AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Hvordan sier man til familien at man ikke ønsker å være med på gavekjøret hvert år? Enda en jul har vært, og vi sitter enda en gang igjen med masse unyttig som fyller opp huset, som vi aldri kommer til å få brukt og mye av det er direkte unyttig. Ikke misforstå, jeg er veldig takknemlig, men dette er ikke ting man trenger! Jeg har prøvd å si fra flere år, men jeg får som oftest til svar at "men vi vil jo gi dere noe!" "dere må jo ha gaver!" Jeg føler meg direkte utakknemlig, men jeg tenker først og fremst på miljøet, og på barnas holdninger. Vi har to barn, og gaver er jo en del av dette julestyret for de fleste, jeg vil jo ikke at de skal "føle seg utenfor" heller, men det blir rett og slett for mye ting og tang, og jeg ser en slags utakknemlighet i dem, en forventning om at det blir MASSE gaver (noe det jo selvsagt blir, det er jo ikke noe rart at de blir slik). Noen som har satt en stopper for dette før? Hva sa dere? Og hvordan gjør dere det nå? Anonymous poster hash: 3f8a9...837 2
KaDust Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 Hva med å ønske dere noe som støtter en veldedig organisjon? Vet om mange som får kort hvor det står "Vi har donert penger til *organisasjon*" e.l.. Så slipper dere å ende opp med mange ting, samtidig som dere er med på "gavehysteriet".
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Vi har blitt enige om å ikke gi så mye. Så her går det i pengegaver fra foreldre/besteforeldre og vi har blitt enige om å ikke gi gaver til øvrige slekt. Ellers gir vi ting som vi vet blir satt pris på, f.eks. at mor i huset selv kjøper noe hun har lyst på, betaler sønn for tingen og gir den henne til jul. Det er fullt mulig å vise at vi setter pris på hverandre uten å gi masse gaver Jeg tenker helt likt som deg, og blir direkte uvel av alle gavene. TS; kan du nevne eksempler på ting du får som bare blir stuet bort/byttet? Anonymous poster hash: d629f...0f2
Gjest Evans Skrevet 29. desember 2014 #4 Skrevet 29. desember 2014 Vi har begynt å gi mye opplevelser til hverandre. Både til de voksene og til barna. Barna får uansett nok gaver, så om vi i nærmeste familie heller gir en opplevelse så blir de ikke akkurat (fortsatt langt i fra) gaveløse. TS: tror du må snakke i klartekst: Si at ungen heller ønsker seg en helg med besteforeldrene, penger på sparekontoen eller en leke fra Kirkens nødhjelp eller andre organisasjoner hvor pengene går til veldedige formål.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 TS her. Takk for tipsene! Jeg har tenkt mye på å ønske reiser/opplevelser, det blir nok til det neste år, og bidrag til veldedige organisasjoner i stedet for blomtser/sjokolade osv er jo kjempefint! Har også selv tenkt på forbruksvarer, gavekort på en matbutikk etc. Da jeg foreslo det for et familiemedlem fikk jeg beskjed om at jeg hørtes ut som en pensjonist på minstepensjon. Takk for den liksom hehe.. Eksempler: muffinsmaker, bestikk og annet kjøkkenting, små plastleker (typisk "nips" som blir ødelagt med en gang), masse sengetøy til barna, duftlys, godteri, sminke (som man gjerne vil velge selv). Huff, jeg føler meg direkte slem. Men alt dette HAR vi fra før, vi trenger ikke MER av det, og vi trenger ikke nytt. Vi bor i en kjempeliten leilighet, vi har ikke plass, vi har alt vi trenger! Dette handler ikke om at jeg er misfornøyd med gavene, men om at jeg føler en fortvilelse om at det er ufattelig unødvendig. Anonymous poster hash: 3f8a9...837 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 Ikke kjøp så mye til dere selv og barna gjennom året - ha gjerne kjøpestopp i familien i et helt år - da vokser ønskelistene skal du se.. Skriv ønskelister - både dere og barna - med klær, utstyr og ting dere virkelig trenger. Gi ønskelistene til de dere pleier å få gaver fra. Folk ønsker som regel å gi andre noe de virkelig trenger, ikke mere nips, dill og dall. Jeg krever ønskelister fra folk rundt meg i god tid før jul, fordi jeg umulig kan ha oversikt over hva de ønsker seg og trenger. De jeg ikke får ønskelister fra gir jeg en opplevelse. Anonymous poster hash: 9d2ad...8ad
Cowboy Lotte Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Kjøper ikke en eneste gave i jula... Snakk om å kaste penger ut av vinduet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå