Gå til innhold

Å ha det ryddig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor nøye er dere på det? Eller kjenner du noen som har skikkelig ryddemani?

Da tenker jeg også på f.eks i skap, skuffer og lignende. Eller at klærne må være i en spesiell rekkefølge osv..

Jeg MÅ ha orden på ting, selv om det ligger gjemt bort i skuffer..Haha ;-)

Er bare nysgjerrig på hvordan dere andre er på dette?

Anonymous poster hash: e2441...40d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir sint av å ha synlig rot rundt meg, men så lenge det er skjult bak skuffer eller skap så driter jeg i hvor rotete det er... :P

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Jeg liker å ha det ryddig rundt meg, og så lenge det er en viss orden i skap og skuffer så er jeg fornøyd. Jeg sorterer klær og andre ting, men ikke noe utover "normalen". Noen skuffer er det totalt kaos i, uten at det bryr meg noe særlig. Helt innafor med et par roteskuffer :P

Skrevet

Jeg har ingenting imot rot, men alle andre syter så fælt når det er litt rotete til meg så derfor holder jeg det sånn nogenrunde greit.

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker å ha det ryddig i de fleste rom, men kan ha rot i skuffer og skap uten at det plager meg nevneverdig. Med tiden har ting og tang fått sin faste plass så jeg slipper å lete i timesvis etter ting jeg trenger der og da. Det er veldig praktisk.

Skrevet

Egentlig OCD på å ha orden å struktur. Tellekant i skap, klær sortert etter type og bruksformål. Symmetri og balanse i tingene rundt meg. Vasket til og med leiligheten med klor før, nå er det bare deler av den :P Arvet støv på hjernen av mora mi. Men blitt "bedre" på det etter jeg fikk hund. Så nå kan jeg ha det rimelig rotete rundt meg i perioder der jeg har det travelt med andre ting. Største utfordringen min er at jeg er perfeksjonist og kreativ. Å lage ting perfekt er omtrent umulig, å det er frustrerende, bil da spesielt, siden man aldri kan få ting 100% på en bil.

De sier vel at de som er anale på orden å system rundt seg har kaos innvendig...?

• Liker 2
Skrevet

Har nettopp tatt hele huset, skap for skap, så nå er det endelig ryddig over alt. Tatt et år fra vi flytta inn til det ble gjort, men det har vært ryddig ellers i huset. Men nå er synlig og usynlig ryddig, kjennes godt! :)

Må ikke ha det striglet til alle tider nei, men prøver å holde det presentabelt.

Anonymous poster hash: 00ac9...097
Skrevet

Hvem rydder vi for? Er det for oss selv eller er det for å imponere andre?

Jeg må innrømme at jeg nirydder hvis jeg vet at jeg får besøk. Men samtidig kan jeg godt få uventet besøk og sitte avslappet i ganske mye rot sammen med de besøkende og kose meg.

Men kjenner meg litt igjen i det en over her sa, føler at det blir litt mer kaotisk inni meg om det er veldig rotete rundt meg.

Jeg slapper mye bedre av i et ryddig rom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det ryddig, men ikke tvangspreget ryddig. I skuffer og skap har jeg faste plasser til det meste, og bokser som er merket med innhold. Dette er mer for at det skal være enkelt å finne igjen, enn at det må være så ryddig. Var mye ryddigere før ungene kom til da!! 😝 Rydder litt hver kveld etter at ungene er lagt, slik at det ser sånn nogenlunde ut..

Anonymous poster hash: 95bda...55e

Skrevet

Vi har det ryddig, men det er mest på overflate. Aner ikke hva vi har i alle disse skuffene og skapene for å være ærlig. Har nettopp gått igjennom noen og kastet det vi ikke har bruk for, men jeg har fortsatt ikke helt orden på hva som er igjen. :ler:

Skrevet

For å sitere en gammel veggtavle hjemme hos min bestemor:

"Her er det rot nok til å bevare hyggen, og rent nok til å bevare helsen".

Jeg liker å ha det ryddig med litt rot.

Anonymous poster hash: 849b7...774
  • Liker 4
Skrevet

Har det rent, men ting får lov til a flyte litt i veldig kreative perioder ;)

Skrevet

Vi driver litt brannslukking til tider, men det er greit ryddig hos oss. Vi tørker ikke klær i stua (på badet) og selv om det kan være rotete på stuebordet, er det ryddig ellers i stua. Soverommet derimot er et kaos uten like, men der kommer ikke andre folk inn uansett, så jeg har ikke panikk for det. Det er gubben som strør om seg med klærne sine, 95% av klærne hans ligger UTENFOR skuffer og skap.

