Gå til innhold

Flyulykker og profitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært en del større ulykker de siste årene, det har også vært mange nestenulykker og potensielt farlige situasjoner .(som man sjelden leser om)

Det er i hovedsak profitt som er grunnen til at flyselskapene presser tidsrammene og reduserer bakketid, hviletid osv .

Det er i hovedsak profitt som gjør at det er en enorm milliardindustri å produsere piratdeler til fly , hvilke selskaper som lar seg friste er vanskelig å si , med det er uomtvistelig faktum at denne bransjen omsetter for titalls milliarder hvert år. Altså vitale flydeler produsert utenfor det sikkerhetsregimet som er satt for å ivareta flysikkerhet.

Det er også ting som tyder på at det i en del tilfeller er god butikk i å la et fly styrte eller forsvinne.(forsikring)

Er verden avhengig av all denne flytrafikken og alle ulemper og kostnader som følger ? Bør den ikke reduseres kraftig ? Bør man ikke heller tenke andre og mer miljøvennlige løsninger ? Høyhastighetstog osv?

Jeg var i et ryan air fly for ca et år siden , over Kroatia , flyet kom inn i eller rettere sagt hadde kursen rett inn i et uvær . Det var kraftig turbulens, og mange ble skremt over den brutale oppstigningen fra flyplassen. Jeg har flydd mye , men aldri vært særlig redd. Nå etter den opplevelsen som virket nesten utenfor kontroll er jeg mer skeptisk , og foretrekker andre reisemåter om jeg kan.

• Liker 1
Skrevet

Tror det er mye sant i at konkurransen kan gå utover sikkerheten. Lederen av flysikkerhetsarbeidet i Norsk Flygerforbund sier jo nettopp det til VG.

Når det er sagt så er det nok mange andre årsaker til at vi har hatt en del flyulykker de siste årene også. Dårlig vær og terror/krigshandlinger kan man neppe forsikre seg helt mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...