83` Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Hei! Hadde store planer om å spare fullt beløp på BSU i år... men har kun greidd å spare 8000,-.... Mangler altså 17000,-. Ser jo det at jeg ikke greier spare fullt beløp, men bør jeg ta opp et lite kredittkortlån for å dekke inn noen tusen til? Jeg hadde ikke tenkt tanken, hadde det ikke vært for at jeg er 31 år og bare har to år til å spare. Får jo igjen 25% i skatt til sommeren, pluss at de årlige rentene (viss jeg får opp summen ved å spare max i to år til) blir de rundt 7000,- i året. Så ser absolutt fordel med å spare på BSU, men vet jo at det er dritt å ha mye lån på kreditt også. Er ikke sånn at vi er avhengig av BSU -har hus, garasje og alt i orden. Tenkte bare å ha den som en buffer til barna skal konfirmeres o.l. At vi da kan betale huslånet fra BSU noen mnd. Hva ville dere gjort i min situasjon?
Sugar&Spice Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 Om du får masse penger i januar så du kan betale ned kredittkortlånet med en gang før det løper renter ville jeg fylt opp med et par tusen til, faktisk. Hvis ikke ville jeg latt være. Men du skriver jo selv at du ikke er avhengig av BSU-kontoen, så da må du tenke deg om før du setter deg i gjeld.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Hei! Hadde store planer om å spare fullt beløp på BSU i år... men har kun greidd å spare 8000,-.... Mangler altså 17000,-. Ser jo det at jeg ikke greier spare fullt beløp, men bør jeg ta opp et lite kredittkortlån for å dekke inn noen tusen til? Jeg hadde ikke tenkt tanken, hadde det ikke vært for at jeg er 31 år og bare har to år til å spare. Får jo igjen 25% i skatt til sommeren, pluss at de årlige rentene (viss jeg får opp summen ved å spare max i to år til) blir de rundt 7000,- i året. Så ser absolutt fordel med å spare på BSU, men vet jo at det er dritt å ha mye lån på kreditt også. Er ikke sånn at vi er avhengig av BSU -har hus, garasje og alt i orden. Tenkte bare å ha den som en buffer til barna skal konfirmeres o.l. At vi da kan betale huslånet fra BSU noen mnd. Hva ville dere gjort i min situasjon? Har du en sparekonto du heller kan ta litt av pengene fra istedet feks? Selvsagt så bør du sitte igjen med en god sum her i tilfellet noe oppstår. Det trur jeg vil lønne seg litt mer da det ikkje løper tilbakebetalende renter. Bedre å da betale tilbake til sparekontoen istedet for et lån feks?Anonymous poster hash: 3fd49...28b
83` Skrevet 29. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2014 Har du en sparekonto du heller kan ta litt av pengene fra istedet feks? Selvsagt så bør du sitte igjen med en god sum her i tilfellet noe oppstår. Det trur jeg vil lønne seg litt mer da det ikkje løper tilbakebetalende renter. Bedre å da betale tilbake til sparekontoen istedet for et lån feks?Anonymous poster hash: 3fd49...28b Nei det har jeg desverre ikke...Men takk for svar:)
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Nei det har jeg desverre ikke...Men takk for svar:) Aha. Ok Håper andre kan gi svar om det lønner seg med kredittlån, jeg har altfor liten erfaring med det Anonymous poster hash: 3fd49...28b
Sugar&Spice Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Aha. Ok Håper andre kan gi svar om det lønner seg med kredittlån, jeg har altfor liten erfaring med det Anonymous poster hash: 3fd49...28b Jeg har allerede svart deg på det. Har du penger i januar du kan betale tilbake med; så ville jeg tatt lånet. Om du IKKE har det ville jeg latt være. Du burde også skaffe deg en buffer for uforutsette hendelser. (siden du ikke har noe sparepenger som du sa) 1
listefyll Skrevet 29. desember 2014 #7 Skrevet 29. desember 2014 Regner du inn skattefradraget, og du betaler det tilbake innen 5-6 måneder, lønner det seg i teorien. I praksis? Tja. Er du sikker på at det ikke plutselig dukker opp andre uforutsette utgifter som lager krøll på tilbakebetalingen? Hadde jeg vært deg, ville jeg heller hatt de pengene det koster å betale tilbake lånet til å bruke på å sette inn på Bsu gjennom hele det kommende året.
