AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 En kollega av meg og mannen hennes har kaninen sin ute i bur hele året. Det er to deler på buret. En slags "trapp" opp fra plenen og så ett lite huset på toppen hvor to av veggene er tette. Hele resten av buret er hønsenetting. Bortsett fra taket da. Jeg har sagt mange ganger at den kaninen ikke har noe godt liv. De hører ikke og mener jeg er teit og setter dyr for høyt. De har tre barn som har kaninen ute på plenen i snitt en gang i mnd. Nå i vintermnd tipper jeg det ikke er det engang. Den er alene og jeg får sååå vondt av den. Jeg får jo ikke stjålet dyret uten videre men kan jeg tipse de/kjøpe noe som gjør at den holder seg varmere? Vil den feks lage seg ett lite rede av høy eller kun spise det opp? Er det bare jeg som overreagerer? Uff, jeg tenker så mye på den kaninen og føler at det livet den har er så uverdig Anonymous poster hash: d470b...e78
Frk.K Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Kaniner trenger faktisk en del aktivitet. Så om kaninen er sperret i et lite bur dag inn og dag ut synes jeg fryktelig synd i de.. De må få lov til å bevege seg fritt ihvertfall èn gang om dagen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Kaniner trenger faktisk en del aktivitet. Så om kaninen er sperret i et lite bur dag inn og dag ut synes jeg fryktelig synd i de.. De må få lov til å bevege seg fritt ihvertfall èn gang om dagen. Den er aldri ute daglig og ja, jeg synes fryktelig synd på den. Muskelsvinn er vel vanlig blant kaniner som bare står der og Anonymous poster hash: d470b...e78
Frk.K Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Stakkars små. Men ang varme, burde du spørre i en dyrebutikk, de har nok mer peiling enn meg på det. Også burde du oppfordre dem til å gi vekk / selge kaninene til noen som har mer kunnskap om de å ikke sperrer de inni bur hele døgnet. 1
Gjest Gaea Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Stakkars små. Men ang varme, burde du spørre i en dyrebutikk, de har nok mer peiling enn meg på det. Også burde du oppfordre dem til å gi vekk / selge kaninene til noen som har mer kunnskap om de å ikke sperrer de inni bur hele døgnet. Enig - snakk med dem og forsøk å få dem til å gi de bort eller legge litt mer innsats i dyreholdet. Varmelampe funker fint, og er ikke dyrt heller, men det må jo festes inne i huset - vil ikke tro det er plass, sånne utekaninbur er stort sett bittesmå synes jeg. Og den trenger strøm. Men helt seriøst, det er jo ikke noe stress å lage et bedre bur selv. Kjøpe netting og lage et stort område med tak, pluss et litt stort, isolert hus i høyden og sette inn en varmelampe. Si at du melder dem til Mattilsynet om de fortsetter slik de holder på nå (selv om du sikkert ikke kommer noen vei om du gjør det kan jo forhåpentligvis selve trusselen være skremmende nok)
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #6 Skrevet 31. desember 2014 Halm, varmelampe, vann som ikke fryser, høy og isolert hus. Ny kaninbrosjyre fra Mattilsynet ang kaninhold.Anonymous poster hash: 6ebd5...fa8 3
Howl Skrevet 31. desember 2014 #7 Skrevet 31. desember 2014 Jeg ville faktisk dratt den så langt og anmeldt til Mattilsynet, om eierne ikke hørte. Kaniner er utrolig aktive dyr, og kan bli syke av å bevege seg for lite. Men over til selve varme-spørsmålet: Kaninen til venninnen min bodde ute, og den hadde mye høy inne i huset sitt, i tillegg til sagflis osv. Virket som at den trivdes med det. 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #8 Skrevet 31. desember 2014 Det er alltid lurt å ta opp ting på en pen måte selv om man har grunn til å være forbanna og trist på vegne av dyret. Du kan kanskje vise dem dette innlegget http://maritemilie.com/2012/12/04/kaniner-kulde-og-benskjorhet/ - og tipse dem om Facebook-gruppen Den store kaninboka hvor de kan be om hjelp og råd? Anonymous poster hash: 7bd64...6df 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #9 Skrevet 2. januar 2015 Vi har utekaniner (3 stk, utekaniner bør/skal ikke være alene). De har det veldig fint, fri tilgang på luftegård hvor de kan hoppe fritt og de tas ut på plenen i hagen ihvertfall 1 gang pr dag. Vi har isolert bur med masse halm, skifter vann 4 ganger om dagen hvis det er minusgrader. Vi har ikke varmelampe og trenger det heller ikke. Dyra har tjukk vinterpels og inni det isolerte buret har de en hule med masse halm der de ligger og koser seg og varmer seg på hverandre :-). Der inne er det overraskende varmt. De er mye i aktivitet og holder varmen godt på den måten og.Anonymous poster hash: 6225d...d21 4
Gjest Raggy Skrevet 2. januar 2015 #10 Skrevet 2. januar 2015 Utekaniner som ikke får beveget seg kan få forfrysninger, skal de bo ute må de få bevege seg fritt over større områder. Min kanin går fritt rundt på bruket og den virker til å ha det fint. Ring mattilsynet så får du riktig info
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #11 Skrevet 2. januar 2015 Kaniner burde alltid være to eller flere, spesielt om de er ute, da kan de holde varmen i hverandre. Minimum størrelse på kaninbur i hele Europa er faktisk 180x60x60cm (lxbxh), med minst 3 timer utetid hver dag.. Bare et spm.. Er det gitter i bunnen av buret?Anonymous poster hash: 11980...e88
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #12 Skrevet 2. januar 2015 En kanin som går ute hele året kan fint gå ute om vinteren, da den naturlig skifter pels på høsten (og igjen på våren). Det som ikke er greit, er å sette ut en kanin som har gått inne om høsten. Da har ikke den ikke fått tilstrekkelig tykk pels. Det er viktig å ha et hus eller en hule å gå inn i som skjermer mot kald vind og nedbør. Her kan det gjerne ligge høy, men det er sannsynligvis noe som kommer til å bli spist opp Mine kaniner er varmer enn mine hender om vinteren, så det er lurt å kjenne etter om de er varme/kalde. Viktig at de har tilgang på vann, gjerne lunkent når det er frostgrader. Hos oss tar vi inn skålene om natten (de klarer seg fint uten vann i løpet av natten). Bevegelse er viktig, bur fra dyrebutikker er ikke store nok dersom de ikke får mye tid til å løpe fritt. Dersom kaninen tas inn i varmen, er det viktig at de ikke er inne for lenge. Etter hvert vil den puste og pese pga varmen (20 gr. forskjell er mye) og det vi bli ubehagelig å komme ut igjen. Til ts: Jeg forstår det slik at kaninen til naboen ikke har et tett gulv å sitte på. Det bør den ha, fordi det vil komme kald trekk opp gjennom et gulv av hønsenetting. Anonymous poster hash: 31651...28a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #13 Skrevet 2. januar 2015 En kanin som går ute hele året kan fint gå ute om vinteren, da den naturlig skifter pels på høsten (og igjen på våren). Det som ikke er greit, er å sette ut en kanin som har gått inne om høsten. Da har ikke den ikke fått tilstrekkelig tykk pels. Det er viktig å ha et hus eller en hule å gå inn i som skjermer mot kald vind og nedbør. Her kan det gjerne ligge høy, men det er sannsynligvis noe som kommer til å bli spist opp Mine kaniner er varmer enn mine hender om vinteren, så det er lurt å kjenne etter om de er varme/kalde. Viktig at de har tilgang på vann, gjerne lunkent når det er frostgrader. Hos oss tar vi inn skålene om natten (de klarer seg fint uten vann i løpet av natten). Bevegelse er viktig, bur fra dyrebutikker er ikke store nok dersom de ikke får mye tid til å løpe fritt. Dersom kaninen tas inn i varmen, er det viktig at de ikke er inne for lenge. Etter hvert vil den puste og pese pga varmen (20 gr. forskjell er mye) og det vi bli ubehagelig å komme ut igjen. Til ts: Jeg forstår det slik at kaninen til naboen ikke har et tett gulv å sitte på. Det bør den ha, fordi det vil komme kald trekk opp gjennom et gulv av hønsenetting. Anonymous poster hash: 31651...28a Gitterbunn kan også forårsake "sore hocks", ikke spør meg hva det heter på norsk, men det gjør at det er helt forferdelig vondt å gå rundt, så det må behandles av en vetrinær umiddelbart! Kaniner skal jo ha fri tilgang til høy uansett, så høy i en vindfri "redeboks" går helt fint, det må skiftes med gjevne mellomrom da Anonymous poster hash: 11980...e88 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #14 Skrevet 2. januar 2015 Hei, TS her. Tusen takk for alle svar. Tror det er hønsenetting i bunnen av buret, eller utedelen, men den opphøyde "hus"delen er gulvet i tre. Synes det er trist å lese den lenken lenger oppe her om muskelsvinn osv. når eg dessverre vet at den ikke får gå løs/springe fra seg. Jeg har nevnt dette tidligere, har og nevnt dette med at de bør være to. Men da måtte de jo kastrere den og det var dyrt mente de. Det er utrolig trist men jeg når ikke inn til de. De er ikke dyremennesker men gikk med på en kanin etter mas fra eldste barnet og nå bare står den der. Det virker seriøst som om de tror at den har det kjempebra fordi som de sier "det kunne vært verre". Anonymous poster hash: d470b...e78
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #15 Skrevet 2. januar 2015 "De kan ikke kastrere den fordi det er dyrt" Altså, har de skaffet seg en kanin, så skal de jaggu meg få lov til å godt vare på denne kaninen. Alle kaniner skal kastreres uansett, så lever de lenge, og slipper kjønnssykdommer. Anonymous poster hash: 11980...e88 6
boblesaft Skrevet 2. januar 2015 #16 Skrevet 2. januar 2015 Åh, når jeg leser sånt så tenker jeg alltid på det innlegget her.. Link fra samme blogg/hjemmeside som over, bare annet innlegg. Det er vel et sånn bur du snakker om, bare at området på bakkenivå har netting rundt og trapp opp til etasjen over. Blir så glad av å scrolle nedover i innlegget der når det kommer bilder av kaniner som hopper lykkelig rundt og har god plass til å gjøre hva de vil. Men altså - Du overreagerer ikke! Utrolig bra at du har lagt merke til det. Håper du får gjort noe så den får det bedre ♥
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #17 Skrevet 2. januar 2015 "De kan ikke kastrere den fordi det er dyrt" Altså, har de skaffet seg en kanin, så skal de jaggu meg få lov til å godt vare på denne kaninen. Alle kaniner skal kastreres uansett, så lever de lenge, og slipper kjønnssykdommer.Anonymous poster hash: 11980...e88 De bør kastreres..Ikke skal. Om alle kaniner ble kastrert, så ville vi ikke hatt kaniner idag.. Men ser den, om den ikke brukes til avl eller for kjøttet..Så bør man kanskje kastrere dem og da helst før de er 4år? Anonymous poster hash: 85ed1...07f 1
Lisa-Marie Skrevet 2. januar 2015 #18 Skrevet 2. januar 2015 Det at det er kaldt ute gjør ikke noe, en kanin som er vant til å være ute får tykk pels. Kaniner trives bedre i minusgrader enn mange pluss grader. Men at det står alene uten noe form for aktivisering er dyreplageri! Kaniner er sosiale dyr og bør bli kost og stelt med hver dag. Jeg har tre kaniner i kjelleren men de er oppe i stua for sosialisering hver dag.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #19 Skrevet 2. januar 2015 http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/kanin/ http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/kanin__veiledning_om_hold.15988/binary/Kanin%20-%20Veiledning%20om%20hold(PDF) Anonymous poster hash: bc098...000
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #20 Skrevet 2. januar 2015 De bør kastreres..Ikke skal.Om alle kaniner ble kastrert, så ville vi ikke hatt kaniner idag.. ;)Men ser den, om den ikke brukes til avl eller for kjøttet..Så bør man kanskje kastrere dem og da helst før de er 4år? Anonymous poster hash: 85ed1...07f Det bør vel helstt gjøres så fort som mulig, men jeg fikk gjort det med en omplasseringskanin når den var 5-6 år. Men vil nok tro at 4 år er grensa hos de fleste dyrleger Anonymous poster hash: 11980...e88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå