Gå til innhold

Kalkuntilbehør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Jeg skal lage kalkun på nyttårsaften, men sliter litt med å finne passende tilbehør. Verken jeg eller samboeren er glad i waldorfsalat så det blir det ikke.
Har allerede tenkt å lage rødkål, og ha poteter og rosenkål til. Trenger jeg noe mer? Og evt hva bør jeg ha?

Blir det mye dersom jeg lager sjokoladefondant til dessert?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ive Lina
Skrevet

Rosenkål og fløtesaus er et must til kalkun her hos oss.

Til dessert ville jeg valgt noe friskt ... sjokoladefondant blir for mektig etter min smak. Jeg hadde valgt en god is med fruktsalat, ostekake med frisk bærsaus eller lignende.

Skrevet

Rosenkål og fløtesaus er et must til kalkun her hos oss.

Til dessert ville jeg valgt noe friskt ... sjokoladefondant blir for mektig etter min smak. Jeg hadde valgt en god is med fruktsalat, ostekake med frisk bærsaus eller lignende.

Fløtesaus blir det også!

Så egentlig trenger jeg kanskje ikke noen fler grønnsaker? Var redd det kunne bli litt mektig med fondant ja, så da blir det noe friskere=) Tusen takk!

Skrevet

Jeg synes potetmos (hjemmelaget såklart) er godt til kalkun (og waldorfsalat....), samt rødkål og fløtesaus.

I år lurer jeg litt på å lage fløtegratinerte poteter til i stedet for potetmos.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Fløtesaus blir det også!

Så egentlig trenger jeg kanskje ikke noen fler grønnsaker? Var redd det kunne bli litt mektig med fondant ja, så da blir det noe friskere=) Tusen takk!

Vi skal ha erter og rosenkål som den fargerike grønnsaks-delen av tilbehøret til kalkunen vår på nyttårsaften.

Endret av Spirrevirrevipp
Skrevet

Søtpotetmos og soppstuing liker jeg til :)

Anonymous poster hash: c3d83...2ea

Skrevet (endret)

Her blir det bakt søtpotet og mandelpoteter, hjemmelaget rødkål, surkål, rosenkål og fløtesaus! Og vin, store mengder vin :vin:

Endret av miaw
Skrevet

Erter, kjøtt og flesk er faktisk dritdigg til kalkun, tro det eller ei.

Anonymous poster hash: 7ac0a...a9c

Skrevet

Rosenkål med bacon er veldig godt, og hjemmelaget rødkål.

Jeg koker rosenkålen så vidt opp, og steker bacon i litt smør (middels varme, lenge og sakte). Så blander jeg rosenkål og bacon i en liten langpanne, har i 4-5 hvitløksfedd (hele) og noen charlotteløk. Setter panna under kalkunen i ovnen mens potetene koker. Rødkålen må koke lenge, gjerne 2-3 timer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har fløtesaus med stekte kantareller, mandelpotet, rosenkål og waldorfsalet til kalkunen, men det er jo ingen problem å hoppe over salaten. Hos oss fyller vi i tillegg kalkunen. Vi hakker opp innmaten (som ligger i posen inni kalkunen) og freser det på panna. så tilsetter vi sjalottløk, bacon, og masse tørket frukt (epler, svisker, aprikoser etc). Dette blir bestandig godt og gir en saftig kalkun.

Lykke til med kalkunene på nyttårsaften :-)

:spise:

Endret av Katha
Skrevet

Vi har poteter, gulrot, brokkoli, mais og fløtesaus.

Anonymous poster hash: 65292...b09
Skrevet

Jeg må virkelig få anbefale rosenkål med bacon som tilbehør - eksempel på oppskrift: http://www.renmat.no/oppskrifter/gronnsaker/rosenkaal-med-bacon.aspx

Anonymous poster hash: 8e994...b4c

Vil bare takke deg for dette tipset! Lagde dette etter den oppskrifen her du linket til, og det var bare nydelig godt sammen med kalkunen! Dette skal jeg lage flere ganger, sikkert godt til annet kjøtt også :spise:

Skrevet

Tilbehøret varierer litt hos oss, men vi må alltid ha bacon! Kutter opp sideflesk i terninger, steker i panna, hiver over i en kasserolle og tømmer i en boks creme fraiche (skrev det enkelt). Det er så sinnsykt godt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når jeg får det servert. :ler:

Vi skal ha kalkunbryst i dag, med bacon/creme fraiche, rosenkål, potet og fløtesaus. Og svisker! Og kanskje litt rødkål, får se om jeg gidder å lage - er bare jeg som spiser det.

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare takke deg for dette tipset! Lagde dette etter den oppskrifen her du linket til, og det var bare nydelig godt sammen med kalkunen! Dette skal jeg lage flere ganger, sikkert godt til annet kjøtt også :spise:

Så bra! Vi bruker det til all slags kjøtt,

Anonymous poster hash: 8e994...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...