AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 Hei! Jeg har bestemt meg for at i 2015 skal jeg lese 20 bøker. Så nå trenger jeg tips fra dere her inne til hvilke! Jeg er ikke så glad i krim, men bortsett fra det kan jeg tenke meg å lese det meste. I året som kommer har jeg lyst til å lese bøker jeg kanskje ikke hadde valgt ut selv. Jeg har lyst til å lese bøker som overrasker. Bøker som får meg til å tenke når jeg legger den fra meg. Og så teit og klisje det kanskje høres ut; tips meg om bøker som forandret deg på en eller annen måte. Tusen takk! Anonymous poster hash: a1a40...ca5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Ingen? Anonymous poster hash: a1a40...ca5
Hulderen Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Jentene fra balletten av Yndestad. Om hvorfor jenter fra ressursrike hjem havner på skråplanet, og hvor vanskelig det kan være for dem å bli trodd når motparten har en betrodd stilling i samfunnet. En god og tankevekkende bok. Har du ikke lest "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant" så har du virkelig noe å glede deg til. Underholdende samtidig som du får en fin gjennomgang av historiet siste 100 år. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Jentene fra balletten av Yndestad. Om hvorfor jenter fra ressursrike hjem havner på skråplanet, og hvor vanskelig det kan være for dem å bli trodd når motparten har en betrodd stilling i samfunnet. En god og tankevekkende bok. Har du ikke lest "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant" så har du virkelig noe å glede deg til. Underholdende samtidig som du får en fin gjennomgang av historiet siste 100 år. Tusen takk for gode tips! Begge to kommer på lista :D Anonymous poster hash: a1a40...ca5
Frida Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Jeg vil anbefale "Fugletribunalet" av Agnes Ravatn. En bok jeg virkelig husker, jeg leser mye og de fleste bøkene går i glemmeboken, men ikke denne. Den er på nynorsk, endel liker ikke å lese nynorske bøker, så jeg bare nevner det.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 I denne tråden er det gode forslag til bøker hvor hovedpersonen er kvinne. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=847658 Kanskje du kan finne noe interessant her? Anonymous poster hash: 3148e...244
LilleCa Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Kanskje Cecilia Samartin er noe for deg?
Gjest Nosoul Skrevet 30. desember 2014 #8 Skrevet 30. desember 2014 Vel, det kan hende denne serien er litt "på kanten" for din del, men jeg hadde sansen for den. Den heter Crossfire og er skrevet av forfatteren Sylvia Day. Noen mener at Crossfire og Fifty shades of grey er veldig like. Og Ja, de er det til en viss grad. Men, crossfire er skrevet og formulert på en sånn måte at man sluker bøkene. Dessuten er det ikke slike bondage/BDSM "scener" i Crossfire bøkene.
pinar Skrevet 31. desember 2014 #9 Skrevet 31. desember 2014 (endret) Battle royal! En av mine favoritter, utrolig spennende. Jeg gikk å leste fordi jeg ikke klarte å legge den fra meg. Lille stjerne. La den rette komme inn. Menneske havn (de tre siste av samme forfatter, men husker ikke navnet i farta). Alle 3 er litt mørke, men fine og handler mye om det indre dype i mennesker. Ro uten årer (handler om ALS). Tørk ikke tårer uten hansker (3 bøker). 23- salen (om Lier mental sykehus). Endret 31. desember 2014 av pinar
Kattugla Skrevet 31. desember 2014 #10 Skrevet 31. desember 2014 Trilogien til Jon Fosse, den første boken heter Andvake, husker ikke tittelen på de to andre. Stallo av Stefan Spjut (svensk sosialrealisme møter det overnaturlige). Den nye biografien om Tove Jansson
Gjest Badabing Skrevet 31. desember 2014 #11 Skrevet 31. desember 2014 Litt vanskelig å komme med forslag når jeg ikke vet hva du liker, men de siste virkelig gode bøkene jeg leste, var: "Stoner" - John Williams. Det er nesten vanskelig å si så mye om den, men den var veldig rørende. "To Kill A Mockingbird" - Harper Lee. Dette er en gammel amerikansk klassiker, men den er lettlest og sterk. "Meg eier ingen" - Åsa Linderborg. Liten bok med sterk historie. En knallgod oppvekstroman. "Hvit Tiger" - Aravind Adiga. Kullsvart humor og glitrende fortelling. 1
Persephone Skrevet 31. desember 2014 #12 Skrevet 31. desember 2014 Jeg har tenkt til å følge denne lista i år. Man trenger jo selvfølgelig ikke lese 50 bøker, men den kan være fin for inspirasjon: http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458 Men en bok som har forandret meg er Parfymen av Patrick Suskind. Jeg kan sverge på at luktesansen min er blitt bedre etter jeg leste den!
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #13 Skrevet 31. desember 2014 Tusen tusen takk for mange gode tips! :D Anonymous poster hash: a1a40...ca5
Gjest Ragnar Danneskjöld Skrevet 1. januar 2015 #14 Skrevet 1. januar 2015 Bøker jeg leste, husket og likte i 2014: The Old Man and The Sea - Ernst Hemingway The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde Of Mice and Men - John Steinbeck The Art of Seduction - Robert Greene Brødrene Karamazov - Fjodor Dostojevskij Skal snart begynne på Moby Dick. Startet på den i eksamensperioden, men ble for slitsomt. Prøver igjen nå. Frister også å lese mer av Hemingway og Steinbeck (The Grapes of Wrath). Har også lyst å lese Bibelen igjen.
Frida Skrevet 1. januar 2015 #15 Skrevet 1. januar 2015 Jeg har tenkt til å følge denne lista i år. Man trenger jo selvfølgelig ikke lese 50 bøker, men den kan være fin for inspirasjon: http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458 Men en bok som har forandret meg er Parfymen av Patrick Suskind. Jeg kan sverge på at luktesansen min er blitt bedre etter jeg leste den! Tusen takk for godt tips, jeg skal jammen se nærmere på denne lista. Gøy å lese på denne måten, tror jeg. Vet ikke om jeg våger meg på Parfymen, jeg har uhyre god luktesans fra før, og det kan bli litt for mye av det gode!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #16 Skrevet 1. januar 2015 Ts her Tusen takk for gode tips! Gleder meg til masse godt lesestoff i året som kommer! Kom gjerne med flere bøker også Anonymous poster hash: a1a40...ca5
masekopp Skrevet 1. januar 2015 #17 Skrevet 1. januar 2015 Den forandret meg vel ikke akkurat, men Victoria Hislop - Øya syns jeg var en fin bok.
Luna31 Skrevet 3. januar 2015 #18 Skrevet 3. januar 2015 The Casual Vacancy av J.K. Rowling eller Åndenes hus av Isabell Allende 1
miaw Skrevet 3. januar 2015 #19 Skrevet 3. januar 2015 Balansekunst - Rohinton Mistry Shantaram - gregory david Roberts Halve himmelen - kristoff, wu dunn Hvite niggere- Ingvar Ambjørnsen Jeg tenker nok at du skjønner det sjøl - jon gangdal A song of ice and fire serien - George of R R Martin. Noen av mine favoritter! Verdt å lese alle sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå