Gå til innhold

Pelsdyrallergi - men har SÅ lyst på dyr (katt?)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja
Skrevet (endret)

Jeg har hatt pelsdyrallergi siden jeg var barn. Vet ikke nøyaktig hvilke dyr dette egentlig innebærer, men jeg vet jeg ikke tåler hund, katt og hest.

Har vel aldri greid å akseptere dette helt, og i det siste har savnet etter å ha et dyr blitt enorm. Hund er vel det jeg helst vil ha, men hund gir meg de verste allergiske reaksjonene (sammen med hest), så det har jeg helt gitt opp.

Så tenker jeg da på katt. Har SÅ lyst på en katt.

Så ble jeg anbefalt å prøve sibir katt, som skal være allergivennlig. Og falt fullstendig for denne. Men mye googling sier meg at jeg bør la vær. Dette fordi:

- Denne type katt mangler visst bare en av flere proteiner (?) man kan reagere på, så jeg kan fint reagere på de andre proteinene (?)

- Det varierer fra katteindivid til katteindivid hvem man reagerer på, så selv om jeg tåler kattene i et besøkshjem, kan jeg være allergisk mot katten jeg til slutt kjøper

- Katteallergi er visst den "verste" allergien, og enkelte eksperter mener at hvis man har katteallergi bør man ligge unna katt - uansett.

- Hva hvis allergien min utvikler seg og blir verre?

- Om jeg tar sjansen og "prøver meg" på en katt, og så ikke tåler den, så er det jo ikke bare å kvitte seg med den. JEG tar risikoen med å ta katt, og katta bør ikke lide for det hvis jeg ikke tåler den.... Ergo - jeg bør egentlig ikke ta risikoen.

Grunner til at jeg likevel ikke gir opp tanken helt:

- Jeg tåler allergivennlige hunder bedre enn andre hunder. Jeg tåler katter bedre enn alle typer hunder. Ergo - kanskje jeg tåler en allergivennlig katt?

- Jeg har flere ganger vært borti katter (ikke rasekatter, eller i utgangspunktet allergivennlige katter) jeg HAR tålt, selv om de bokstavelig talt har sovet på siden av ansiktet mitt, i verste pollenallergisesong - så det finnes jo klart noen katter der ute jeg faktisk tåler (men hvordan finne den)

- Jeg kan gå på allergimedisiner (men vil det hjelpe nok om jeg først reagerer på en katt jeg BOR med)...

- Det finnes noe som heter petal cleanse, som også kanskje kan hjelpe...?

Huff. Jeg ser jo nå at det fornuftige er å droppe hele ideen. Men jeg klarer bare ikke å glemme det. Jeg har SÅ lyst på et dyr (det har forsåvidt mannen min også veldig lyst på :ler: ). Finnes det andre (sosiale) dyr jeg kanskje kan tåle? Skilpadde er helt uaktuelt. ;) Noen andre med allergi som har samme problemet? Hvordan "get over it"?

Det eneste jeg kan komme på selv for å gjøre noe med dette er å forsøke å være fosterhjem for noen katter, for å se om jeg greier å holde allergien i sjakk med medisiner og petal cleanse.

Endret av Idja
Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Av egen erfaring som allergiker er at puddel fungerer helt fint. Nå har ikke jeg pelsdyr allergi, men er allergisk mot hund, hest og mye annet, men dverg puddelen til venninnen min kan jeg være sammen med i flere timer uten å måtte ta tabletter. De krever dog endel stell og oppfølging. De er også ganske dyre å skaffe. De har ikke pels, men hår.

Skrevet

Jeg er allergisk mot katter, ganske så kraftig. Og jeg har to :)

Det går i allergitabletter hele året, de får ikke komme inn på soverommet, og jeg vasker hendene ofte. Neseskylling hjelper også, samt hyppig støvsuging. Om du har eksem så kan den bli verre.

Skulle jeg fått meg ny katt ville jeg gjort som du foreslår, være fosterhjem først og se hvordan det går med allergien. Mange fosterhjem ender opp med å beholde katten :)

Anonymous poster hash: 94b47...f32

Skrevet (endret)

Av egen erfaring som allergiker er at puddel fungerer helt fint. Nå har ikke jeg pelsdyr allergi, men er allergisk mot hund, hest og mye annet, men dverg puddelen til venninnen min kan jeg være sammen med i flere timer uten å måtte ta tabletter. De krever dog endel stell og oppfølging. De er også ganske dyre å skaffe. De har ikke pels, men hår.

Som sagt har jeg vært borti allergivennlige hunder, og jeg tåler de ikke. Jeg trenger egentlig ikke tips om allergivennlige raser, men om det er noe annet jeg kan gjøre for å enten få meg et dyr, eller klare å slå meg til ro med at det aldri blir et dyr på meg. :)

Endret av Idja
Skrevet

Jeg er allergisk mot katter, ganske så kraftig. Og jeg har to :)

Det går i allergitabletter hele året, de får ikke komme inn på soverommet, og jeg vasker hendene ofte. Neseskylling hjelper også, samt hyppig støvsuging. Om du har eksem så kan den bli verre.

Skulle jeg fått meg ny katt ville jeg gjort som du foreslår, være fosterhjem først og se hvordan det går med allergien. Mange fosterhjem ender opp med å beholde katten :)

Anonymous poster hash: 94b47...f32

Takk. Hvilke allergitabletter går du på? Legen har ikke sagt noe på at du går på de hele året?

Syns du det er verd det? Blir du å få deg nye katter senere i livet tror du? :)

Jeg har heldigvis ikke eksem, reagerer med å få tung pust (sjelden jeg får det med katt, gjelder helst hest) og en helt grusom kløe i øynene.

Skrevet

Og er det egentlig en generell allergi som heter "pelsdyrallergi", eller er det bare en felles betegnelse på at man ikke tåler flere dyr? Jeg har alltid blitt fortalt at jeg har "pelsdyrallergi", men det kan jo hende det er helt konkrete allergier på visse dyr. Jeg vet (av erfaring) at jeg tåler kamel... :P

Skrevet

Jeg er allergisk mot katt, men har blitt immun mot vår. I begynnelsen gikk det en del zyrtec da. Jeg reagerer fortsatt om jeg legger nesa nedi katten eller om jeg glemmer å vaske hendene før jeg tar meg rundt øynene - men det kan jeg leve med.

Jeg synes det er en god idé å prøve dere som fosterhjem først. Da får du testet ut reaksjonen litt, samtidig som du hjelper katten. Hvem vet, kanskje det dukker opp en katt du tåler godt?

Anonymous poster hash: 93c48...72b

Skrevet

Jeg er allergisk mot katt, men har blitt immun mot vår. I begynnelsen gikk det en del zyrtec da. Jeg reagerer fortsatt om jeg legger nesa nedi katten eller om jeg glemmer å vaske hendene før jeg tar meg rundt øynene - men det kan jeg leve med.

Jeg synes det er en god idé å prøve dere som fosterhjem først. Da får du testet ut reaksjonen litt, samtidig som du hjelper katten. Hvem vet, kanskje det dukker opp en katt du tåler godt?

Anonymous poster hash: 93c48...72b

Dette!Når vi skaffa oss katt når jeg var yngre reagerte jeg i starten,men man kan faktisk utvikle et naturlig antihistamin som gjør at man ikke lenger reagerer på akkurat det dyret.Nå er det sikkert ikke alle som erfarer dette,men jeg kan i hvert fall skrive under på at det er mulig :)

Anonymous poster hash: 216ec...e63

Skrevet

Det siste du bør skaffe deg er katt.

Anbefaler deg å lese om dette på allergiviten.no evt. Og å kontakte astma og allergiforbundet for råd.

Å skaffe dyr når man har en kjent allergi er å be om trøbbel. I verste fall får du en allergiforverring som gjør livet ditt veldig vanskelig å leve med.

Anonymous poster hash: e4641...a2a

Skrevet

Det siste du bør skaffe deg er katt.

Anbefaler deg å lese om dette på allergiviten.no evt. Og å kontakte astma og allergiforbundet for råd.

Å skaffe dyr når man har en kjent allergi er å be om trøbbel. I verste fall får du en allergiforverring som gjør livet ditt veldig vanskelig å leve med.

Er jo dette jeg egentlig "vet". :( men hvordan greie å akseptere det? Har lengtet etter dyr leenge (hadde dyr som liten, frem til allergien kom).

Bah, livet er skikkelig urettferdig altså!

Skrevet

Nakenkatt

Anonymous poster hash: 8b483...e09
Skrevet

Nakenkatt

Anonymous poster hash: 8b483...e09

De er ikke allergivennlige.

Skrevet

Jeg er allergisk mot katter, men har to. Så lenge jeg støvsuger minst en gang i uka (helst mer) og ca. hver dag i røyteperiodene, ikke lar de gå inn på soverommet og sørger for å ikke grave ned ansiktet mitt i pelsen deres, lar de gni seg i ansiktet osv, så går det fint. Aldri brukt medisiner..

Anonymous poster hash: 9d5eb...5a1
Skrevet

Er jo dette jeg egentlig "vet". :( men hvordan greie å akseptere det? Har lengtet etter dyr leenge (hadde dyr som liten, frem til allergien kom).

Bah, livet er skikkelig urettferdig altså!

Søk om å få ha reptiler, skilpadde da vel? Eller fisker.

