Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til neste år får jeg minne venner og familie på å legge ved byttelapp i gavene mine, så slipper jeg kanskje slike møkka opplevelser.. Og nei, jeg var ikke sinna i butikken. Men det koker nå.

Anonymous poster hash: 1ad5f...fa1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble straffet fordi jeg sitter igjen med noe som er totalt ubrukelig. Med mindre jeg blir kvitt den buksa, eller at jeg går ned i vekt, så kommer den til å støve lengst bort i skapet.

Men altså... Hvis feil mener du dette er?

Det er ikke butikkens feil at du ikke har kvittering. Det er ikke giverens feil at hun kjøpte feil størrelse. Det er ikke din feil at hun ikke tok vare på kvitteringen.

Shit happens, det er faktisk ikke mer du kan gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk til Rema som ga oss nytt fenalår, da det vi fikk i julegave var ganske grønt av mugg.

Vi hadde ikke kvitteringen da det var gave, og giveren hadde kastet den (trodde han).

Jeg hadde ikke blitt sur om vi ikke hadde fått nytt.

Muggen mat er helt vanlig å ta tilbake og bytte i ny vare, der har kunden forbrukerkjøpsloven i ryggen. Noe butikkene vet.

Har flere ganger fått ny vare på Obs fordi ost spesielt har mugnet når 1/3 av osten er oppspist.

En bukse eller et annet klesplagg der det ikke er feil ved varen som vare har forbrukeren ingen rettigheter i forhold til lovverket. Da er det bare butikkens gode vilje det går på.

Den butikken ts har cært i ville blitt en butikk jeg ikke handlet i i fremtiden. Synes jo og det er litt "sløvt" av giveren å ikke sikre seg om å få bytte i størrelse.

Anonymous poster hash: bcdbb...f3a

Skrevet

TS her. Og ja, jeg kjenner til lovene, men synes at disse gagner forbruker i alt for liten grad. Før i tiden hadde kunden alltid rett, men det gir visst folk blanke i nå !! Anonymous poster hash: 1ad5f...fa1

Forbrukere er veldig godt beskyttet i Norge. Det er en endeløs rekke av regler som kun er til for forbrukere - det gjennomsyrer alt. Men forutsetningen for disse er at forbrukeren faktisk har et krav, faktisk har kjøpt eller fått en mangelfull vare, og det må bevises. Lovene er ikke til for at enhver forbruker kan stikke innom en random butikk og kreve at en vare byttes uansett.

Muggen mat er helt vanlig å ta tilbake og bytte i ny vare, der har kunden forbrukerkjøpsloven i ryggen. Noe butikkene vet.

Har flere ganger fått ny vare på Obs fordi ost spesielt har mugnet når 1/3 av osten er oppspist.

En bukse eller et annet klesplagg der det ikke er feil ved varen som vare har forbrukeren ingen rettigheter i forhold til lovverket. Da er det bare butikkens gode vilje det går på.

Den butikken ts har cært i ville blitt en butikk jeg ikke handlet i i fremtiden. Synes jo og det er litt "sløvt" av giveren å ikke sikre seg om å få bytte i størrelse. Anonymous poster hash: bcdbb...f3a

Tipper du er klar over dette, men en må også egentlig ha kvittering eller byttelapp for mangelfull varer. Vi har hatt kjøttsvindlere innom butikken vår flere ganger. De henter en biff, skjærer hull i emballasjen og hevder i kassen at de har kjøpt den, men at den luktet dårlig / var hull i den da de kjøpe den. Om jeg har en sterk mistanke på at den jeg har foran meg nettopp er en kjøttsvindler, men ikke kan bevise det der og da / endeløse køer, så sier jeg bare at "beklager, men du må ha kvittering for å reklamere".

Med det sagt har jeg flere ganger latt folk få ny vare / pengene igjen (foretrekker ny vare) også for dyre varer, og det er ikke noe problem. Men det er ikke en rett. Jeg kan når som helst velge å kreve kvittering. Om noen kommer innom med en paprika som er muggen sender jeg dem rett bort for å få en ny. (Med unntak for damen som kom innom med en paprika, og bevis på at hun kjøpte den hos oss for fire uker siden... deeet går ikke).

Anonymous poster hash: 1fadc...4bc

• Liker 3
Skrevet

SVAR TIL ab 4bc får ikke svar knappen til å fungere.

Ja, jeg kjenner godt til lover og regler. Har jobbet for domstolene. Coop har faktisk 100 % fornøyd garanti der en ikke trenger kvittering. Handler mest på Coop.

Ditt eksempel med kjøttsvindlere er vel årsaken til at mange butikker (Rema) gjemmer dyre kjøttvarer på bakrommet? Noen utnytter alltid systemet, og du har godt eksempel å vise til.

Skrevet

SVAR TIL ab 4bc får ikke svar knappen til å fungere.

Ja, jeg kjenner godt til lover og regler. Har jobbet for domstolene. Coop har faktisk 100 % fornøyd garanti der en ikke trenger kvittering. Handler mest på Coop.

Ditt eksempel med kjøttsvindlere er vel årsaken til at mange butikker (Rema) gjemmer dyre kjøttvarer på bakrommet? Noen utnytter alltid systemet, og du har godt eksempel å vise til.

Rema gjør ikke det. Kanskje den du handler på, men det er ikke vanlig praksis.

Anonymous poster hash: d708f...bda

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke dårlig service, det er bare ikke ekstraservice. Du har ingen verdens ting å klage på. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg skriver ut byttelapper på varer jeg selger og kundene blånekter og sier at "Nei, denne får hun ikke bytte, den skal hun bruke!" Mange nekter å høre på fornuft. Skyld på giveren som ikke sørget for å ta vare på byttelapp eller kvittering. Og ikke hiss deg opp. Da virker gaven litt mot sin hensikt...

Du kan naturligvis dra innom butikken en annen gang og se om du treffer en annen ansatt eller en leder, kanskje de svarer annerledes. Men du har ikke vært utsatt for dårlig service.

Anonymous poster hash: 25dca...5c7

• Liker 3
Gjest Churro
Skrevet (endret)

Ganske spesielt. Har de fortsatt varen på lager og buksen du fikk var i helt perfekt stand, burde det kunne gå. Jobber selv i butikk og størrelser bytter størrelse vi uansett, dersom varen er i ny tilstand. Bytte til annen vare ville jeg forstått, men det er jo heller ikke det du spurte om.

Edit: når det skal sies, har du ikke krav på å få bytte uten byttelapp. Men de fleste butikker gjør det likevel, når det gjelder størrelsebytting.

Endret av Churro
  • Liker 1
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Jeg leitet og leitet i forbrukerkjøpsloven etter bytting av vare for en stund siden, men jeg fant ikke noen lover om det. Det er altså ulovsfestet rett at dersom man skal få bytte, så må man avtale det med butikken man kjøper varen fra.

Ved fjernkjøp kan man bruke angrerett.

Endret av Minesveiper
AnonymBruker
Skrevet

Til neste år får jeg minne venner og familie på å legge ved byttelapp i gavene mine, så slipper jeg kanskje slike møkka opplevelser.. Og nei, jeg var ikke sinna i butikken. Men det koker nå.

Det koker?? Nå syns jeg faktisk du overreagerer kraftig. Du har ikke krav på å bytte buksa!

Anonymous poster hash: 9bf37...a05

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var helt vanlig å be om å få byttelapp når man handler gaver.

Butikken kan ikke klandres for dette.

Anonymous poster hash: 74e4e...961

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke butikkens feil..
Kanskje giveren av buksa tenkte du trenger å gå ned litt i vekt? (Ok den var slem, beklager så mye!)
Men som sagt, om du ikke har kvittering,byttelapp, som de fleste får med seg når de handler varer i jula, så er det rett og slett ikke sikkert om du får byttet den i det hele tatt. :)
Ja det er kjipt å sitte igjen med klær som du ikke får brukt...
Jeg har X antall skjorter, bluser, gensere som jeg ikke får brukt, fordi jeg har manglet kvittering/byttelapp, så enten må jeg ta brystreduksjon for å klare å kneppe igjen en suuuper fin vest eller gå opp til størrelse Large,slik at jakka jeg fikk 5 år tilbake siden passer meg...(jeg bruker XS,Small..._.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...