Gå til innhold

Holde kanin varm ute?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det bør vel helstt gjøres så fort som mulig, men jeg fikk gjort det med en omplasseringskanin når den var 5-6 år. Men vil nok tro at 4 år er grensa hos de fleste dyrleger :)

Anonymous poster hash: 11980...e88

Nei, de fleste dyrleger har ingen aldersgrense. Kjenner flere som har kastrert åtte år gamle kaniner.

Jeg orker ikke å lese hele tråden. Har kaniner selv og håper at denne kaninen får en kaninvenn og et godt liv.

Anonymous poster hash: 7bd64...6df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Setter dyr for høyt?! Selvfølgelig skal du sette dyr høyt og gi dem det stellet de fortjener. Hvis man er så firkantet at man mener dyr skal behandles som mindreverdig så bør de ikke ha dyr!

Endret av wintergirl
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de fleste dyrleger har ingen aldersgrense. Kjenner flere som har kastrert åtte år gamle kaniner. Jeg orker ikke å lese hele tråden. Har kaniner selv og håper at denne kaninen får en kaninvenn og et godt liv. Anonymous poster hash: 7bd64...6df

Etter 4 år må det (av hunnkjønn) tas røngten av buken for å se om en eventuell livmorkreft har spredd seg til andre organer (spesielt lunger og lever) ;)

Anonymous poster hash: 11980...e88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer ikke, og det er fint du bryr deg. Stakkars kanin. Man skal ikke ha dyr hvis man mener at andre setter dyr for høyt. Det er ikke en leke. Jeg hadde kanin som bodde ute i stort bur, og jeg isolerte mesteparten av veggene i buret med isopor om vinteren. Man må passe på at det ikke blåser inn i buret. Kaninen kan bli veldig syk. (Og når kaniner er syke prøver de så godt de kan å late som at de ikke er det siden de er byttedyr). Man kan henge tepper utenpå på buret hvis det blåser inn, bare kaninen får luft. .Jeg hang også opp en varmelampe/lykt, man må passe på at den ikke blir for varm. Og hun hadde en "hule" med ekstra mye høy innerst i buret. Selvsagt spiste hun mye av høyet, men det er bare å fylle på nytt. Var dyrlegen som fortalte meg at man må gjøre alt dette hvis kaninen skal ha det bra ute.

Anonymous poster hash: 0aa42...c77
  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

Fy søren for noen hysteriske og hykleriske megger flesteparten av dere er. Slik som dere skriver bør dere være vegetarianere, om ikke veganere. Hvordan tror dere dyrene har det i industrien? Litt om dyrevelferd, hvordan kommer kjøttet til butikken tror dere? Den kaninhistorien som er beskrevet her gir ok kaninhold. Jeg synes mer synd på de fleste kaniner i dyrebutikker, som har 50cm kaninbur.

Vet ikke om det var denne saken som vart linket til i denne tråden. Men der var det ei som fikk mattilsynet på døra pga at kaninen ikke hadde rennende vann!? Kaniner spiser snø.

Dere burde helle blitt vegetarianere, og kjempet mot pelsindustrien.

Endret av Andreas84
Skrevet
11 hours ago, Andreas84 said:

Fy søren for noen hysteriske og hykleriske megger flesteparten av dere er. Slik som dere skriver bør dere være vegetarianere, om ikke veganere. Hvordan tror dere dyrene har det i industrien? Litt om dyrevelferd, hvordan kommer kjøttet til butikken tror dere? Den kaninhistorien som er beskrevet her gir ok kaninhold. Jeg synes mer synd på de fleste kaniner i dyrebutikker, som har 50cm kaninbur.

Vet ikke om det var denne saken som vart linket til i denne tråden. Men der var det ei som fikk mattilsynet på døra pga at kaninen ikke hadde rennende vann!? Kaniner spiser snø.

Skaff deg en annen hobby. Trolling skjønner du deg ikke på.

• Liker 2
Skrevet

Det var dessverre ikke noe motargument. Prøv igjen.

Skrevet

Hjelpe meg, det er ikke dyreplageri å ha kaniner ute hele året. De trenger at en del av buret gir ly, er tørt og har ting som spon og høy som de kan gjøre som de vil med og gjerne bygger opp et slags rede av. Men så lenge de blir satt ut på våren og ikke i vinterhalvåret, skifter de pels og er svært tilpasningsdyktige dyr.

Anonymkode: 50a0b...f35

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Andreas84 skrev:

Www.kaninboka.no 

Uttal deg etter du har lest der takk. Kaniner er ikke harer og om de lever ute om vinteren så må de grave dype nok huler til å kunne regulere varmen selv.

Anonymkode: 1d1d3...94a

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg, det er ikke dyreplageri å ha kaniner ute hele året. De trenger at en del av buret gir ly, er tørt og har ting som spon og høy som de kan gjøre som de vil med og gjerne bygger opp et slags rede av. Men så lenge de blir satt ut på våren og ikke i vinterhalvåret, skifter de pels og er svært tilpasningsdyktige dyr.