Skrevet

Søk om å få ha reptiler, skilpadde da vel? Eller fisker.

Har lyst på et sosialt dyr, så fisk utgår. Jeg syns egentlig det er litt dyreplageri å ha skilpadder i Norge, så det er helt uaktuelt. Dessuten er det veldig lett å ta livet av de (uten at man mener det altså), så jeg hadde fått helt noia.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har katt selv om jeg er allergisk. Jeg har alltid vært rundt dyr, selv om jeg er allergisk mot de fleste pelsdyr, så jeg har vent meg til det og overser problemene. For meg har det blitt verre. Katten jeg har nå reagerer jeg nesten ikke på (..mulig det er noe jeg innbiller meg, men), men vet dessverre ikke hvilken rase hun er eller er blanding av. Du har jo ingen garanti mot "allergivennlige" dyr heller, men det kan være en god idé å tilbringe tid med flere av de kattetypene du har hørt skal gå fint. Ellers blir det bedre med støvsuging ofte, ikke ha dyret på soverommet osv.

Anonymous poster hash: 3cfdb...7d3
Skrevet

Jeg har katt selv om jeg er allergisk. Jeg har alltid vært rundt dyr, selv om jeg er allergisk mot de fleste pelsdyr, så jeg har vent meg til det og overser problemene. For meg har det blitt verre. Katten jeg har nå reagerer jeg nesten ikke på (..mulig det er noe jeg innbiller meg, men), men vet dessverre ikke hvilken rase hun er eller er blanding av. Du har jo ingen garanti mot "allergivennlige" dyr heller, men det kan være en god idé å tilbringe tid med flere av de kattetypene du har hørt skal gå fint. Ellers blir det bedre med støvsuging ofte, ikke ha dyret på soverommet osv.

Problemene jeg overser er at jeg er konstant tett i nesa, ofte sliten og klør og blir hoved rundt øynene mm. Det beste er å ikke få dyr når man er allergisk, men forstår godt at du likevel ønsker det:)

Skrevet (endret)

Sønnen til venninnen min er veldig allergisk mot pelsdyr, men de har nå en Sibir katt. Å det går kjempe bra :)

De var i ett besøksgjem flere ganger, og så fant de en oppdretter som de lagde en skriftlig avtale med. Som sa at de kunne levere tilbake katten det første året vist gutten begynte å reagere.

Så det kan jo være du er heldig å får en sånn avtale...

Selv har jeg aldri reagert på katten vi hadde hos mamma i 16år, men den jeg fikk selv reagerte jeg pluttselig på.

Så man kan aldri være 100% sikker.

Eneste katten jeg ikke har tålt hittil på min 29år.

Endret av MissPierce
Skrevet (endret)

Samboeren min er egentlig svært allergisk mot alt av pelsdyr. Han døde nesten som 4åring da moren hans puttet kattunger i sengen hans. Ble nesten kvalt og måtte ligge lenge på sykehus. Men vi har/hadde to puser.. Den ene ble dessverre avlivd for ikke så lenge siden :(

Han var superallergisk mot dem de første månedene.. Han kunne nesten ikke være i samme rom som dem... Og så gikk det gradvis over. Til slutt tålte han begge. Og nå sover pusen i sengen med oss hver natt :) er som om han har vendt seg til det.. Men må skifte sengetøy ofte, og han reagerer om han får henne opp i ansiktet, men utenom det så blir han ikke tett eller noe. Han var som deg; allergisk, men elsker dyr. Så var han som bestemte at vi skulle få katt:) og han bruker ikke allergitabletter.

Vi har også to chinchillaer, og det er et veldig fint alternativ for de som er allergiske. For de er meget allergivennlige :)

Ei dame jeg vet om er allergisk mot alt av dyr, men hun elsker dyr så høyt at hun tilogmed jobber som veterinær. :) hun tar allergitabletter, og det går helt fint.

Endret av soloyo
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk mot det meste med pels. Har en hund av den forhatte blandingen puddel/cocker spaniel som sover i sengen med oss og jeg reagerer ikke en døyt. Herligste hunden som ikke røyter.

For å slippe å bli halshugd nevner jeg at du har ingen garanti med slike blandinger og puddel er også ett fullgodt alternativ selv om jeg ser du sier du ikke kan ha deg.

Nå har vi lyst på katt i tillegg. Vi har kontakt med en oppdretter av sibirkatt som har sendt oss hår i posten som vi har "utsatt oss" for. Ingen reaksjon så langt og nå skal vi på besøk i slutten av januar.

Vi får avtale om tilbakelevering fra oppdretter fordi hun er en venn av en venn som driver veldig lite, men jeg ser andre her har fått samme avtale så du kan jo prøve det du og :)

Anonymous poster hash: 6f003...47a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...