel like mye på femåringen, og mannen 😉).

Det hjelper hvertfall ikke kjefte og mase. Da blir det værre her hvertfall.

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar, alle sammen, og beklager sen tilbakemelding!

Mye bra her. Mye jeg allerede har brukt, men det var allikevel fint å bli påminnet det. Heldigvis har jeg klart å nyttiggjøre meg "triksene" bedre de siste dagene, og det er deilig!

Helt enig i at å gå i kjeftefella absolutt ikke hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det med å huske på at alt blir gjort med gode intensjoner - kjempeviktig! Takk for påminnelse om det :-)

AnonymBruker
Skrevet

Husk også omveltningen med ny baby i familien og mulig følelse av å ha blitt tilsidesatt. Når humøret er bra, inviter til å bli med å stelle, måte eller bade babyen. Toåringer elsker å hjelpe til og gjøre voksenting, så la ham bidra! Og gi ham tid med deg uten babyen også. Ros for god oppførsel og prøv å holde ut trassen 😃

Anonymous poster hash: 6be7f...c6c

Skrevet

Vår treåring er svært grensetstende for tiden.

Prøver så godt vi kan å ikke kjefte på han, i og med at det ikke hjelper, men det er jammen ikke lett alltid!

vi prøver så godt vi kan å gjøre som de andre her i tråden, i tillegg sørger vi for å være flinke til å rose han ved god oppførsel slik at vi ikke bare fokuserer på det han ikke må gjøre, men at det blir fokus på alt han gjør som er bra også. :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk til dere to siste også :-) Ville gjerne hatt mer tid alene med to-åringen, men akkurat den er litt vanskelig å få til i praksis. Men prøver så godt det går. Prøver å la henne delta i babystell ja, og være med meg på huslige sysler (da har hun jo tid med meg uten babyen).

Det er ikke så enkelt alltid, nei, med fryktelig viljestyrke og "vil gjøre selv!" fra de små "trollene" :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...