83` Skrevet 29. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har allerede svart deg på det. Har du penger i januar du kan betale tilbake med; så ville jeg tatt lånet. Om du IKKE har det ville jeg latt være. Du burde også skaffe deg en buffer for uforutsette hendelser. (siden du ikke har noe sparepenger som du sa) Det var ikke jeg som svarte som Anonym her altså;-) Jeg har spart på BSU som buffer. Siden vi når som helst kan velge å betale avdrag fra huslån fra BSU, og dermed bruke lønningene våre på ting som vaskemaskin osv. Har ikke så dårlig økonomi at vi ikke greier en uforutsett hendelse, men vi har altså bare spart til barna og på BSU de siste åra.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #9 Skrevet 29. desember 2014 Dette er dårlig planlegging TS, FY! Anonymous poster hash: d1191...1c6
Sugar&Spice Skrevet 29. desember 2014 #10 Skrevet 29. desember 2014 Det var ikke jeg som svarte som Anonym her altså;-) Jeg har spart på BSU som buffer. Siden vi når som helst kan velge å betale avdrag fra huslån fra BSU, og dermed bruke lønningene våre på ting som vaskemaskin osv. Har ikke så dårlig økonomi at vi ikke greier en uforutsett hendelse, men vi har altså bare spart til barna og på BSU de siste åra. Wops, gikk litt fort i svingen. AB virket som ts nemlig ser jo øverst at du skrev med nick. Beklager Okei, da skjønner jeg hva du mener og hvordan landet ligger. Jeg syns fremdeles det høres litt tungvint ut, men hvis dere trives med den metoden er det jo greit!
superdupermeg Skrevet 29. desember 2014 #11 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Det var ikke jeg som svarte som Anonym her altså;-) Jeg har spart på BSU som buffer. Siden vi når som helst kan velge å betale avdrag fra huslån fra BSU, og dermed bruke lønningene våre på ting som vaskemaskin osv. Har ikke så dårlig økonomi at vi ikke greier en uforutsett hendelse, men vi har altså bare spart til barna og på BSU de siste åra. Men du kan ikke betale avdrag med bsu, når du bestemmer deg for å bruke bsu er det alt på en gang. Så å si at det er bufferen deres blir feil. Edit: var litt rask og skrev før jeg googlet og ser at damen i banken vår har gitt oss feil info... Endret 29. desember 2014 av superdupermeg
83` Skrevet 29. desember 2014 Forfatter #12 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Men du kan ikke betale avdrag med bsu, når du bestemmer deg for å bruke bsu er det alt på en gang. Så å si at det er bufferen deres blir feil. Edit: var litt rask og skrev før jeg googlet og ser at damen i banken vår har gitt oss feil info... Ja .. men siden vi egentlig ikke trenger sparekonto for å dekke utgifter som skulle dukke opp (skulle der dukke opp noen uforutsette i 50000-klassen spretter vi bare BSU`n ), har vi valgt å spare på BSU fordi vi er såpass gamle, og spare til barna. Dårlig planlegging ja, jeg vet! Men jeg jobbet redusert helt frem til i høst, så har ikke hatt så stor mulighet til sparing før nå i høst.Og da ble det plutselig mye med 25000,- på 5 mnd..;-) (og ja jeg vet vi kan kun sprette den en gang, så vi gjør det kun viss det blir krise -og ellers når barna kommer i tenårene) Endret 29. desember 2014 av 83`
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå