Gå til innhold

Folkehøgskole?

Gjest Lilleulv

Har du gått på folkehøgskole?  

1 stemme

1. 1. Har du gått på folkehøgskole?

• Ja
      27
    • Nei
      25
    • Nei, og angrer på at jeg ikke gjorde det
      3

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på folkehøyskole. Angrer ikke ett sekund! Jeg satt igjen med både faglig og sosialt utbytte etter det året.

Jeg gikk på Bjerkely i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også både stort faglig og sosialt utbytte av folkehøgskole - gikk på Nansenskolen på Lillehammer. Viktig år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Ørsta er ikke akkurat noen metropol...Ikke stort å finne på,..annet enn å gå på fjellet. (Har inntrykk av at det går mange utenlendinger der, for å lære norsk..)

Ørsta? Narkoman?...Tenker du hasj da eller sterkere saker?.....Der er mye hasj i bygda, men tyngre stoffer er det lite av. (Jeg tipper den venninda di kjeda seg noe enormt ..)

Forøvrig tror jeg ikke du ville fått noe forbedra inntrykk av Ørsta om du besøkte plassen. Volvo, fjortisfyll & HB er dominerende...Ja, og så ble Ørsta tildelt andreplassen i konkurransen om den mest rånete plassen :roll:

(Fjellene er forresten utrolige der...)

Nei mente ikke å dømme Ørsta som plass... sorry hvis du oppfatta det sånn :) Tenkte kun på folkehøgskolen. Venninna mi som gikk der sa det var mye dritt på den skolen, men det kan jo bare ha vært det året der for alt jeg vet. Det har jo alt å si hvem man kommer sammen med.

Har vært i Ørsta jeg :) Har masse slekt der oppe og en god kamerat som jeg oxo har gått på folkehøgskole med. Oxo har vi jo Egil da (uncle's institution)! Han er min tremenning!! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med folkehøgskoler er jo at miljøet forandrer seg fra år til år ettersom det somregel kommer nye elever til. Noen kommer selvsagt fordi de har hørt om at det er et slikt miljø men de fleste andre er ukjente for det.

Har også masse slekt i ørsta men valgte å gå på Folkehøgskole i Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på folkehøgskole for ti år siden. Har både positive og mindre positive minner fra det året. Angrer ikke på at jeg tok et sånt år, - jeg ble mange erfaringer rikere, fikk gode venner (har bare kontakt med to av dem i dag), men det var mye rus ute og gikk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått på Bjerkely i Hedmark, det beste året i mitt liv uten tvil. Er fem år siden vi startet der nå, og jeg har daglig kontakt med mange av de jeg gikk sammen med. Det året gjorde veldig mye med meg som menneske, jeg har ufattelig mye med meg derfra som jeg ikke kunne/ville vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på Åsane utenfor Bergen.

Hadde det supert og ville ikke vært det året foruten.

Vi hadde tiårsjubileum her for en stund siden og det var helt fantastisk morsomt!!! Noen av oss har faktisk tatt opp igjen kontakten og treffes med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Ser du, valhalla! Folkehøgskole-debatten havnet under "karriere og utdanning". da regnes det vel som det... =nyttig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du glemte et alternativ i avstemmingen- Ja, men jeg angrer bittert..

Holdt ut i 4 måneder, og det var de mest bortkastede 4 månedene i mitt liv. Skulle heller ha gått rett over på studier.

For meg var det viktig å få et "faglig" utbytte, d.v.s utvikle meg kreativt innen den kunstformen jeg valgte. Nivået på undervisningen var forferdelig, og det var egentlig bare fokus på det sosiale, hele tiden. Ekstremt mye fyll, folk så ut til å være overlykkelige over å endelig ha flyttet hjemmefra, så nå kunne de gjøre alt de ville..og alt de ville var å smugdrikke øl på rommene i internatet annenhver kveld.

Folkehøgskoler passer nok for noen, men jeg vil heller anbefale noen å reise litt om de vil ha et friår etter skolen. Å bruke 80000 i studielån på et år på folkehøgskole ville jeg nok ikke anbefalt noen. Og jeg har faktisk flere venner som gikk på andre skoler som sier nøyaktig det samme. Men det finnes mange folkehøgskoler i landet, og det er naturlig å gå utifra at kvaliteten varierer. Noen skoler er nok bedre enn andre. Jeg havnet ikke på en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskrev nå var sosial nytteverdi. Det er jo helt greit det' date=' men sånn rent skolemessig er det vel ikke så nyttig bortsett fra noen ekstra poeng?[/quote']

Det kommer vel helt an på så mye, både skolevalg, ens egen holdning, linjevalg og medelever har mye å si der. Feks så er det en skole med teaterlinje (som jeg ikke husker navnet på i farta) hvor svært mange av de som kommer inn på teaterhøyskolen har gått, så den har tydeligvis hatt mye å si karrieremessig. Journalistlinjer er ofte ett oppnåelig alternativ til journalisthøyskolen, og gir både litt praksis og ofte en fot innenfor en lokalavis eller to. Samme gjelder for folk som ønsker å bli fotograf, forfatter, billedkunstner, eller andre yrker hvor kontakter og dyktighet er viktigere en utdannelsen man har på papiret. Så det kommer ofte helt an på hva man gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gått på Karmøy fhs, og det var virkelig verdt det!! Klart det er sosialt man utviklar seg mest, men eg valgte linjer der eg også lærde ein del fagleg. Er nok mykje opp til ein sjølv og kva skule ein vel. Er litt overraska over at så mangen her har hatt negativ erfaring med fhs, for eg kjenner nemlig ingen som har det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer vel helt an på så mye, både skolevalg, ens egen holdning, linjevalg og medelever har mye å si der. Feks så er det en skole med teaterlinje (som jeg ikke husker navnet på i farta) hvor svært mange av de som kommer inn på teaterhøyskolen har gått, så den har tydeligvis hatt mye å si karrieremessig. Journalistlinjer er ofte ett oppnåelig alternativ til journalisthøyskolen, og gir både litt praksis og ofte en fot innenfor en lokalavis eller to. Samme gjelder for folk som ønsker å bli fotograf, forfatter, billedkunstner, eller andre yrker hvor kontakter og dyktighet er viktigere en utdannelsen man har på papiret. Så det kommer ofte helt an på hva man gjør det til.

Journalistlinjer på folkehøgskole er ikke et alternativ til journalistutdanning på høgskole!! Dagens arbeidsmarked for journalister er utrolig hardt, og selv ikke lokalaviser vil ansette folk uten høgskole. Man kan kanskje få lov til å skrive et par frilansartikler, men det kan man uansett hva slags bakgrunn man har. Før i tiden gikk det an å "arbeide seg opp" i journalistbransjen hvis du fikk en fot innenfor. I dag er kampen om de faste jobbene så stor at man ikke har en sjanse. Se bare på alle journalistene som har jobbet i årevis i aviser og nå går på journalisthøgskolen, for å i det hele tatt få jobb.Det er mange av dem! Kontakter er fortsatt nyttig i kunst, musikk og designmiljøer, men betyr ikke lenger noe særlig i journalistbransjen om du ikke har en solid utdannelse bak deg først.

Dessuten er det faktisk begrenset mulighet til å skaffe seg "kontakter" når du går på folkehøgskole..Vil man ha en fot innenfor en bransje bør man heller gå i lære, jobbe litt gratis, få kontakt med de rette folkene. Det får man ikke på en folkehøgskole ute i en bygd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Jeg har ikke gått på folkehøyskole. Gikk ut av videregående i fjor, og begynte rett på høyere utdanning. Angrer ikke på at jeg gjorde det på den måten - jeg hadde allerede bestemt meg for hva jeg skulle studere, så et år på folkehøyskole hadde blitt litt bortkastet, følte jeg. Et par av venninnene mine har gått på folkehøyskole (på forskjellige steder) dette året. Den ene har praktisk talt grodd fast der, og skal tilbake dit om en uke for å gå et år til, den andre er visst bare glad det er over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalistlinjer på folkehøgskole er ikke et alternativ til journalistutdanning på høgskole!!

Det er ikke ett likeverdig alternativ, men ett godt alternativ for å få litt praksis. Og det er fortsatt svært mange journalister som ikke har utdannelse, men som har jobbet seg opp. Jeg gikk på en folkehøyskole med ett par ulike medialinjer, og av 40 elever er det iallfall 5 som jeg vet om som har fått jobb i avis/tv, med grunnlag i den erfaringen de hadde fra folkehøyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det du beskrev nå var sosial nytteverdi. Det er jo helt greit det, men sånn rent skolemessig er det vel ikke så nyttig bortsett fra noen ekstra poeng?

Jeg kan ikke fatte og begripe at man skal ha lettere for å komme inn på studier, kun fordi man har gått på håndabllinje eller friluftslinje på folkehøyskole.

"Beklager Per, men du gikk ikke på revylinje på folkehøyskole, derfor kom du ikke inn på odontologi"

Men gøy er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er ikke ett likeverdig alternativ, men ett godt alternativ for å få litt praksis. Og det er fortsatt svært mange journalister som ikke har utdannelse, men som har jobbet seg opp. Jeg gikk på en folkehøyskole med ett par ulike medialinjer, og av 40 elever er det iallfall 5 som jeg vet om som har fått jobb i avis/tv, med grunnlag i den erfaringen de hadde fra folkehøyskolen.

Det var ikke tilfeldigvis Danvik du gikk på? For av de folkehøgskolene som tilbyr media har den det beste ryktet..

Uansett:Antallet journalister som ikke har utdannelse minker stadig, og disse ender som regel opp i "Gudbrandsals Tidende".Stadig flere journalister som har jobbet seg opp tar nå utdanning..Det gikk an for 10 år siden, det er mye vanskeligere nå.Jeg snakket for en stund siden med en redaktør i en lokalavis der jeg pleide å jobbe litt frilans for noen år siden, siden jeg hadde vurdert MI som et alternativ til journalisthøgskolen (det var før jeg visste at jeg kom inn:). Han sa, nærmest ordrett, at ingen fikk fast jobb der på grunnlag av folkehøgskole/MI-utdanning.

Om man ikke har mange nok poeng til å komme inn på journalistutdanningen bør man heller vurdere å ta utdanning i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg skulle gjerne tatt et dasseår etter vgs med friluftlinje. Har hørt om flere som har tatt det og gjort utrolig mye flott. Men at det skulle gitt meg ekstra poeng for å komme inn på juss????? Det er helt på trynet.

Angrer imidlertid mer på at jeg ikke tok et skoleår i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke tilfeldigvis Danvik du gikk på? For av de folkehøgskolene som tilbyr media har den det beste ryktet..

Nei, jeg gikk på Skjeberg for noen år siden, de har visstnok også ett greit rykte. Måten de fleste får jobb på med alternativ utdannelse er praksis. Man skriver noen notiser for avisa, og får etterhvert mer og mer å gjøre. Har man en slags portefølge å vise til står man langt sterkere. Mulig det har blitt vanskeligere de siste årene, jeg har ikke fulgt med så nøye, siden jeg ikke har journalistambisjoner selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne tatt et dasseår etter vgs med friluftlinje. Har hørt om flere som har tatt det og gjort utrolig mye flott. Men at det skulle gitt meg ekstra poeng for å komme inn på juss????? Det er helt på trynet.

Det er vel strengt tatt ikke noe mer på trynet enn poeng for militæret eller alderspoeng. Det kan hende at man har gjort noe relevant, men sjansen er like stor for at man ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...