Thomasine Skrevet 30. juli 2004 #1 Skrevet 30. juli 2004 Har nettopp kjøpt meg en kasse med jordbær - her skal det bli hjemmelaget syltetøy for første gang!! :) Men, da trenger jeg hjelp!!! :-) Hva er egentlig forskjell på å lage syltetøy med Certo og "rørt" syltetøy?! Om jeg fryser det - hva holder lengst?! Holder det kanskje like lenge?! Ja, også trenger jeg oppskrifter- gjerne på begge!! :)
minniepus Skrevet 30. juli 2004 #2 Skrevet 30. juli 2004 Det finnes to typer Certo/ Jam (to ulike merker) - syltepulver og frysepulver. Syltepulver bruker du for å lake syltetøy (kokt), mens frysepulver brukes til frysetøy (rørte bær som fryses). Frysepulveret gjør at det blir stivere. Jeg bruker også frysepulver hvis jeg koker syltetøy, siden det ikke inneholder konserveringsmidler (har bare alltid vært sånn hos oss). Frysetøy holder seg lenge i fryseren, og i underkant av en uke i kjøleskapet etterpå. Det samme for syltetøy (hvis du ikke bruker konserveringsmiddel i alle fall). ' Om du lager det ene eller det andre kommer an på hva du liker best. Jeg liker frysetøy best, siden bærne da ikke er kokt (koker blåbær). Oppskrift står bakpå pakkene, men det er 2 kg bær, 1 pose pulver og ca 1/2 kilo sukker. lykke til!
Arkana Skrevet 30. juli 2004 #3 Skrevet 30. juli 2004 Jeg bruker hverken frysepulver eller syltepulver når jeg lager syltetøy, bruker i stedet litt sitronsyre.
Stjerne Skrevet 30. juli 2004 #4 Skrevet 30. juli 2004 Jeg bruker ingen av delene jeg. Jeg fryser bærene hele, og rører de med sukker etter at de er tint. Kjempegodt! Syltetøyet holder selvfølgelig ikke en evighet i kjøleskapet da, men det er ikke nødvendig heller her i huset :-) Stjerne
Cilla Skrevet 30. juli 2004 #5 Skrevet 30. juli 2004 Jeg rører med Certo frysepulver. Lagde nettopp rørt jorbærsyltetøy av 6 kg bær. Brukte da denne oppskriften 2 kg bær, nesten 1 kg sukker og en pose Certo frysepulver. Sukkermengden kan varieres etter smak og ønske. Moste 2 kg bær i slengen med stavmikser, etter min mening er rørt jordbær uten et eneste helt bær/bærbit, bare helt flytende.
Thomasine Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2004 :bukke: :blomst_opp: Takk skal dere ha for raske svar!! Nå skal jeg sette meg å rense bær, tror jeg fryser noen hele slik Stjerne gjør og så rører jeg vel resten med frysepulver. Gleder meg til det er ferdig - det er litt av en jobb å sitte å rense 12 kurver med bær... :-?
silja Skrevet 30. juli 2004 #7 Skrevet 30. juli 2004 vil nabefale deg å bruke certo frysepulver - synes syltetøyet blir så mye bedre da, mye mer fyldig og ikke så tyntflytende som det fort blir om man fryser de hele og heller rører de sammen etterhvert som man tar opp.
ringblomst Skrevet 30. juli 2004 #8 Skrevet 30. juli 2004 Svigers bruker alltid sukker og certo frysepulver, og nå har vi 15 små bokser med rørte jordbær .
dreamy Skrevet 31. juli 2004 #9 Skrevet 31. juli 2004 Jeg har alltid fryst de hele, men tror jeg skal prøve med litt frysepulver for å se hvordan det blir.
Cilla Skrevet 31. juli 2004 #10 Skrevet 31. juli 2004 Gleder meg til det er ferdig - det er litt av en jobb å sitte å rense 12 kurver med bær... :-? Nei det var fort gjort for meg.......mannen min satte seg ned og gjorde det
Thomasine Skrevet 1. august 2004 Forfatter #11 Skrevet 1. august 2004 Gubben kom og hjalp til, gitt... Han var vel redd det ville bli restriksjoner på mengden han kunne spise om han ikke bidro litt...
Løvinnen Skrevet 2. august 2004 #12 Skrevet 2. august 2004 Når jeg lager jordbærsylte bruker jeg 1 kg sukker på 2 kg bær. og en pk certo. Stamper en kg bær i en kasserolle og lar det koke opp. har så oppi 1 kg sukker. Resten av jordbæren stamper jeg i en bolle uten å koke det opp, blander her i Certo. tilslutt blander jeg de to rørene sammen. Blir helt Nydelig.
MiniMjau Skrevet 2. august 2004 #13 Skrevet 2. august 2004 Kan en bruke sånn kalorifritt sukkerpulver istedet for sukker? Har tenkt å bruke frysepulver.
MiniMjau Skrevet 3. august 2004 #14 Skrevet 3. august 2004 Ingen som har noen tips? i dag blir det jordbærinvestering. :-) gleder meg!
smile Skrevet 3. august 2004 #15 Skrevet 3. august 2004 Jeg lagde rørt jorbærsyltetøy i forrige uke men jeg brukte en del mindre sukker enn dere. Husk at jorbær er søte fra før!!!! JEg så i oppskrifter og på pakken og brukte 4-500gr sukker pr 2 kg bær og syntes de ble mer enn søte nok. Svigermor bruker også denne mengden og de har i alle år blitt super! Nøstepus jeg aner ikke på kalorifritt, spør i en helsekost!
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #16 Skrevet 3. august 2004 Jeg lagde rørt jorbærsyltetøy i forrige uke men jeg brukte en del mindre sukker enn dere. Husk at jorbær er søte fra før!!!! JEg så i oppskrifter og på pakken og brukte 4-500gr sukker pr 2 kg bær og syntes de ble mer enn søte nok. Svigermor bruker også denne mengden og de har i alle år blitt super! Nøstepus jeg aner ikke på kalorifritt, spør i en helsekost! Stusset litt på sukkermengden jeg også. Halvparten sukker hørtes MYE ut. Skal lage jordbærsyltetøy i morgen Endelig..har brukt to uker på å spise ting fra fryseren.
dreamy Skrevet 3. august 2004 #17 Skrevet 3. august 2004 Jeg tok for mye sukker i. Heldigvis laget jeg kun ett prøveglass. Så nå vet jeg det
MiniMjau Skrevet 4. august 2004 #18 Skrevet 4. august 2004 Laget supert og sukkerfritt jordbærsyltetøy igår!! Ble sååååå godt!! 2 kg bær, 1 pose certo frysepulver og 5 dl søtningsstoff(pulver som fåes kjøpt i glass med blått lokk). Moste alt med stavmikser til klumpfritt syltetøy!
smile Skrevet 4. august 2004 #19 Skrevet 4. august 2004 Så bra at flere stusset, ble jo litt i tvil selv men jeg har jo smakt at det ble bra da! Jeg moste først med en stapper så brukte jeg stavmisker. nam-nam!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå