Felicia Skrevet 30. juli 2004 #1 Skrevet 30. juli 2004 Har så lyst til å sette noen likører i år og har allerede bestemt meg for multelikør og kirsebærlikør for å ha til jul, men jeg har litt lyst å forsøke meg på en Limoncello. Er det noen som har lagd det og som kan dele oppskriften med meg? Jeg har lett litt på nettet og funnet noen oppskrifter, men de fleste krever 1 flaske 95% vodka?!? :o Betyr % noe annet enn alkoholstyrken? Jeg vet at Limoncello skal være sterk, men det får da være grenser. Noe som kan hjelpe?
Felicia Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #2 Skrevet 30. juli 2004 Ingen....? Hmm... Kansje noen som kan hjelp meg med å skjønne denne oppskriften som jeg har funnet: Limoncello 15 lemons, well scrubbed 2 (750 ml) 100-proof vodka 4 cups sugar 5 cups water Wash the lemons with a vegetable brush and hot water to remove any reside of pesticides or wax; pat the lemons dry. Carefully zest the lemons with a zester or vegetable peeler so there is no white pith on the peel. Step One: In a large glass jar (1-gallon jar), add one bottle of vodka; add the lemon zest as it is zested. Cover the jar and let sit at room temperature for at least (10) ten days and up to (40) days in a cool dark place. The longer it rests, the better the taste will be. (There is no need to stir - all you have to do is wait.) As the limoncello sits, the vodka slowly take on the flavor and rich yellow color of the lemon zest. Step Two: In a large saucepan, combine the sugar and water; cook until thickened, approximately 5 to 7 minutes. Let the syrup cool before adding it to the limoncello mixture. Add to the limoncello mixture from Step One. Add the additional bottle of vodka. Allow to rest for another 10 to 40 days. Step Three: After the rest period, strain and bottle: discarding the lemon zest. Keep in the freezer until ready to serve. Dette virker som en ok oppskrift, da jeg har funnet den gjengitt mange steder. Men hva er 100-proof vodka? Samme oppskriften har jeg også sett med 95% vodka, som jeg nevnte. Hva er dette? Jeg er riktig nok nordlending, men jeg nekter å tro at jeg skal sette likør på rein alkohol ... selv om det kunne blitt litt av en likør å gi til bestemor til jul
Pbrina Skrevet 31. juli 2004 #3 Skrevet 31. juli 2004 Jeg vet at de som lager snaps først lager en ekstrakt ved å blande litt veldig sterk sprit og krydderet, slik at alkoholen trekker ut de eteriske oljene. Det er ikke usannsynlig at det skal være 96% for å få lagd en riktig sitronekstrakt.
Felicia Skrevet 31. juli 2004 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2004 Hmmm.... så upraktisk... :-? Ja da blir det kjøpe-limoncello på meg da
Pbrina Skrevet 31. juli 2004 #5 Skrevet 31. juli 2004 Apoteket kan kanskje svare deg på spørsmål om ekstrakter. Kanskje de har noe å selge også? Eller så kan du jo prøve med 60% alkohol dersom du ikke har tilgang til noe annet.
Gjest limona Skrevet 4. august 2004 #6 Skrevet 4. august 2004 Det er ikke vanskelig å lage limoncella, men du får nok ikke tak i sterkere enn 60% alkohol her i Norge. Hvis du følger oppskriften og bruker svakere alkohol, blir limoncellaen ikke særlig god. Du må derfor justere oppskriften endel etter alkohoprosenten, bruke litt mer vann, litt mindre sukker. Husk også at det blir mye (veldig mye!!!) bedre limoncella hvis du bruker ordentlige sitroner. Dvs. ikke sprøytede. Prøv å få tak i usprøytede. Tror det kan skaffes i perioder i endel større helsekostbutikker (som selger mer enn bare piller&annet tøys). Kanskje også i noen vanlige grønnsaksbutikker. Lykke til!
Gjest mv Skrevet 11. juli 2008 #7 Skrevet 11. juli 2008 Har så lyst til å sette noen likører i år og har allerede bestemt meg for multelikør og kirsebærlikør for å ha til jul, men jeg har litt lyst å forsøke meg på en Limoncello. Er det noen som har lagd det og som kan dele oppskriften med meg? Jeg har lett litt på nettet og funnet noen oppskrifter, men de fleste krever 1 flaske 95% vodka?!? :o Betyr % noe annet enn alkoholstyrken? Jeg vet at Limoncello skal være sterk, men det får da være grenser. Noe som kan hjelpe? 100-proof er vel rundt 45%. Det er en annen måleenhet en det vi bruker i europa. http://en.wikipedia.org/wiki/Alcoholic_proof
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå