AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 Hei. Jeg vurderer å velge en sykepleierutdannelse. Er du noe å anbefale? Jeg er selv veldig usikker på hvordan denne jobben vil bli, og jeg forstår ikke helt hva det er jeg kan velge mellom etter denne utdannelsen. Har også fått inntrykk av at dette er en utdannelse mange ser litt ned på. Det kreves jo ikke så mange studiepoeng for å komme inn, men jeg vil jo heller ha en jobb jeg føler er verdifull for meg Anonymous poster hash: 67015...2c0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Jeg går en lignende utdanning og har bare et råd i farten; når du kommer ut i praksis vær forsiktig med hva du skriver under på... I min første praksis stjal en av de ansatt av en pasient(kontanter), og prøvde å få det til å se ut som om jeg hadde gjort det med å skrive under i økonomi-permen til denne pasienten "slik at jeg skulle få øvd meg." Anonymous poster hash: d9c47...2a3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Se for deg hva du ønsker å jobbe med om ti år og ta utdannelse etter det. Jeg er sykepleier, og mange ser nok litt ned på utdannelsen fordi de tror det bare dreier seg om rumpevask, men realiteten er at når de selv kommer på sykehus, får en mor med behov for hjemmesykepleie eller sykehjemsplass så endrer det seg ganske fort. Sykepleie er et variert yrke, med ulike arbeidsmuligheter og viderutdanningsmuligheter innen ulike felt. F.eks jobb på ulike avdelinger på sykehus (akuttmottak, infeksjon, hjerte, lunge, barn, kreft, rehabilitering, psykiatri), sykehjem (demens, palliasjon, alderspsykiatrisk, opptrening), hjemmesykepleie (somatikk, psykiatri), rehabiliteringssenter, private helsetilbydere (volvat, aleris, feiring), noen jobber innen forsikring, nav, legemiddelindustrien, sykeartikler eller offentlig helseforvaltning og informasjon. Av videreutdanningern kan bl.a nevnes operasjon, anestesi, intensiv, jordmor, helsesøster, rus og psykiatri, infeksjon, gastro, kadriologi, stomi, diabetes, akutt, veiledning, legevakt, palliasjon, kreft, barn og geriatri. Vedr utdanningen så varierer inntakskriteriene fra lav til høy, og utdanningen ved de ulike skolene er veldig forskjellig selv om alle skal komme ut som sykepleiere. Det er relativt godt kjent i miljøet hvilke skoler som er bra og ikke, og skal du først ta sykpleierutdanningen så bør du gå på en god skole, ikke en der alle kommer inn og de bare vil sope folk gjennom for å få penger. Ellers kan jo forhold som turnusarbeid og lønn være noe å tenke gjennom. Anonymous poster hash: 6b93c...c76 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Se for deg hva du ønsker å jobbe med om ti år og ta utdannelse etter det. Jeg er sykepleier, og mange ser nok litt ned på utdannelsen fordi de tror det bare dreier seg om rumpevask, men realiteten er at når de selv kommer på sykehus, får en mor med behov for hjemmesykepleie eller sykehjemsplass så endrer det seg ganske fort. Sykepleie er et variert yrke, med ulike arbeidsmuligheter og viderutdanningsmuligheter innen ulike felt. F.eks jobb på ulike avdelinger på sykehus (akuttmottak, infeksjon, hjerte, lunge, barn, kreft, rehabilitering, psykiatri), sykehjem (demens, palliasjon, alderspsykiatrisk, opptrening), hjemmesykepleie (somatikk, psykiatri), rehabiliteringssenter, private helsetilbydere (volvat, aleris, feiring), noen jobber innen forsikring, nav, legemiddelindustrien, sykeartikler eller offentlig helseforvaltning og informasjon. Av videreutdanningern kan bl.a nevnes operasjon, anestesi, intensiv, jordmor, helsesøster, rus og psykiatri, infeksjon, gastro, kadriologi, stomi, diabetes, akutt, veiledning, legevakt, palliasjon, kreft, barn og geriatri. Vedr utdanningen så varierer inntakskriteriene fra lav til høy, og utdanningen ved de ulike skolene er veldig forskjellig selv om alle skal komme ut som sykepleiere. Det er relativt godt kjent i miljøet hvilke skoler som er bra og ikke, og skal du først ta sykpleierutdanningen så bør du gå på en god skole, ikke en der alle kommer inn og de bare vil sope folk gjennom for å få penger. Ellers kan jo forhold som turnusarbeid og lønn være noe å tenke gjennom. Anonymous poster hash: 6b93c...c76 Ts: Takk! Dette var mye til hjelp. Har du noen skoler og anbefale? Hvor gikk du f.eks? Jeg vil helst ikke gå i Oslo, er ikke så glad i storbyen Anonymous poster hash: 67015...2c0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Ts: Takk! Dette var mye til hjelp. Har du noen skoler og anbefale? Hvor gikk du f.eks? Jeg vil helst ikke gå i Oslo, er ikke så glad i storbyen Anonymous poster hash: 67015...2c0 Gjøvik er å anbefale! Pedagogisk og flotte praksissteder. Gikk selv radiografi der, og vi har omtrent de samme lærerne der. Første året er det vel omtrent bare undervisning med radiografi og sykepleiere, men dere har mer psykologi og ernæring. Flott skole, virkelig å anbefale Anonymous poster hash: 7651a...6e9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 Jeg har tatt det. Kan aldri anbefale dette til noen andre. Det er en tung jobb fysisk og psykisk, ustabile arbeidstider og lite lønn i forhold til det store ansvaret. Man rekker ikke alltid å spise eller gå på do. Men respekterer absolutt de som orker et slikt yrke over tid. Det er underbetalt og undervurdert.Anonymous poster hash: 4e758...05c
Marianne8790 Skrevet 31. desember 2014 #7 Skrevet 31. desember 2014 Hei. Jeg vurderer å velge en sykepleierutdannelse. Er du noe å anbefale? Jeg er selv veldig usikker på hvordan denne jobben vil bli, og jeg forstår ikke helt hva det er jeg kan velge mellom etter denne utdannelsen. Har også fått inntrykk av at dette er en utdannelse mange ser litt ned på. Det kreves jo ikke så mange studiepoeng for å komme inn, men jeg vil jo heller ha en jobb jeg føler er verdifull for meg Anonymous poster hash: 67015...2c0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #8 Skrevet 31. desember 2014 Et ord styr unna sykepleien! Tok denne utdanningen og jobbet på sykehus samt sykehjem! Med mindre du vil være slave til syke mennesker? Jobben du gjør er enormt krevende og slitsomt. Liker du å jobbe når alle har fri? Høytider jul nyttår? Du må neste også belage deg på å jobbe hver tredje Helg, natt kveld osv. Etter 2 år med både psykisk og fysisk belastning begynte jeg må skole pånytt. Aldri angret et sekund er så glad jeg ikke skl råtne bort i det yrke. Anonymous poster hash: 44416...622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå