AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har nettopp blitt sammen med en, og han eier en stor leilighet (han har nettopp overtatt lånet fra foreldrene som eide leiligheten). Jeg kommer jo helt sikkert til å være der mye, da jeg ikke har noe eget. Jeg mener jo at jeg må tilby meg å betale noe. Men hva skal jeg betale? Mat og andre artikler som begge bruker, synes jeg jo vi må dele. Hva med strøm? Tv/internett? Anonymous poster hash: 5b8c3...db3
teit1 Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 snakk med han om det, se hva han mener om saken
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Så lenge du ikke bor hos han syns jeg ikke du skal betale noe mer enn 50% av matvarene dere kjøper sammen. Når du flytter ordentlig inn hos han skal du betale 50% av alt. Anonymous poster hash: 93819...ae5 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #4 Skrevet 29. desember 2014 Det finnnes -14 000- emner om det her på KG. Les litt rundt. Anonymous poster hash: 36f76...325
Gjest C'est la vie:) Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Synes det er veldig bra at du allerede nå tenker over dette. Om du ikke har snakket med han om det, ville jeg gjort det i første omgang. Men likevel greit å ha noen tanker i forkant, over hva du selv vil være komfortabel med.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Spørs hvor mye du bor der: Hvis du i praksis blir samboer med ham hadde jeg tatt det opp, han kan umulig reagere annet enn veldig positivt på at du er såpass real. Fordelingen er det vanskelig å si noe om for oss uten å kjenne til detaljer i hvor ofte du er der, men for meg høres det mye greiere ut hvis du betaler en gitt sum (som selvsagt kan justeres om hans utgifter til bolig går opp eller ned) fremfor å betale for akkurat den og den andelen av den og den utgiftsposten. Anonymous poster hash: fbae0...63d 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #7 Skrevet 29. desember 2014 Ja du skal betale. Hvor mye? Det er ikke så lett å svare på. Det finnes massevis av tråder her inne som prov på det.Anonymous poster hash: a96ed...57f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #8 Skrevet 29. desember 2014 før du bor hos han syns jeg ikke du skal betale for annet enn 50% av maten. men når du flytter inn betaler du 50% for alt. hvor mye du skal betale til han i "leie" må du nesten snakke med han om. å når du nettop har blitt sammen med han ville jeg hvertfall ikke hjulpet til med å betale ned lånet på leiligheten. det får han stå for selv til du evt får kjøpt deg inn Anonymous poster hash: 3c3a0...d75
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #9 Skrevet 30. desember 2014 Min samboer bor hos meg. Han betaler halvparten av utgiftene, men ingen "leie" eller lån eller sånn. Strøm, fellesutgifter er det vel det går i. Anonymous poster hash: 9217d...100
Enamorada Skrevet 30. desember 2014 #10 Skrevet 30. desember 2014 Min samboer bor hos meg. Han betaler halvparten av utgiftene, men ingen "leie" eller lån eller sånn. Strøm, fellesutgifter er det vel det går i. Anonymous poster hash: 9217d...100 En ting er å være samboere. En annen ting er å være mye hos en kjæreste. Slik jeg forstår det så er ikke TS en samboer ennå.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #11 Skrevet 30. desember 2014 Min mann var mest hos meg før vi flyttet permanent sammen. Kunne aldri falt meg inn å ta imot husleie fra ham så lenge vi kun var kjærester. Han betalte deler av maten som vi kjøpte når han var hos meg. Samt delte andre kostnader vi hadde sammen. Men husleie, tv, Internett mm det betalte jeg alene, hadde jo samme kostnad om han var der eller ei. Det jeg forresten oppdaget etter noen uker, var at strømregningen økte en del siden det ble mer bruk av vaskemaskin og varmt vann. Han tok denne kostnaden på eget initiativ. Han sparte jo strøm i egen leilighet. Hadde gjort det på samme måte uansett om han hadde egen leilighet eller bodde hjemme hos sine foreldre. Anonymous poster hash: f5f35...e4c
Erazor Skrevet 30. desember 2014 #12 Skrevet 30. desember 2014 En relativt grei måte å gjøre det på er om du betaler halvparten av renter (ikke avdrag), samt halvparten av løpende utgifter til det dere begge benytter dere av (for eksempel strøm, fellesutgifter, tv og internett).
Gorgonzola Skrevet 30. desember 2014 #13 Skrevet 30. desember 2014 (endret) Jeg har nettopp blitt sammen med en, og han eier en stor leilighet (han har nettopp overtatt lånet fra foreldrene som eide leiligheten). Jeg kommer jo helt sikkert til å være der mye, da jeg ikke har noe eget. Jeg mener jo at jeg må tilby meg å betale noe. Men hva skal jeg betale? Mat og andre artikler som begge bruker, synes jeg jo vi må dele. Hva med strøm? Tv/internett? Anonymous poster hash: 5b8c3...db3 Kan virke som om du ligger noe foran skjema i hodet enn hva som er reellt så langt. Det er for så vidt greit, så lenge du involverer han du nettopp har møtt. Bra å ta opp sånne ting tidlig i forholdet og i "fredstid". Jeg mener at så lenge du "bare" er på besøk (mye eller lite) så er det fornuftig å spleise på mat og andre tydpiske husholdningsgreier dere begge forbruker. Så lenge han eier både leiligheten og lånet er det hans forpliktelser å betale og hans mulige gevinst med verdiøkningen. Dersom dere holder ut med hverandre over tid og seriøst vurderer status som samboere bør dere begge tenke over hva det betyr, både økonomisk og juridisk - og ikke minst formalisere det. Endret 30. desember 2014 av Gorgonzola
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå