Gå til innhold

Folkehøgskole?

Gjest Lilleulv

Har du gått på folkehøgskole?  

1 stemme

1. 1. Har du gått på folkehøgskole?

• Ja
      27
    • Nei
      25
    • Nei, og angrer på at jeg ikke gjorde det
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Det er vel strengt tatt ikke noe mer på trynet enn poeng for militæret eller alderspoeng. Det kan hende at man har gjort noe relevant, men sjansen er like stor for at man ikke har det.

Alderspoeng er likt for alle, militærpoeng kommer fordi de ikke har valgt å være i militæret selv.

Folkehøyskole er i høyeste grad frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folkehøyskolepoeng er også likt for alle, alle som har gått på folkehøyskole får poeng. Og det baserer seg vel på samme tanke som alderspoeng, at erfaring er bra. Og ett år på folkehøyskole er veldig komprimert menneskeerfaring, så derfor synes jeg systemet er greit nok. (Militæret er foresten også i praksis frivillig i dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Folkehøyskolepoeng er også likt for alle' date=' alle som har gått på folkehøyskole får poeng. Og det baserer seg vel på samme tanke som [/quote']

*kremt*

Hele poenget var vel at det ikke er likt, for de som ikke har gått på folkehøyskole......

ALLE blir eldre og får alderspoeng, alle får ikke folkehøyskolepoeng.

At erfaring er bra og dermed fortjener poeng er tull. Mange klarer da å opparbeide seg massevis av erfaring her i livet uten å gå på folkehøyskole!

Militæret er fremdeles per def ikke et valg, da vi har almenn verneplikt for menn.

Grunnen til at det idag gis peong for folkehøyskole har ikke noe med arfaring å gjøre, det er en politisk prioritering for å støtte opp om folkehøyskolene, ettersom de var litt mindre populære for en del år tilbake. Slik fikk man flere ungdommer til å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

http://www.underdusken.no/dusker/html/9702.../hoegskole.html

Vedtaket om å gi folkehøyskoleelever tre ekstrapoeng har vakt reaksjoner. Mange synes det er positivt at de verdier og erfaringer som et slikt skoleår gir, endelig skal gi uttelling. Frem til i dag har man fått like mange poeng ved å gå et år på folkehøyskole som ved å dra seg et år på sofaen. På den andre siden står de som synes det er å ta vel hardt i å gi hele tre poeng. Blant dem er leder i Norsk Studentunion, Christine Nilsen. Hun skriver i Dagbladet at det er fullstendig galt å gi bedre uttelling for et år på folkehøyskole enn et år med høyere studier, som bare gir to poeng.

http://www.fofo.no/?module=Articles;action...licShow;ID=4183

Opprinnelig, da dette ble bestemt fikk man kun 1 poeng for verneplikt, 2 for høyere utdannelse, og 3 for folkehøyskole.

:roll:

Nå er denne skjevheten rettet opp slik at det ihvertfall er likt. Skulle bare mangle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Du glemte et alternativ i avstemmingen- Ja, men jeg angrer bittert..

Holdt ut i 4 måneder, og det var de mest bortkastede 4 månedene i mitt liv. Skulle heller ha gått rett over på studier.

For meg var det viktig å få et "faglig" utbytte, d.v.s utvikle meg kreativt innen den kunstformen jeg valgte. Nivået på undervisningen var forferdelig, og det var egentlig bare fokus på det sosiale, hele tiden. Ekstremt mye fyll, folk så ut til å være overlykkelige over å endelig ha flyttet hjemmefra, så nå kunne de gjøre alt de ville..og alt de ville var å smugdrikke øl på rommene i internatet annenhver kveld.

Folkehøgskoler passer nok for noen, men jeg vil heller anbefale noen å reise litt om de vil ha et friår etter skolen. Å bruke 80000 i studielån på et år på folkehøgskole ville jeg nok ikke anbefalt noen. Og jeg har faktisk flere venner som gikk på andre skoler som sier nøyaktig det samme. Men det finnes mange folkehøgskoler i landet, og det er naturlig å gå utifra at kvaliteten varierer. Noen skoler er nok bedre enn andre. Jeg havnet ikke på en slik.

Da var du nok uheldig med hvor du havna... Jeg kjenner meg ikke igjen i det du forteller i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget var vel at det ikke er likt, for de som ikke har gått på folkehøyskole......

ALLE blir eldre og får alderspoeng, alle får ikke folkehøyskolepoeng.

Men det er allikevel helt greit for meg at man får mere poeng for å gjøre noe, enn å ikke gjøre noe. Og jeg synes fortsatt det er like tullete at man skal få poeng bare for å bli eldre, men det er også greit for meg. Hvor mange poeng man bør få for hva har jeg ikke satt meg inn i, men det er sikkert rom for forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Men det er allikevel helt greit for meg at man får mere poeng for å gjøre noe, enn å ikke gjøre noe. Og jeg synes fortsatt det er like tullete at man skal få poeng bare for å bli eldre, men det er også greit for meg. Hvor mange poeng man bør få for hva har jeg ikke satt meg inn i, men det er sikkert rom for forbedringer.

Hva med de som får barn etter skoletiden, utvikler ikke de seg?

Eller de som velger å jobbe?

Eller de som kanskje tar seg av den syke naboen?

Blir man så mye bedre egnet for å gå på BI av å spille håndball på folkehøyskole enn å jobbe et år i butikk?

Og blir man en bedre hjelpepleier av å ha tatt et år på friluftslinje enn om man har passet besteforeldre og jobbet et år i barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at folkehøgskole (det skrives med G) ikke gir en direkte relevant praksis for videre studier. Men det gir livserfaring og kanskje tid til å tenke over om man gjør rett valg i neste omgang. Slik kan det være et alternativ til å begynne rett på eller fortsette en utdanning man likevel ikke kommer til å fullføre fordi det ikke kjennes riktig.

Jeg ser at det blir diskutert feks journalistutdanning og hva som trengs for å få en journalistjobb - jeg har vært student i Volda og sett resultatet av økning av ungdomskvota. Hvor mye troverdighet har en journalist på 21 år, som ikke har annet erfarinsgrunnlag enn russetida? Hvor viktige er egentlig gode karakterer..? I denne sammenhengen (og mange andre) tror jeg ikke et år på folkehøgskole er noe "bortkastet" faglig sett (da det "faglige" består i mer enn å pugge medievitenskap og skrive artig), selv om det selvsagt "skal mer til"...

Selv gikk jeg på folkehøgskole i en alder av 23, og det var et veldig viktig "utviklingsår" for meg - jeg hadde begynt å skjønne litt om meg selv, og her møtte jeg folk som ga meg grobunn, for å si det svulstig. Jeg fikk muligheten til å reflektere - og å få respons av folk jeg ellers aldri ville møtt, eller som jeg ville hatt større avstand til i en "normal" sammenheng.

Samtidig var det tøft å være så nær andre mennesker et år - og det var flere som slet seriøst. Å være på folkehøgskole vil for noen oppleves som å være overlatt til seg selv i et tilsynelatende evig lykkelig og aktivt fellesskap. DET er kanskje verre enn å være alene i Oslo...

(og jeg tror ikke jeg hadde hatt så mye utbytte av det da jeg var nitten)

Jeg fikk forresten et bra faglig utbytte også, selv om jeg selvsagt ville fått mer målrettet undervisning på en forskole/høgskole. For meg var det godt å virre litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man så mye bedre egnet for å gå på BI av å spille håndball på folkehøyskole enn å jobbe et år i butikk?

Og blir man en bedre hjelpepleier av å ha tatt et år på friluftslinje enn om man har passet besteforeldre og jobbet et år i barnehage?

Eller hva med feks en person som går på sosialen og bruker all tiden sin på å ruse seg, fortjener de alderspoeng?

Det er vel egentlig poenget mitt, det er uansett vanskelig å lage ett vanntett poengsystem, så noen generaliseringer må man alltid gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at folkehøgskole (det skrives med G)

Sånn bare for å pirke: (siden du gjør det...) Det kan skrives på tre ulike måter, varierer fra skole til skule:

-folkehøgskule

-folkehøgskole

-folkehøyskole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og hva med meg, som tok et utvekslingsår i utlandet? Jeg lærte mye om livet jeg også, utviklet meg som menneske og lærte attpåtil et helt nytt språk flytende. Fikk jeg poeng for det? Nei. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser at det blir diskutert feks journalistutdanning og hva som trengs for å få en journalistjobb - jeg har vært student i Volda og sett resultatet av økning av ungdomskvota. Hvor mye troverdighet har en journalist på 21 år, som ikke har annet erfarinsgrunnlag enn russetida? Hvor viktige er egentlig gode karakterer..? I denne sammenhengen (og mange andre) tror jeg ikke et år på folkehøgskole er noe "bortkastet" faglig sett (da det "faglige" består i mer enn å pugge medievitenskap og skrive artig), selv om det selvsagt "skal mer til"...

Og hvor mye troverdighet har en siviløkonom på 21 da? Hva med forfattere? Finnes det ikke gode forfattere under 25? Skal ikke journalister få lov til å utdanne seg før de har passert 30? Kvoten for eldre studenter med arbeidspraksis er mer enn stor nok allerede..

Dessuten, modnes ikke de fleste en anelse etter 3 år på høgskole? Det er gode muligheter for å få praksis mens du går på høgskolen..

Eller er det kanskje bare på folkehøgskole folk kan modnes skikkelig??

Jeg begynte min arbeidserfaring i journalistbransjen som 16-åring, og som 19-åring hadde jeg forlengst en portefølje, uten å ha gått på noen folkehøgskole..det finnes en god del folk der ute på 19-20 år som har opplevd mer enn russetida..

Noen trenger kanskje et år på folkehøgskole for å modnes, men å belønne det med like mange poeng som for et årsstudium på blindern???

En annen urettferdighet er, som nevnt over, at man f.eks ikke får poeng for utvekslingsopphold i utlandet, som etter min mening er en minst like effektiv modningsprosess som folkehøgskole.

Jeg begynner selv på journalistutdanninga til høsten, for jeg vet godt at min lille portefølje ikke kommer til å skaffe meg noen jobb av betydning.Kombinert med en ordentlig utdannelse, derimot, da betyr det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Eller hva med feks en person som går på sosialen og bruker all tiden sin på å ruse seg, fortjener de alderspoeng?

.

Tja, jeg tror min tidligere ganske narkomane venninde definitivt har lært en del om seg selv og selvutvikling, og med tanke på at hun i dag går på hovedfag på et studium få kommer inn på ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få alderspoeng som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg tror min tidligere ganske narkomane venninde definitivt har lært en del om seg selv og selvutvikling, og med tanke på at hun i dag går på hovedfag på et studium få kommer inn på ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få alderspoeng som alle andre.

Og det er nettopp poenget mitt, det er helt greit for meg at alle får alderspoeng, og det er helt greit for meg at alle får poeng for å gå på folkehøyskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la boheme: Jeg brukte journalistutdanninga som et eksempel, siden det var tatt opp tidligere i tråden. Jeg mener vel at folk som kommer rett fra videregående og peiser inn på en utdanning fordi de har bra nok karakterer, men ikke har tenkt noe nøyere gjennom om de egentlig føler så mye (annet enn en viss stolthet over at de tøt seg gjennom nåløyet) for yrket de utdanner seg innenfor kanskje heller skulle vært oppmuntret til å gjøre noe annet først - gjerne arbeidserfaring, gjerne andre studier (de kan man jo også ta etterpå. Det er NOK feature-og mote-journalister her i verden, feks). IKKE nødvendigvis folkehøgskole. Og selvsagt har det større konsekvenser med udulelige leger enn journalister:) For eksempel. Ellers høres det jo ut som du vet hva DU vil, og det er fint. Men mange er faktisk mer usikre, og gjør som man blir oppfordret til gjennom skolesystemet: "du som er så flink må jo bruke karakterene til noe". Begynte selv på en utdanning fordi jeg var usikker på hva jeg ville, og fordi jeg var av de få som kom inn (ikke journalist, nei).

Men brenner man for noe er det annerledes - jeg misunner de som jobber målretta for å bli det de vil, selv om jeg ikke skjønner hvorfor de blir så sinte fordi man får poeng for folkehøgskole OGSÅ.

(heh. begynner å legge merke til hvor mye som tolkes som angrep eller som dummere argumenter enn de egentlig er i forumet her. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gikk ett år i militæret i Porsangermoen som menig.

Jeg lærte også å bli sporty der.

Og så ble jeg usporty da jeg slutta igjen :oops:

Mistet motivasjonen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
la boheme:  Jeg brukte journalistutdanninga som et eksempel, siden det var tatt opp tidligere i tråden. Jeg mener vel at folk som kommer rett fra videregående og peiser inn på en utdanning fordi de har bra nok karakterer, men ikke har tenkt noe nøyere gjennom om de egentlig føler så mye (annet enn en viss stolthet over at de tøt seg gjennom nåløyet) for yrket de utdanner seg innenfor kanskje heller skulle vært oppmuntret til å gjøre noe annet først - gjerne arbeidserfaring, gjerne andre studier (de kan man jo også ta etterpå. Det er NOK feature-og mote-journalister her i verden, feks). IKKE nødvendigvis folkehøgskole. Og selvsagt har det større konsekvenser med udulelige leger enn journalister:) For eksempel. Ellers høres det jo ut som du vet hva DU vil, og det er fint. Men mange er faktisk mer usikre, og gjør som man blir oppfordret til gjennom skolesystemet: "du som er så flink må jo bruke karakterene til noe". Begynte selv på en utdanning fordi jeg var usikker på hva jeg ville, og fordi jeg var av de få som kom inn (ikke journalist, nei).  

Men brenner man for noe er det annerledes - jeg misunner de som jobber målretta for å bli det de vil,  selv om jeg ikke skjønner hvorfor de blir så sinte fordi man får poeng for folkehøgskole OGSÅ.

(heh. begynner å legge merke til hvor mye som tolkes som angrep eller som dummere argumenter enn de egentlig er i forumet her. )

Vi blir lett en smule defensive her.. :ler:

Egentlig forstår jeg veldig godt hva du mener, jeg har også irritert meg over folk som raser inn på journalisthøgskolen fordi de er flinke i matten og fysikk, og vil ha en statusjobb...Min motvilje mot den store praksiskvoten har også litt med at jeg irriterte meg over den når jeg søkte i våres, siden jeg ikke kom inn under den.. :ler:

Det jeg egentlig vil ha frem er vel at jeg synes folkehøgskole ofte blir skrytt opp i skyene, uten å helt fortjene all skryten. Jeg forstår at modningsprosessen som skjer på folkehøgskole er viktig, men for å få 3 studiepoeng synes jeg godt at det faglige kunne vært mer lagt vekt på..jeg kjenner en god del som har gått på folkehøgskole, og selv om enkelte skryter av den fantastiske miljøet var få imponert over det faglige. Hvis du skal ta opp studielån for et år på folkehøgskole bør det etter min mening gi deg litt mer.

Men jeg har sannsynligvis litt vanskelig for å forstå hvor mye dere som faktisk elsket folkehøgskolen fikk ut av den. Noe av det som ble veldig tydelig når jeg var på folkehøgskolen var nemlig at de fleste der gikk igjennom en modningsprosess jeg forlengst var ferdig med da. Det samme gjelder nok de av mine venner som virkelig mislikte folkehøgskoleoppholdet.

Dessuten synes jeg det var grusomt å være plassert langt ute i ei bygd utenfor allfarvei..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg gikk på Rønningen Folkehøyskole - det beste året i mitt liv! Ihvertfall i forbindelse med "skole"! :)http://www.ronningen.fhs.no/ Fikk mange gode venner, og vi holder fortsatt kontakt. jeg gikk på fhs 02-03.. Jeg angrer ikke et sekund!

Var med på musikaler, turnèer... kor, turer (blant annet en stor-tur til italia), ble kjent med mange nye mennesker fra hele verden +++ !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...