Rommet til guttungen tas det litt skippertak i nå og da, ettersom han selv ikke "ser" rotet, så må det sies fra men det tar tid før noe gjøres med det.

Jeg synes vi har det greit hjemme. Ikke pinlig ryddig, men heller ikke kaos og pinlig rotete. Kjøkkenoppvasken kan kanskje hauge seg opp i vaskekummen i blant før den blir satt inn i oppvaskmaskina, men det er grei orden ellers på kjøkkenet.

Jeg har ikke pinlig orden og tellekant på klær i skapene mine, nei. De brettes eller henges opp, ligger ikke i en rull eller krøll, men tellekanter er det ikke. Jeg har så mye som mulig hengt opp på kleshengere, synes det gir best oversikt og er bedre enn hyller.

Skrevet

Jeg liker at ting ligger i sin egen skuffe, eller sitt eget skap, og har sine egne hyller/avdelinger i disse skapene og skuffene, men jeg er ikke så veldig nøye på orden utover det. Det hender at jeg er treig med å ta ut rene kopper og å sette skitne kopper og kar inn i oppvaskmaskinen.

Ting som jeg bruker i forbindelse med hobbyaktivitet liker jeg helst at ligger framme "oppe i dagen" sånn at jeg ikke trenger å grave det fram/gjemme det bort når jeg får lyst til å drive med hobbyen min. Det kan fort se rotete ut, men så lenge jeg bor alene å ikke trenger å ta hensyn til noen andre så fungerer det helt greit. Om jeg skulle bodd sammen med noen som syntes det var problematisk, kunne jeg ordnet til et hobbyrom, men nå liker jeg best å ha alt i stua.

Skrevet

Jeg har det ryddig i skap og skuffer (det eneste unntaket er roteskapet, der er det vel ikke helt orden). Har aldri rot på synlige overflater heller, rydder det opp med en gang etter bruk. Vil ikke si at jeg er manisk, men jeg trives ikke rundt rot. Og det koster meg ikke mange kalorier å legge ting på plass rett etter bruk.

Skrevet

Hmm her varierer det litt. Det kommer helt ann på psyken min, om jeg er i en god periode så er leiligheten skinnende ren og alt er organisert til hver minste lille detalj. Liker ha det ordentlig rundt meg.

Er jeg i en dårlig periode så ser det ut som en søppeldynge (bokstavelig talt). Det kan kanskje forklares i at om det er kaos i sinnet så blir det kaos rundt en?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg roter. Har det rent, og det er system på ting, men overfladisk rot ligger stadig fremme. Et par stabler rene klær på badet som ikke har funnet veien til skapet enda, tilsvarende rene kopper på kjøkkenet, laptopen, bladet jeg holder på å lese, pensumboka jeg noterer fra, snacksskåla og kaffekoppen står som regel fremme, et par nyankomne regninger ligger på bordet og bikkja har et par leker på gulvet. Det er ikke så ille at det tar evigheter å rydde, men jeg er mest komfortabel med å ha de tingene jeg holder på med liggende fremme. Ikke har vi huset fullt av folk til stadighet og ikke har vi barn, så jeg ser ingen grunn til at tingene mine ikke kan ligge der jeg enklest når dem.

Anonymous poster hash: 6e9f9...40a

• Liker 1
Skrevet

Hmm her varierer det litt. Det kommer helt ann på psyken min, om jeg er i en god periode så er leiligheten skinnende ren og alt er organisert til hver minste lille detalj. Liker ha det ordentlig rundt meg.

Er jeg i en dårlig periode så ser det ut som en søppeldynge (bokstavelig talt). Det kan kanskje forklares i at om det er kaos i sinnet så blir det kaos rundt en?

Jeg har det på akkurat samme måte.

Skrevet

Ryddenazi her :-P

Skrevet

Jeg har pleid å være skikkelig ryddegal. Rent skulle det også være. Jeg er også den dag i dag ansvarlig for mesteparten av hus- og klesvask, samt det daglige kjøkkenstellet. Grunnen til det er at jeg har høye krav.

Men...og det er et stort MEN, siden vi fikk unger for 4 år siden har jeg slappet av kolossalt. Til den grad at det nå er samboer som påpeker: "Ser du ikke rotet?". Så det går nok i bølgedaler. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...