Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at når jeg jogger på mølle, så ligger jeg veldig mye lavere på hastigheten enn alle rundt meg. Jeg begynner å jogge allerede på 6,5-7 og spurter på 8. Høyere enn det så klarer jeg ikke å stokke beina.. "Alle andre" ligger på mellom 10 og 16 så det må være noe jeg gjør veldig galt :-)

Er bare 160 høy, men det bør vel ikke ha så mye å si? Tenker det heller må være skrittlengde eller teknikk? Føler jeg lander tungt og mangler litt i frasparket, kan det ha noe å si?

Har trent litt intervaller for å få opp tempoet, men beina går altså som trommestikker når jeg er på 8.

Jeg er i grei form og trener ganske allsidig, men farten på mølle har jeg aldri fått dreisen på.

Noen som har det på samme måte eller andre som har innspill til hva jeg kan justere på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på at du skal lande så lett som mulig. Jo mindre lyd på mølla, jo bedre. Og hoftene skal frem og foten skal falle rett ned fra hofta. Prøv å les deg opp på teknikk og så driter du i farta, men tenker teknikk fremover nå som du løper. Husk å alltid løpe med litt stigning.

Anonymous poster hash: 60854...2f4
  • Liker 1
Skrevet

Jogging er ikke fort.

Anonymous poster hash: 6fc0f...f7c

Skrevet

det er også forskjell på jogging og løping ;)

rett opp ryggen, løft beina og ikke heng med skuldrene :)

Anonymous poster hash: dbb0d...3e5
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Hvor lenge har du jogget? Det tar tid å øke farten. Det beste er å fokusere på teknikk og distanse. Etterhvert som du blir i sterkere løpeform så vil du automatisk øke farten.

Skrevet

Jeg har jogget 4-5 ganger pr uke i ca 12 uker nå. Jogger hele veien, men snittfarten er aldri mer enn 8,7 km/t. Vil gjerne bli kjappere jeg også, men er ikke helt på g med teknikken tror jeg. Imidlertid er det en del stigninger og bakker innimellom (løper ute), så da er det kanskje vanskelig å få til(?). Eller vil en oppoverbakke være grei med riktig teknikk?

Skrevet

Jeg er 159 og går på 6-6.8, jogger mellom 8-10 og løper på rundt 10.....

Skrevet

Jeg er 159 og går på 6-6.8, jogger mellom 8-10 og løper på rundt 10.....

Ja, sant? Ser at de fleste ligger på 10 og over. Da kan jeg i hvert fall ikke skylde på høyden :-)

Skrevet

Hvor lenge har du jogget? Det tar tid å øke farten. Det beste er å fokusere på teknikk og distanse. Etterhvert som du blir i sterkere løpeform så vil du automatisk øke farten.

Jeg har jogget av og på i 15 år, med lange pauser i mellom der jeg har trent andre ting.

Selv de årene jeg jogget nesten hver dag så var farten så lav at folk nesten kunne gå forbi meg.

Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk! Det var programmer jeg ikke har sett før :-)

:)

Skrevet

Løping er fra 10 og oppover. Jogging er under 10.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg intervaller, jeg har greid å lke farten betraktelig med målrettet trening og styrking av beina, selv om jeg trodde det ikke var mulig da jeg slet med stokking av beina jeg også :)

Gjest Lite nytt
Skrevet

Jeg holder på med c25k-opplegget (c25k.com).

Der sier han at man skal først fokusere på å jogge lenge, og etterpå fokusere på hastigheten.

Jeg klarer ikke over 10, men har nå valgt å,faktisk redusere hastigheten, også for å forebygge skader.

Jeg er 154 cm....

Skrevet

Jeg jogger oftest på 8, dette fordi knærne og leggene protesterer ved høyere hastighet. Elsker å jogge så da får det være greit å jogge på 8, fremfor ingen jogging. Prøver på 10 noen ganger, men merker vondter med en gang. Holdt på i nå 1,5 år ca.

Anonymous poster hash: c1b07...eec
Skrevet

Da jeg startet å jogge jogget jeg på 6-6,5 og syntes det var enn raskt nok! Etter noen måneder tok jeg meg selv i å jogge lett og naturlig på 8. Fokuserte litt ekstra på fart de neste ukene og jogget lett på 9-10. Over 10 blir mer løping for min del.

Skrevet

Jeg er 173 høy og klarer ikke jogge på 10, da blir det jo løping! Jogger som regel mellom 8-9,5

Skrevet

Jeg tror det har mest med teknikk, og ikke høyde, å gjøre. Bare se på landistanseløpere på elitenivå. De fleste er små og lave av vekst men holder oppimot 20 km/t over lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...