I følge mattilsynet skal de ha et isolert hus å kunne gå inn i. 

• Liker 4
Skrevet

Kaninene mine har isolerte hus inne i en låve i tillegg til store hus ute. De har tilgang til friskt høy og vann hver dag. Det er ca 15 grader i låven over vinteren for at de skal ha det bra. Om det er opphold ute samt ikke for kaldt så tar jeg de med ut for å leke i snøen. De får god pellets fra merket oxbow og en fruktbit i ny og ne. De bor sammen 2 eller flere fordi kaniner er sosiale dyr og helst skal bo sammen med andre. Alle 4 voksne er kastrerte før fylte 2 år, ja det er dyrt, men det er verdt det. Kaniner er ikke gamle når de er 8 år! Hadde en 8 år gammel kanin stående med en på 1 år og de var i like god form. Hører ofte om kaniner som blir over 12 og nærmere 14 år gamle. 

Jeg sjekker tenner og klør måndtlig på mine, samt årlig helsesjekk hos veterinær. Jeg bruker ca en time med de kun for kos og sosialisering hver dag. 

• Liker 1
Skrevet

Www.kaninboka.no 

Uttal deg etter du har lest der takk. Kaniner er ikke harer og om de lever ute om vinteren så må de grave dype nok huler til å kunne regulere varmen selv.

Jeg har lest mesteparten av kaninboka. Jeg har selv kanin, og har laget uteplass og kaninhus. Det er nok få som klarer eller orker å tilpasse uteplassen så kaninen kan lage hule. Det skal være sikret med revenetting både over og under, så da blir det litt av et graveprosjekt. Som nevnt over, holder det om kaninen får tilpasset pels, at det isolerte rommet er noen cm over tæla i bakken, og at de har høy de kan lage groper/huler i. Kaninen må ikke ha "rennende vann" året igjennom, den spier snø.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge mattilsynet skal de ha et isolert hus å kunne gå inn i. 

Nei, det trenger ikke være isolert på samme måte som et mini-bolighus. Deler av buret skal være "lunt og tørt". 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/kanin__veiledning_om_hold.15988/binary/Kanin - Veiledning om hold

Skrevet
2 minutter siden, Andreas84 skrev:

Jeg har lest mesteparten av kaninboka. Jeg har selv kanin, og har laget uteplass og kaninhus. Det er nok få som klarer eller orker å tilpasse uteplassen så kaninen kan lage hule. Det skal være sikret med revenetting både over og under, så da blir det litt av et graveprosjekt. Som nevnt over, holder det om kaninen får tilpasset pels, at det isolerte rommet er noen cm over tæla i bakken, og at de har høy de kan lage groper/huler i. Kaninen må ikke ha "rennende vann" året igjennom, den spier snø.

Mener du virkelig at du er så lat med å etterfylle vann hver dag at kaninene heller kan spise snø??

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det trenger ikke være isolert på samme måte som et mini-bolighus. Deler av buret skal være "lunt og tørt". 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/kanin__veiledning_om_hold.15988/binary/Kanin - Veiledning om hold

Det vet jeg da, mine har som sagt et isolert hus inne i en låve 😉

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at du er så lat med å etterfylle vann hver dag at kaninene heller kan spise snø??

Jepp, hvis snøen er ny og fin.

Skrevet
2 minutter siden, Andreas84 skrev:

Jepp, hvis snøen er ny og fin.

Håper ikke du har kanin, om du har så håper jeg noen melder deg for det der er ikke greit.

• Liker 2
Skrevet

Håper ikke du har kanin, om du har så håper jeg noen melder deg for det der er ikke greit.

Der har vi det igjen :D hylekoret som ikke har peiling på kanin. Hvor har du fått det fra at en kanin ikke kan spise snø? Når kaninen har hatt tilgang på begge deler velger hun ofte snøen. Det skulle blitt gitt bot for usaklige anmeldelser, for det er ikke greit :)

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Andreas84 skrev:

Der har vi det igjen :D hylekoret som ikke har peiling på kanin. Hvor har du fått det fra at en kanin ikke kan spise snø? Når kaninen har hatt tilgang på begge deler velger hun ofte snøen. Det skulle blitt gitt bot for usaklige anmeldelser, for det er ikke greit :)

Ja da får du mene det om meg. Jeg samarbeider med tre forskjellige dyrebeskyttelser rundt der jeg bor og har hatt kaniner hele livet uten å oppdage det du måtte mene. Forholder meg til mattilsynet 😉

Mener bare at kaniner ikke skal måtte spise snø for at eier ikke fyller på vann til de. Bruker vel vannflasker og om du ikke har snø du da 😉

• Liker 2
Skrevet

Kaninen skal spise snø ja 🙄 Latsabb! Er det så forbanna vanskelig å fylle på vann? 

Min vannet fryser så er det for kaldt der vannet er! Det skal være minimum (!!) 5 grader inne i kaninboligen. 

Folk som ikke klarer å ta til seg ny informasjon om hvordan dyr skal få det best kan like gjerne la være å ha dyr. 

Anonymkode: 695f3...b5b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...