Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sinna nå. Fikk en bukse til jul fra en "finere butikk". Den var kjempefin, men var dessverre i feil størrelse. Skulle så bytte den i dag, men det fikk jeg ikke.

Grunnen til bobla bak kassen var at jeg ikke byttelapp?? Det er da ikke mitt problem at kjøper ikke legger ved byttelapp?? Ikke fikk jeg tilgodelapp heller.

Så nå står jeg her, med ei ubrukelig bukse... eventuelt at jeg må slanke meg, noe som heller ikke var planen.

Har aldri vært noe problem tidligere!!

*Oppgitt*

Anonymous poster hash: 9b687...797
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det er dårlig service. Klart man må ha byttelapp eller kvittering for å bytte. Du får be giveren legge det ved neste gang, så du kan bytte om størrelsen er feil.

Anonymous poster hash: 9bf37...a05

• Liker 8
Skrevet

Pussig. Man har jo ikke noe krav på å få byttet varer, men det er så utbredt praksis at jeg godt skjønner at man føler seg snytt når man ikke får lov. Har du tilgang på kvitteringen til kjøper i stedet, eller hadde du den med? Ikke at man har noe krav da heller, men det kan jo alltids ha noe å si for velviljen. For reklamasjon holder det å "sannsynliggjøre" at varen er kjøpt i den aktuelle butikken, slik at en kontoutskrift med trekk av penger i butikken normalt holder lenge, men her er man uansett over i service utover lovens minstekrav, så selve kvitteringen hadde kanskje vært grei å ha.

Jeg har forståelse for at butikkene ikke vil la folk bytte personlige hygieneartikler eller undertøy dersom eventuelle forseglinger er brutt, riktig størrelse eller ikke, men selv om bukser er inntil kroppen er det jo ikke så tett. Og her argumenterte de med manglende byttelapp, ikke at bukser ikke kan byttes, så det har forsåvidt ikke særlig betydning heller.

Mulig jeg hadde prøvd meg en gang til, hvis det er mulig, eller sendt en mail og spurt pent. Samme hva man mener om praksisen har de dessverre loven på sin side enten de bryter med normalen her eller ikke, så i så fall hadde jeg vært sindig og høflig fremfor å si hvor smålig jeg syntes det var. Enten man har lyst til det eller ikke.

Anonymous poster hash: 0617b...9c1
  • Liker 7
Skrevet

Du har ikke rett til å bytte noe kjøpt i butikk. Så det er ikke butikkens problem. Selvfølgelig KUNNE butikken yte litt ekstra service, men det er ingen rettighet. Og heller ikke "dårlig" service

Anonymous poster hash: 3716a...a18
  • Liker 4
Skrevet

Tror du bør sette deg litt inn i hva et bytte betyr for butikken.

• Liker 2
Skrevet

Det vil si, når jeg tenker meg om kan jeg egentlig skjønne at de nekter å ta imot bytte uten byttelapp eller kvittering. Med kvittering tenker jeg du stiller sterkere, selv om du som sagt ikke har noe krav etter loven uansett og derfor er avhengig av velvilje. Det er mange sleipe kunder der ute, så det er ikke så rart om de krever dokumentasjon på kjøpet.

Men at det er surt, det skjønner jeg jo, når det ikke er du som er skyld i at du ikke hadde byttelapp. En ting er at jeg personlig synes hele byttegreia er mer enn man burde kunne vente av butikkene, noe annet er hvordan de håndhever denne praksisen de har valgt å være såpass romslige med. Om de ikke byttet for noen eller ikke byttet visse typer klær hadde det vært en ting, om de skulle være firkantede på byttelapp kontra kvittering er det litt mer pussig. Dog helt lovlig.

• Liker 2
Skrevet

Dårlig service er dette ikke, det er manglende kunnskap om rettigheter etter kjøpsloven, fra ts sin side.

Irriterende? Ja!

Anonymous poster hash: bcdbb...f3a

• Liker 8
Skrevet

Enig i at det er dårlig service, men sleipe kunder skaper problemer.. Mange som prøver bukser i fysiske butikker for deretter å kjøpe på nett. Sikkert mange som kjøper på nett og prøver å bytte i butikk, har i alle falle lest om det her på forumet. Klart det er vanskelig å drive butikk når folk forventer service, men ikke er villig til å betale for det. Spør den du fikk buksa av om vedkommende kan hjelpe deg med kvittering, byttelapp eller kontoutskrift..

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Jeg har kontakten de som kjøpte buksa, men de har ikke kvitteringen, men skulle se om de fant kontoutskrift. I så fall kan det jo løse seg slik.

Uavhengig av det så synes jeg det er feil at jeg som MOTTAKER av gave skal straffes for at kjøper/den ansatte i butikken ikke har gjort jobben sin og lagt ved kvittering/byttelapp. Jeg kunne forstått det dersom det var jeg som hadde kjøpt varen, men det er det jo ikke!!

Og ja, jeg kjenner til lovene, men synes at disse gagner forbruker i alt for liten grad. Før i tiden hadde kunden alltid rett, men det gir visst folk blanke i nå !!

Anonymous poster hash: 1ad5f...fa1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

TS her.

Jeg har kontakten de som kjøpte buksa, men de har ikke kvitteringen, men skulle se om de fant kontoutskrift. I så fall kan det jo løse seg slik.

Uavhengig av det så synes jeg det er feil at jeg som MOTTAKER av gave skal straffes for at kjøper/den ansatte i butikken ikke har gjort jobben sin og lagt ved kvittering/byttelapp. Jeg kunne forstått det dersom det var jeg som hadde kjøpt varen, men det er det jo ikke!!

Og ja, jeg kjenner til lovene, men synes at disse gagner forbruker i alt for liten grad. Før i tiden hadde kunden alltid rett, men det gir visst folk blanke i nå !!

Hvis du har samme tonen til den ansatte i butikken som i din siste setning her på forumet forstår jeg faktisk veldig godt hvorfor du ikke fikk byttet buksen. Å bytte er en ekstraservice butikken tilbyr, og jeg blir særs lite interessert i å yte ekstraservice ovenfor kunder som ikke er høflige mot meg. Service får de, men ikke ekstraservice.

Med det sagt så er det synd at du ikke får byttet buksen, men det er ikke så mye du kan gjøre med det før en eventuell kvittering dukker opp.

Endret av LaurenC
  • Liker 28
Skrevet

Hvis du har samme tonen til den ansatte i butikken som i din siste setning her på forumet forstår jeg faktisk veldig godt hvorfor du ikke fikk byttet buksen. Å bytte er en ekstraservice butikken tilbyr, og jeg blir særs lite interessert i å yte ekstraservice ovenfor kunder som ikke er høflige mot meg. Service får de, men ikke ekstraservice.

Med det sagt så er det synd at du ikke får byttet buksen, men det er ikke så mye du kan gjøre med det før en eventuell kvittering dukker opp.

Jeg var jo selvsagt ikke slik mot den som hjalp meg, men blir ikke akkurat fristet til å dra tilbake .

Skrevet

Lurer på hvor mange ganger jeg har lest "Bytting kun mot kvittering/byttelapp" i butikkene...

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk til Rema som ga oss nytt fenalår, da det vi fikk i julegave var ganske grønt av mugg.

Vi hadde ikke kvitteringen da det var gave, og giveren hadde kastet den (trodde han).

Jeg hadde ikke blitt sur om vi ikke hadde fått nytt.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk til Rema som ga oss nytt fenalår, da det vi fikk i julegave var ganske grønt av mugg.

Vi hadde ikke kvitteringen da det var gave, og giveren hadde kastet den (trodde han).

Flott for deg. Men jeg skulle bare bytte størrelse. Ergo: Butikken hadde fått inn ei bukse i størrelse small, og jeg fått den rette i medium. De hadde jo ikke tapt noe på dette?? Det blir jo vare mot vare, og verdi mot verdi.

TS

• Liker 1
Skrevet

Mugg = de har solgt giveren en dårlig vare og du skal selvfølgelig få ny

Feil størrelse = feil gjort av giveren og butikken bestemmer om du får bytte

Anonymous poster hash: ee9b3...672

• Liker 6
Skrevet

Ja, ser den.

Synes nok butikken kunne byttet buksa og fått en fornøyd kunde som kanskje ville handlet mer der ved en senere anledning.

• Liker 1
Skrevet

Ja, ser den.

Synes nok butikken kunne byttet buksa og fått en fornøyd kunde som kanskje ville handlet mer der ved en senere anledning.

Enig.

Før jeg ble "forfremmet" på jobben min (fikk ansvarsoppgaver) turte ikke jeg bryte regler. Som feks at man MÅ ha byttelapp/kvittering hvis man ønsker å bytte. Det tør jeg nå som jeg har fått ansvar for bedriften på kveldstid. Grunnen til at jeg ikke ville bryte disse reglene hadde egentlig ingenting med kundene å gjøre, men at jeg hadde fått beskjed om at varer kun byttes mot kvittering. Så det var sjefens ordre. Nå som jeg selv er "sjef" tør jeg bryte disse reglene i større grad (være snillere med kunder, gi mer fra bedriften enn egentlige retningslinjer etc).

Det kan jo hende du fikk en "fersk" medarbeider i butikken, og da er det fort skummelt å gå i mot det sjefen har fortalt deg.

Jeg opplevde det selv i dag. Skulle bytte en vare uten kvittering og byttelapp. Varen var helt ny, men ødelagt og forseglingen brutt. Jeg fikk ikke byttet i butikken i Bogstadveien, men det gikk fint på Storo. Det handler litt om hvem man kommer til i kassen. Hun i Bogstadveien sa at hun ikke turte ta den imot uten sjefens tillatelse.

Noen ganger går ting skjevt. Det er synd at en episode skal ødelegge butikkens inntrykk på deg, men det er jo forståelig allikevel.

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Jo, sikkert surt, og jeg håper det lar det seg løse, men hvordan ble du straffet? Det er jo ikke du som har betalt for varen.

• Liker 3
Skrevet

Jo, sikkert surt, og jeg håper det lar det seg løse, men hvordan ble du straffet? Det er jo ikke du som har betalt for varen.

Jeg ble straffet fordi jeg sitter igjen med noe som er totalt ubrukelig. Med mindre jeg blir kvitt den buksa, eller at jeg går ned i vekt, så kommer den til å støve lengst bort i skapet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...