AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Hvor lenge kan man forvente at en treåring klarer å holde seg selv opptatt. Mtp lek.Anonymous poster hash: ec97a...8b1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 Jeg vet ikke med en treåring, men min på 2,5 kan lett leke med Duplo eller bilene sine i hvert fall en times tid alene. Det hender selvsagt han kommer for å vise meg noe og sånt, men når jeg har sett på det, eller hjulpet ham for eksempel med et hjul som hadde falt av en bil, går han tilbake og leker videre igjen. Anonymous poster hash: a60f1...8ce
Sushi Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Det kommer vel helt an på både barnet og dagsformen. Treåringen min kan holde seg opptatt en time eller to i selvstendig lek, men det er ikke alltid på de tidspunktene vi foreldre ønsker. Har vi f.eks. besøk av noen og har lyst til å ha en samtale med vedkommende så er det sjeldent at treåringen velger å leke alene på rommet akkurat da. Hun vil være med der det skjer. På gode dager kan vi be henne gå på rommet hvis vi trenger litt fred, men noen ganger blir hun bare sur og nekter. Jeg vil tro man kan forvente at en treåring noen ganger leker alene en halvtimes tid, men ikke at man selv skal kunne bestemme tidspunktet... 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #4 Skrevet 29. desember 2014 Dette viser hvertfall at det er store variasjoner;) mi på 2,5 leker veldig lite selvstendig. Vil helst ha en voksen ved sin side, og leker hvertfall aldri alene på et annet rom. Men nå har vi alltid lekt mye med henne også da..Anonymous poster hash: 38e86...835
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Dette viser hvertfall at det er store variasjoner;) mi på 2,5 leker veldig lite selvstendig. Vil helst ha en voksen ved sin side, og leker hvertfall aldri alene på et annet rom. Men nå har vi alltid lekt mye med henne også da..Anonymous poster hash: 38e86...835 Meg som skrev ove her om min på 2,5. Vi har også lekt mye med gutten vår, og gjør det når vi har tid nå også. Men hvis vi ikke har tid (fordi vi f.eks lager middag) kan han som sagt også fint leke alene en god stund også. (Det er imidlertid også blitt påpekt av ped.leder i barnehagen at gutten vår er særdeles selvstendig, så jeg innser at han nok ikke er helt representativ for den gjennomsnittlige toåringen.) Anonymous poster hash: a60f1...8ce
Gjest Coolaid Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Det er fint å leke sammen med barn, spesielt med barn som trenger ekstra støtte i lek. Men får helt fnatt av mye det "overpedagogiske" hvor voksne involverer seg for mye og skal på død og liv leke ihjel barnet. Barn har godt av å kjede seg, godt av å leke alene, og godt av å leke sammen med voksne men i mindre grad. Et barn som "kjeder seg" blir veldig kreativt og selvstendig. Et barn som blir overstimulert blir lett avhengig av andre, eller nettbrett osv for den saks skyld, for å ha det kjekt. Så kan man selv velge hvilke foreldre man ønsker å være og hvilke type barn man vil ha.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Min 4-åring leker ikke alene. Hun vil alltid ha meg med. Nå er hun alltid der det skjer likevel, i form av at alle lekene hennes har sin egen krok i stua og ikke sitt eget soverom, så jeg er jo alltid i nærheten likevel. Men det er klart jeg skulle ønske hun kunne underholde seg selv litt til tider også, så jeg slipper å tilbringe hele dagen på gulvet i småbarns-modus..Anonymous poster hash: 28391...ddb
NettoppJa Skrevet 30. desember 2014 #8 Skrevet 30. desember 2014 Jenta mi som nå er 4, har lekt selvstendig siden hun var kanskje 2,5. Men det varierer veldig hvor lenge av gangen. Kan fint sitte og bla i en bok i en halvtime, eller leke med andre ting over lengre perioder. Men ikke flere timer av gangen, det forventer jeg heller ikke. Jeg er heller ikke redd for å si at "nå er jeg litt opptatt fordi jeg skal lese ferdig avisen/vaske badet/drikke opp teen min" eller lignende. Inviterer henne da til å hente for eksempel tegnesaker hvis hun vil være sammen med meg. Skal jeg gjøre noe praktisk, tar jeg henne med meg hvis hun vil det. Nå er hun enebarn da, så vi passer på å leke med henne endel, men det er på våre premisser så vi ikke blir helt spist opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå