AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 Vi venter baby. Men samtidig har vi en liten baby i hus - nemlig min Pus. Pusen vil for alltid være min baby og jeg er derfor veldig opptatt av at dette skal gå bra! Hva kan vi gjøre for å venne pusen til baby og ikke gjøre slik at den føler seg tilsidesatt? Er en innepus så vi kan ikke kaste den ut heller. Anonymous poster hash: 009ba...a7a
missLynch Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Det kommer nok til å gå helt fint. Katten vår skygget litt banen- han ble veldig skeptisk til dette merkelige, lille nye vesenet som lagde så mye lyd i starten, hehe. Jeg tror pusen deres regulerer dette selv. Den får kanskje behov for å ligge litt lavt i terrenget de første månedene, og så kommer den for å få kos når den vil. I vårt tilfelle var det ikke til å unngå at katten ble litt tilsidesatt- nattevåk, amming og bleieskift har en tendens til å sette kjæledyret lenger ned på prioriteringslista.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Vil jo helst prøve æ unngå dette. Stakkars Pus vondt i hjertet av tanken. Men får prøve å legge av litt ekstra tid til den selvom man er sliten. Mannen er veldig redd for at Pus skal legge seg oppå baby eller klore den. Er dette noe man skal være veldig redd for? Også lest at man skal prøve å inkludere Pus mest mulig slik at den ikke får følelsen av å bli tilsidesatt. Anonymous poster hash: 009ba...a7a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Har aldri opplevd en katt som legger seg over en baby eller klorer. En katt som godtar baby, og liker baby kan finne på å legge seg VED SIDEN av baby. Da er det bare å passe på. De fleste katter liker ikke små barn, og holder seg litt i bakgrunnen. Det går seg alltid til. Når baby blir større og vil røske til pus så kan dere ikke unngå at pus kan finne på å klore. Husk da på å passe på at baby ikke er alene med pus, og at pus kan få vondt av å bli røsket i. Jeg er oppvokst med katter selv. Ikke er jeg blitt drept av katter og jeg har overlevd kloring. Når man som liten river i pels, hale, ører eller værhår får pus vondt. Slik som mine foreldre gjorde det var at jeg lærte tidlig at hvis pus klorte meg så var det min egen feil, da pus ikke vil ligge i dukkevogna og pus ikke vil ha på dukkeklær. Og det er den samme oppfatningen jeg har i dag, hvis pus klorer eller nafser etter deg, er det din egen feil og det er pus sin måte å gi kraftig beskjed til deg om at nå er det nok, når du har oversett tidligere advarsler den har gitt deg. Katter er gjerne drapsmaskiner på fugler og mus, men ikke mennesker, ei heller spedbarn. Anonymous poster hash: e4047...120
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Vår katt bryr seg veldig lite om babyen. Han kan komme og legge seg ved siden av når jeg ammer, men skygger banen så fort babyen lager lyd. Derimot elsker han alle babyens liggesteder, vogn, seng, babynest, bilstol osv. Derfor er aldri katten og babyen alene i samme rom, og katten får ikke være på soverommet med oss lengre. Jeg tror ingen katter skader babyer med vilje, men de kan finne på å legge seg oppå dem eller kveile seg rundt hodet slik at det blir vanskelig for babyen å puste. Min katt er så stor at dersom han hadde lagt seg på magen eller brystet til babyen ville det gått ille.. Mamma har en venninne som mistet barnet sitt på denne måten for lenge siden. Det er lett å ta sine forholdsregler, og når babyen kommer ser man nok selv hva som er fornuftig Anonymous poster hash: 68674...11e 1
MiniMjau Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 Her gikk det veldig fint. Pus holdt avstand i starten, men ble mer nysgjerrig etterhvert. Passet på at katten ikke smatt inn der babyen sov om natta. Når babyen ble større og fx lugga katten, så kunne det jo hende at den kloret tilbake. Det ligger jo i kattens natur. Da får en heller passe på at ungen ikke river den i halen da.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Har hatt to babyer og to innekatter. Selvfølgelig blitt mindre kos på kattene, men er opptatt av at de også skal trives. Det har gått bra, men det er jo noen ting katten ikke kan, f.eks være på samme rom som babyen sover uten at du er tilstede etc, med tanke på at den kan legge seg oppå babyen. Anonymous poster hash: 17659...be7
Aomame Skrevet 30. desember 2014 #8 Skrevet 30. desember 2014 Vi har to katter og det har ikke vært noe problem. Det eneste kattene synes er kjipt er at de ikke får sove på soverommet om natta lenger.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #9 Skrevet 30. desember 2014 Foreldrene mine måtte kvitte seg med katten sin da jeg ble født, den ble sjalu og utagerende. Nå skal det sies at den katten visstnok var litt sær og dysfunksjonell i utgangspunktet, så forhåpentligvis skjer det ikke med dere, TS. Anonymous poster hash: c3935...b55
Dyregod Skrevet 30. desember 2014 #10 Skrevet 30. desember 2014 Min katt taklet det veldig bra. Hun ble nesten litt beskyttende for babyen og kom og la seg nærmere når hun klynket. Pus har stor respekt for jenta vår, også nå somhun har blitt halvannet år og litt mer voldsom. Det blir litt mindre oppmerksomhet på pus i starten, men det tåler de helt fint
Lunarstone Skrevet 30. desember 2014 #11 Skrevet 30. desember 2014 Vi hadde to katter og en nyfødt baby, kattene var veldig "bortdullet", men likevel gikk det veldig bra. Som flere andre har opplevd, så holdt de seg unna babyen og la seg helst på et annet rom hvis det ble for mye styr Koser masse med dem etter frøkna har lagt seg. Og nå er dyrene blitt interesserte i og glade i den småhypre ungen ^^
Gjest Doh Skrevet 30. desember 2014 #12 Skrevet 30. desember 2014 Her gikk det veldig fint. Katten var litt skeptisk med en gang, men godtok raskt babyen som en del av flokken. Kom løpende når babyen grein til og med. Passet på å gi katten mye oppmerksomhet, og kunne sitte og amme og kose med pus. Nå som baby er ni måneder er katten litt mer skeptisk til baby, spesielt når han kommer krabbende i en voldsom fart rett mot katten
Veggdyret Skrevet 31. desember 2014 #13 Skrevet 31. desember 2014 Våre ignorerte babyen fullstendig da hun var helt liten, nå er hun ett år gammel og eldstekatta ignorerer henne fremdeles / legger seg i en annen del av huset når babyen er våken, mens den yngste katten elsker å leke med henne. Ingen av dem som forsøkte å legge seg ved/oppå henne da hun var helt liten, og de eneste kloremerkene hun har fått har vært smårisper påført under lekeslossing, det verste av dem var vel usynlig igjen etter tre dager. Og hun mishandler virkelig den katten, han godtar absolutt alt. Jeg har fått mye mindre tid til kattene, men mannen min blir utnyttet av dem desto oftere, han har dem på fanget på dagtid og oppå seg i senga om natta.
Stinelin Skrevet 31. desember 2014 #14 Skrevet 31. desember 2014 Gikk helt fint her! Katta gjør som hun vil og tar kontakt eller trekker seg unna ettersom. Nyfødte er null problem, kanskje litt verre med større babyer, men vi har vært strenge på at ungene alltid skal være snille med pus, og nå er det bare fryd fra både pus og ungenes side. Bruk kattenett på vogn, seng, vugge osv.. Og vær bevisst på hvor katt og baby er til man finner ut hvordan katta reagerer.
Toolose Skrevet 1. januar 2015 #15 Skrevet 1. januar 2015 Det vil nok gå helt fint!! Har selv 3 katter ig 2 hunder og passer på at de også får sin alene tid med meg og litt ekstra godbiter av en sort de liker godt! Men nå som det har vært litt kaldt ute, så har de prøvd å hoppe opp i vogna til babyen der hvor det er lammeskinn og varme. Kan være lurt å kjøpe et kattenett å ha over vognen, så du slipper å overvåknr vognen hver gang babyen skal sove der! Vi brukte dette på begge barna! Smurte også litt "piss off" spray som jeg tok ved siden av vognen. I og med at jeg har svære katter på mellom 9-13 kg (Maine Coon) så har vi vært ekstra nøye med at kattene holder seg unna sovestedene til babyen. Vi har sprayet litt vann på de for at de skal forstå at dette er babyen sin plass og heller gitt kattene lammeskinn i deres senger! Viktig å ikke dytte bort katten hvis den vil kose når du sitter med babyen, småprat med pus og inkluder den mest mulig! Lykke til 😃 Flott at du tenker mye på katten sin selv om du har fått barn, er mange som glemmer/stuer bort katten din når nye familiemedlemmet har kommet i hus 😉
Trampe Skrevet 1. januar 2015 #16 Skrevet 1. januar 2015 Sist jeg fikk baby hadde jeg to katter. Den ene skygget banen fullstendig, og holdt seg fullstendig unna. Hun kom ikke i nærheten av babyen, og kom kun bort til oss hvis baby sov et annet sted. Vi så henne knapt på det første året, hun lå under sofaen eller på gjesterommet. Nå når barnet er blitt stort og ikke lugger eller hyler, er hun så kosete så. Den andre var veldig nysgjerrig, og etterhvert veldig påpasselig. Ville ligge i fotenden av babysenga, selv om han aldri har sovet i sengene våre før. Han la seg alltid ved siden av babyen på gulvet eller i sofaen, og ute la han seg på brettet under vogna. Han gjorde aldri noe for å skade babyen, men der måtte vi passe litt på i tilfelle babyen lugget til. Da kan det jo fort komme noen klør, og i verste fall kan det gå et øye.. Allikevel lot jeg ham ligge ved babyen på dagtid, (ikke i senga, da) og lot ham regulere det selv. Det var tydelig at katta trengte oppmerksomheten. Nå skal jeg ha baby igjen, og kosepus er fortsatt her. Oppmerksomhet får han nok av fra de eldre ungene, men jeg er spent på hvordan han reagerer på baby denne gangen.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #17 Skrevet 1. januar 2015 Ikke tenk på det og kos pusen som du pleier du. Evt kan du sende hjem et pledd med babylukt på først, men vi gjorde ikke det og det skapte ingen problemer. Anonymous poster hash: b815d...bd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå