Gå til innhold

begynne med linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

vurderer og begynne med linser og lurer på negative og positive ting med linser?

er det ubehagelig og ta på og av linser? det er det jeg er mest redd for med å begynne med det

Anonymous poster hash: e67bf...dc0
Skrevet (endret)

Kan være litt rart å forsøke få de på seg i begynnelsen, men tror nok at dette går helt greit etter en stund.

Har selv prøvd engangslinser ved to anledninger.

Endret av Vux
Skrevet

De første gangene jeg brukte linser syntes jeg det var litt rart å ta de av og på, men du venner deg fort til det. Nå merker jeg ingenting når jeg bruker de, tar de av eller på.

Bruker engangslinser.

Skrevet

TS bør se om det kanskje finnes kampanje for det å få prøve linser en kort periode, hvis ikke bruk av linser er helt avgjort.

Med tida finner en kanskje ut akkurat hvor man kan skaffe seg linser til en mer hyggelig pris, det er inntrykket jeg har. Om det er engang tilrådelig å se etter linser hos andre steder enn akkurat ens lokale optiker kan jeg ikke si.

Hadde selv nok gått for linser i dag hvis det var om å gjøre. Hadde ikke råd til dette tidligere da jeg var student.

Skrevet

De fleste optikere gir prøvepakke på linser om man har tatt en synsundersøkelse.

Livet mitt er helt annerledes med linser, slipper å snu hele hodet for å se hva som skjer rundt.

Jeg bruker månedslinser, dagslinser ga tørre øyne. Anbefaler deg å ta en tur innom optiker og høre :)

Skrevet

hva er det verste som kan skje?

er redd for at linsene går inn i øyet og ikke får de ut igjen, at det havner bak netthinnen blant annet

kjenner noen som er optiker og er gode muligheter og få prøve linser

Skrevet

Jeg har brukt linser i 10 år, og det har aldri skjedd meg noe. Tror det er større fare for skade med linser hvis man bruker månedslinser og ikke tar de ut i tide.

Skrevet

Jeg har brukt linser i 12 år, og husker at det var ubehagelig de første to-tre gangene fordi det var uvant for øynene. Jeg fikk god hjelp hos optikeren og en lærer det fort. Har brukt alt fra engangs- til ettårslinser, som en ikke kan sove med. Eneste negative opplevelse var når jeg sovnet med dem én gang. Det var veldig vondt å få dem av, kjentes ut som sandpapir når jeg våknet, men gå seg fort etterpå.

Alle spørsmål rundt det får du svar på hos optikeren, og livet mitt er veldig annerledes. Ingen dråper eller dugg som sperrer for synet når det regner eller vinter! Det eneste jeg kan anbefale er å ta av linsene litt før du skal sove, slik at øynene får hvilt seg litt.

Anbefaler det :)

Anonymous poster hash: 5e6da...4ae

Skrevet

De eneste plagene jeg har hatt er tørre øyne når jeg har brukt feil linsetype.

Og så kan jeg ikke ha lange negler, klorer meg opp i øynene da :fnise:

Skrevet

Jeg har brukt linser i kanskje 5 år og er veldig fornøyd. Eneste var at det var et jævelskap å ha på de første gangene. Brukte sikkert 30 min i starten, men ikke gi opp! Haha, nå går det men en gang! Også har jeg litt problemer med tørrhet på øynene, spesielt på kvelden, men da kan man jo f.eks bruke øyedråper eller kjøpe bedre linser som puster mer (noe ikke jeg har råd til, hehe)

Skrevet

Hva brukte du 30 min på?

Skrevet

Sikkert å få dem av eller på. Det er dritvanskelig til du finner teknikken. Noen er kjipe og finner teknikken med en gang, vi andre, vanlige, dødelige, sliter en stund før vi finner en teknikk som funker godt. :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Få de på ja :) Linsene vrengte seg, falt ned på gulvet, krøllet sev osv

Skrevet

Har brukt linser i 10 år. De første dagene brukte jeg omtrent én time både på å få de på og av, men det gikk lettere for hver dag. Nå gjør jeg det på et par sekunder og tenker ikke over at jeg gjør det.

Har "mistet" linsene i øynene noen ganger, men finner de alltid uten stress.

AnonymBruker
Skrevet

hva er det verste som kan skje?

er redd for at linsene går inn i øyet og ikke får de ut igjen, at det havner bak netthinnen blant annet

kjenner noen som er optiker og er gode muligheter og få prøve linser

Altså, du bør lese deg opp litt på øyets anatomi, det er fysisk umulig at linsen havner bak netthinnen (som forøvrig ligger inne i øyeeplet). Det er også umulig at den forsvinner bak øyet, hvis det er det du er redd for. En gang gikk linsen min i to, og en bit forsvant ganske langt oppunder øyelokket. Da slet jeg litt med å få den ut, men det gikk bra.

Anonymous poster hash: 9f081...101

Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Anbefales. Har dagslinser og null problemer. Det var litt uvant i begynnelsen å ta de av og på. Når man kommer over det er det ikke problem å ta på egne øyne osv. Det er bare en vanesak.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Ville snakket med en optiker om jeg var deg. Linsene forsvinner ikke bak øyet, men de kan være noe ubahgelige de første gangene. Sørg også for å få skikkelig opplæring hos en optiker.

Når man begynner med linser starter man som regel med månedslinser, rett og slett fordi de er enklere å håndtere enn dagslinse. De er litt tykkere og tåler litt mer håndtering enn dagslinsene som er tynnere.

Om du har en fast optiker du går til, ville jeg tatt kontakt med de i morgen og få avtalt en time for prat og evt tilpassing av linser før opplæring. Når fu blir vandt til linsene er de fantastiske!!!

Skrevet

Hadde ingen problemer eller ubehag med å ta av og på linsene (ikke den første gangen heller). Gikk helt bra, det. Men på grunn av at jeg har tørre øyne er det ubehagelig å ha linser på. Kan kjenne at de er der hele tiden, de blir fort tørre, og så har de falt ut noen ganger...

Det fine med linser er at jeg slipper å ha de forbaska brillene på, haha. Og så klarer jeg å se med sidesynet, noe jeg ikke kan med briller. Føler at jeg ser mer. Men de tørre øynene ødelegger litt da...

Skrevet

Jeg har brukt linser i 20 år. Vil ikke gå tilbake til å bli heldags brillebruker. Bruker briller av og til for "å lufte" øynene litt. Har i perioder problemer med at jeg blir litt tørr på øynene, da må jeg dryppe for å få nok fukt. Dette skjer dersom det er tørr luft på jobb eller vi fyrer mye med ved.

Fordeler er å slippe "rammen" å se ut gjennom som briller gir, man slipper å slite med regn og dugg og ikke minst man kan bruke vanlige solbriller.

Jeg ble fort vant til å ta linsene på og av.

Skrevet

Har brukt linser i mer enn 30 år. De første ukene var det plundrete å ta dem av og på (spesielt av), men det gikk jo. Nå går det på autopilot omtrent.

Har heller ingen problemer med ubehag eller tørre øyne i løpet av en normal dag, men kjenner det hvis linsene er på veldig lenge en dag. Har aldri hatt noen sykdom som skyldes linsene, tror jeg. Har riktignok hatt øyebetennelse et par ganger, men første gang var en gammel sminkefjerner sterkt mistenkt, andre gangen var jeg skikkelig sylta forkjøla så da var det nok bakterier på avveie generelt sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...