AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 I mangel på bedre overskrift... Jeg velger også å ønske å være anonym i denne tråden. Jeg har en halvbror på nå 24 år som bor sammen med min far, hans kone og sin søster (min halvsøster) på 18 år. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje ønske om å lufte frustrasjon og få litt mer klarhet i hva som foregår. Jeg bor nemlig ikke sammen med de - og har heller aldri gjort det. Vi bor veldig langt fra hverandre, så vi sees ca 1 - 2 ganger i året og all kontakt foregår på telefon. Da broren min var ca. 16 år fant de "noe hvitt pulver i en liten pose i jakken hans". Det var første gangen jeg hørte om dette. Kort fortalt så har de (min far og hans kone) hatt store utfordringer med han hele veien: de har luktet hasjrøyk og funnet div. utstyr på rommet osv. Uansett. De gjorde nok ikke nok i starten. Faren min foreslo at de skulle flytte bort en stund så han fikk skiftet miljø, men det ville ikke kona. De har vært i kontakt med skole, lærere, venners foreldre, offentlige etater osv osv. Sånn har det vært hele veien, men lite har skjedd, og så ble han 18 og de konsentrerte seg om at han fullførte vgs (noe han gjorde). Han bodde videre på gutterommet til nå i sommer. Da flyttet han inn i en leilighet moren har arvet og får bo der nesten gratis. Han har aldri fått seg jobb og har bare "hengt" hjemme i flere år. Jeg fikk sjokk da jeg traff han for ikke lenge siden. Høy, syltynn, tydelig preget og sliten. Foreldrene har hele veien prøvd å få tips og råd og hjelp fra rustelefon osv. men det er ikke mye man kan gjøre når han ikke vil endre på noe selv. Han har blitt veldig manipulerende, stjeler ting hjemmefra når han er der på besøk, har blitt tatt for butikktyveri, har blitt tatt for røyking av hasj (brakt til politistasjonen men fikk bare en bot på 7.000 som moren betalte for at han skulle slippe fengsel). Jeg har hele veien vært frustrert og sett hva dette gjør med familien. Men nå er foreldrene selvfølgelig på randen av skilsmisse og jeg synes nå at det er på tide å ta bort skylappene... Kan han virkelig bare "røyke litt hasj" når det er sånn? I følge moren hans skylder han en kamerat mange tusen kroner nå, og har fått beskjed om at han "må gjøre alt som kameraten sier". Hva innebærer dette? Jeg er ikke helt naiv, men jeg har null kjennskap til slike miljøer. Foreldrene har hele veien vært veldig uenige om hvordan de skal takle det. Min far prøver å sette grenser og være streng, og moren vasker klærne hans, drar ned i leiligheten og rydder og kjøper inn mat til han. Jeg aner ikke hva slags stoff(er) han kan gå på, men jeg tror vel ikke at han "bare røyker litt hasj" når det har gått så lang tid og han ser så sliten og tynn ut... Jeg har prøvd å snakke med han men det har ikke hjulpet i det hele tatt. Han bare lyver og prøver å manipulere osv. Det er veldig fortvilet å se gutten gå til grunne, og foreldrene også. Søsteren er nå 18 og har flyttet ut til typen sin fordi hun ikke orker å være hjemme lenger. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men noen som har vært i en slik situasjon? Hvordan endte det? Hva kan man eventuelt gjøre? Hilsen fortvilet storesøster (som er en god del år eldre) Anonymous poster hash: 66aa7...189
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Det foreldrene gjør er å hjelpe ham til å opprettholde et misbruk. Det må de slutte med, ellers kommer han aldri til å ville innse at han har et problem. Det er egentlig ingen ting man kan gjøre hvis han ikke selv vil endre seg, og særlig hvis han ikke innrømmer et problem. Etter hvert som det kommer flere og flere konsekvenser kan det bli lettere å innse at man trenger hjelp. Det første som må skje er at foreldrene indirekte subsidierer misbruket hans ved å gi ham billig bolig, gratis mat og betale bøtene hans.Anonymous poster hash: 62bb9...d39
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Hvis det er fare for liv og helse (dette er det størst sjanse for å få til om han er 23 eller under da..) Så går det an å sende inn bekymringsmelding på han og prøve å få han inn på tvang. Gjerne at flere sender mld. Da bør de undersøke litt i saken. Hvis de tar han med noe stoff hjemme, be dem anmelde det for da kan han bli dømt til å være i behandling. Det hans mor gjør er veldig skummelt. Jeg har en eks med nøyaktig samme type mor.. Helt forferdelig å se på! Min mor har alltid stengt døra og ikke gitt meg en krone! Ikke engang tatt tlf når jeg har ringt eller besøkt meg på sykehuset ved overdoser.. det trenger jo ikke være så ekstremt men det har gjort at jeg har stått på bar bakke og etter x antall uker i parkeringshus så har jeg alltid bedt om hjelp! Gått på trynet et par ganger etter behandling da, men så har jeg kommet meg inn igjen og den dag idag klarer jeg meg fint og takker mamma for at hun var så streng. Mens han eksen min lever fortsatt det "gode liv" hvor moren legger fullt til rette for at han skal fortsette på veien mot døden. Gir han penger, kjører han rundt for å kjøpe "medisiner" -heroin. osv.. Nei, broren din røyker nok ikke bare litt hasj.. Man går gjerne ikke kraftig ned i vekt av det og ikke ser man så fryktelig sliten ut heller. Moren og faren burde oppsøke en støttegruppe for pårørende av narkomane hvor de kan få masse støtte til å være sterke (mamma har gode erfaringer, finnes i mange byer+ på nettet) og gode tips og råd. Hvis denne moren får beskjed om at hun egentlig hjelper han mot døden så kanskje hun vil endre seg? Det er veldig vanskelig for en narkoman å gjøre dette alene når han har det så "godt" med en sånn tilrettelegger. Tenk om moren gir han penger og han bruker disse på en overdose? Anonymous poster hash: a99dd...550 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 en ting til: Det er veeeldig vanlig for en som ruser seg å finne på slike løgner "jeg skylder penger" Super unnskyldning til å få penger av foreldrene Min eks pleide å få en venn til å ringe moren hans og true med at "Peder" kommer til å miste en finger snart om du ikke overfører beløp xx.. Vet jo ikke om dette gjelder broren din, men er veldig vanlig som sagt. Man kan jo selvsagt ende opp med gjeld også i det miljøet, men om det er snakk om et par tusen (?) vil det jo bli nedbetalt fort og han kan ikke bruke den unnskyldningen så lenge Anonymous poster hash: a99dd...550
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Hvis det er fare for liv og helse (dette er det størst sjanse for å få til om han er 23 eller under da..) Så går det an å sende inn bekymringsmelding på han og prøve å få han inn på tvang. Gjerne at flere sender mld. Da bør de undersøke litt i saken. Hvis de tar han med noe stoff hjemme, be dem anmelde det for da kan han bli dømt til å være i behandling. Det hans mor gjør er veldig skummelt. Jeg har en eks med nøyaktig samme type mor.. Helt forferdelig å se på! Min mor har alltid stengt døra og ikke gitt meg en krone! Ikke engang tatt tlf når jeg har ringt eller besøkt meg på sykehuset ved overdoser.. det trenger jo ikke være så ekstremt men det har gjort at jeg har stått på bar bakke og etter x antall uker i parkeringshus så har jeg alltid bedt om hjelp! Gått på trynet et par ganger etter behandling da, men så har jeg kommet meg inn igjen og den dag idag klarer jeg meg fint og takker mamma for at hun var så streng. Mens han eksen min lever fortsatt det "gode liv" hvor moren legger fullt til rette for at han skal fortsette på veien mot døden. Gir han penger, kjører han rundt for å kjøpe "medisiner" -heroin. osv.. Nei, broren din røyker nok ikke bare litt hasj.. Man går gjerne ikke kraftig ned i vekt av det og ikke ser man så fryktelig sliten ut heller. Moren og faren burde oppsøke en støttegruppe for pårørende av narkomane hvor de kan få masse støtte til å være sterke (mamma har gode erfaringer, finnes i mange byer+ på nettet) og gode tips og råd. Hvis denne moren får beskjed om at hun egentlig hjelper han mot døden så kanskje hun vil endre seg? Det er veldig vanskelig for en narkoman å gjøre dette alene når han har det så "godt" med en sånn tilrettelegger. Tenk om moren gir han penger og han bruker disse på en overdose? Anonymous poster hash: a99dd...550 Takk for svar. Ja, jeg er litt redd moren hjelper til med misbruket og det er det som er mye av problemene til de voksne: at de er så uenige om hvordan de skal takle dette. Jeg har prøvd å være ganske "skarp" til moren uten resultat. Hun bare skyver de ordentlige problemene bort. Er det noen som vet mer om hva slags stoffer han kan bruk? Og ikke miinst lurer jeg på hva det er man må gjøre når man skylder så mange penger pga stoff man ikke har penger til å kjøpe? Det er antagelig en byttehandel hvor han må selge for å få? Eller kan det være kriminelle ting han må gjøre også? (altså mer enn det å selge). TS Anonymous poster hash: 66aa7...189
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 en ting til: Det er veeeldig vanlig for en som ruser seg å finne på slike løgner "jeg skylder penger" Super unnskyldning til å få penger av foreldrene Min eks pleide å få en venn til å ringe moren hans og true med at "Peder" kommer til å miste en finger snart om du ikke overfører beløp xx.. Vet jo ikke om dette gjelder broren din, men er veldig vanlig som sagt. Man kan jo selvsagt ende opp med gjeld også i det miljøet, men om det er snakk om et par tusen (?) vil det jo bli nedbetalt fort og han kan ikke bruke den unnskyldningen så lenge Anonymous poster hash: a99dd...550 Han får ikke penger hjemmefra. Det er visst derfor de kjøper inn maten til han. Og han har jo aldri jobbet eller gått på nav eller noe sånt, så vi lurer jo alle på hvor pengene til forbruket kommer fra. Anonymous poster hash: 66aa7...189
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 får han ingen penger av nav? De fleste som ruser seg vil jo ønske mest mulig penger og hvis han ikke krever å få noen støtte fra nav da han er uten jobb så høres det ut som han tjener ganske mye på en annen måte ja. Men han ble tatt for noe kriminelt engang da så det var sikkert bare 1 av 1000 den gangen. Ja han kan få beskjed om at han f.eks skal rane den og den personen(e) Kan være en annen som selger rus i samme område/ en som er kjent til å ha mye penger osv. Litt vanskelig å si da jeg ikke aner hvor i miljøet han er. om han er høyt oppe eller nede. Jeg kan sikkert gjette meg til hvilket stoff han bruker, men skulle gjerne hatt litt mer beskrivelser på hvordan han blir og oppfører seg. Er han veldig intens? sover lite? Samler på masse dritt i leiligheten? Orker han å involvere seg med jenter? Er han en "fest-type"? Man kan gjerne se det på facebook bildene i profilbilde albumet Hva slags utstyr er det de har funnet hos han? og 7 tusen i bot mener jeg er ganske mye for 'litt hasjrøyking' . når jeg har fått opptil 7tusen har det vært tyngre stoffer som tabletter,amfetamin eller heroin. (så lenge det kun går på det å være ruset da og ikke oppbevaring) Anonymous poster hash: a99dd...550
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #8 Skrevet 30. desember 2014 får han ingen penger av nav? De fleste som ruser seg vil jo ønske mest mulig penger og hvis han ikke krever å få noen støtte fra nav da han er uten jobb så høres det ut som han tjener ganske mye på en annen måte ja. Men han ble tatt for noe kriminelt engang da så det var sikkert bare 1 av 1000 den gangen. Ja han kan få beskjed om at han f.eks skal rane den og den personen(e) Kan være en annen som selger rus i samme område/ en som er kjent til å ha mye penger osv. Litt vanskelig å si da jeg ikke aner hvor i miljøet han er. om han er høyt oppe eller nede. Jeg kan sikkert gjette meg til hvilket stoff han bruker, men skulle gjerne hatt litt mer beskrivelser på hvordan han blir og oppfører seg. Er han veldig intens? sover lite? Samler på masse dritt i leiligheten? Orker han å involvere seg med jenter? Er han en "fest-type"? Man kan gjerne se det på facebook bildene i profilbilde albumet Hva slags utstyr er det de har funnet hos han? og 7 tusen i bot mener jeg er ganske mye for 'litt hasjrøyking' . når jeg har fått opptil 7tusen har det vært tyngre stoffer som tabletter,amfetamin eller heroin. (så lenge det kun går på det å være ruset da og ikke oppbevaring) Anonymous poster hash: a99dd...550 Takk for at du vil hjelpe og informajonen du gir. Jeg vet ikke så mye detaljer egentlig. Ihvertfall ikke om utstyr osv. Tror foreldrene ikke forteller alt... Og søsteren hans er litt mellom barken og veden så hun sier ikke alt hun heller selvom hun er visst veldig lei av at broren hennes hele tiden skal låne penger av henne (hun har sluttet å låne ut sier hun). Han har bestandig vært litt "einstøing". Sittet alene på gutterommet med gardinene for og spilt dataspill og hørt death metal da han var yngre. Veldig vanskelig å se noe på fb hans siden han veldig sjeldent legger ut noe, men han har ikke mange venner og ingen "fest-type". Aldri vært det. Har vært mye alene. Har visst ikke dame nå, men da han hadde det satt de bare på rommet hans døgnet rundt. Spiste mat om natten osv. Personligheten er litt "lat" og laidback. Ikke hyper ihvertfall. Visstnok har han nå lagt hat på vår felles far, og har truet med å drepe han med kjøkkenkniven. Dette har han fortalt moren. Han er ihvertfall mer sint/sur enn glad og happy for å si det sånn. Vet ikke om det var til noen hjelp egentlig... Moren hans har fortalt meg at hun synes den personlige hygienen hans nå er dårlig. Han kommer dit på middag i helgene og dusjer der (av en merkelig grunn siden han bor i en nyoppusset egen leilighet ikke langt unna - gåavstand). TS Anonymous poster hash: 66aa7...189
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #9 Skrevet 30. desember 2014 Tenker bare heroin jeg.. Hvis han hadde hatt add eller adhd (måtte vel vært add i akkurat hans tilfelle da) fra før så kunne han jo brukt amfetamin og bare blitt rolig av det, men han orker ikke vaske klærne sine eller rydde, han sitter for det meste i ro og bruker ikke penger på mat engang... Det er ganske dårlig stilt. Og om det er sånn så bruker han nok diverse ved siden av, for eksempel da han truet med å skade far. Men det er jo selvfølgelig individuelle forskjeller på dette da. Hvis man søker på forskjellige stoffer for å få beskrivelser av hvordan personer fremstår på de så vil det nesten alltid kun komme beskrivelser av hvordan man er den første tiden da stoffene har høy og god effekt og ikke noe om hvordan det blir i lengden. Det med hygienen er veldig vanlig, men høres helt merkelig ut at han dusjer hos moren. sikker på at han ikke bare har på dusjen og sitter på badet og setter sprøyter eller på annen måte. Tror du det kan være fare for livet hans? Det skal jo ganske mye til for å få til en tvangsinnleggelse, så å "hjelpe" han til å få en dom ville nok vært enklere. Kan jo tenkes at han er mottakelig for å få hjelp også om dere samlet dere sammen med han og konfronterte han med at vi vet at du bruker noe også har dere f.eks et tlf nr han kan ringe eller en bestemt behandlingsplass hvor dere kan søke. En håndfast plan som han kan få. og samle inn så mye info som mulig til han med hjelpetiltak og støttegrupper (for eksempel NA) slik at han har alternativer i det minste. Hvordan betaler han den lille leia han må da? Tror mye ligger hos foreldrene hans, han har lite nettverk utenom dem virker det som så hvis de tar riktige grep så kan det forhåpentligvis påvirke han. Men dt er vanskelig for de, og spesielt mor er sikkert veldig fast i det mønsteret. Er bare hyggelig om jeg kan svare på noe som kan være til hjelp Er selv sjeleglad for å være ute av dritten og får vondt uansett hvem det gjelder. Det livet er bare så utrolig vondt og om man har noen rundt en som kan hjelpe en (om så imot sin vilje) så er det så utrolig verdifullt! for har det gått over et punkt så blir det ikke bedre av seg selv. Anonymous poster hash: a99dd...550 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #10 Skrevet 30. desember 2014 Det foreldrene gjør er å hjelpe ham til å opprettholde et misbruk. Det må de slutte med, ellers kommer han aldri til å ville innse at han har et problem. Det er egentlig ingen ting man kan gjøre hvis han ikke selv vil endre seg, og særlig hvis han ikke innrømmer et problem. Etter hvert som det kommer flere og flere konsekvenser kan det bli lettere å innse at man trenger hjelp. Det første som må skje er at foreldrene indirekte subsidierer misbruket hans ved å gi ham billig bolig, gratis mat og betale bøtene hans.Anonymous poster hash: 62bb9...d39 oi.....veldig galt i siste setning. Det skal selvsagt stå: "Det første som må skje er at foreldrene SLUTTER Å indirekte subsidiere misbruket hans ved å gi ham billig bolig, gratis mat og betale bøtene hans.Anonymous poster hash: 62bb9...d39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå