Gå til innhold

Mannen er veldig uansvarlig med penger - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt bakgrunnsinfo: Voksent ektepar, ingen (planer om) barn, eier ingenting. Separat økonomi. Jeg studerer og jobber så mye jeg bare kan ved siden av, han er ferdig studert og jobber deltid.

Han har gode muligheter for å jobbe mer, men vil ikke dette, fordi han har en hobby som krever mye tid og krefter. Han har helt grei lønn, problemet er at han er nedsyltet i kredittkortgjeld. Vet ikke hvor mye, men i verste fall er det opp mot en halv million, i beste fall kanskje 300 000 eller noe. Flere tusen kroner i renter blir det iallfall i måneden og da hjelper det ikke å ha grei lønn. Han betaler punktlig, men det hjelper lite når han opparbeider seg ny gjeld like fort igjen. Han bruker glatt en tusenlapp på pynteting, han brukte 3000 kroner på blader og aviser en måned, han har vært på tre utenlandsferier dette året. Dette uten meg, noe jeg synes er helt OK, jeg skjønner faktisk at av og til må andre ting prioriteres og jeg kan ha et godt liv uten å reise utenlands hvert jævla år. Han insisterer på å handle på den dyreste nærbutikken, "for eieren er så koselig og det er fint å støtte en lokal butikk". Blås i at en handlerunde koster flere hundre kroner mer enn det ville gjort et annet sted - og nei, jeg krever ikke at vi skal handle på Rema heller, men en mellomting. Det skal sies at han bruker veldig lite på klær, alkohol og annet stash, men pengene flyr ut på dritt uansett.

Jeg er som sagt student og sliter ræva av meg for å få det til å gå rundt. Jeg har fra dag 1 vært nøye på at han ikke skulle være noen forsørger bare fordi jeg er student. Jeg bidrar på lik linje med husleie, mat og andre utgifter, og jeg bidrar like mye når vi er på ferie sammen, spiser ute, feirer høytider etc. Jeg kan vel egentlig ikke si at hans sløsing går så mye ut over meg, men jeg blir mer og mer sint på holdningene hans. Han har ingen plan for å bli kvitt gjelden, han sier nei til ekstra jobbing for å ha tid til hobby, han må ha tre ferier i året for å være fornøyd. Jeg trodde i utgangspunktet at JEG var dårlig med penger, men jeg ser jo at jeg er direkte snusfornuftig i sammenligning. Jeg tok det opp med ham en gang, han ble rasende og smelte igjen døra etter seg da han gikk. Ville ikke høre snakk om at når man har flere hundre tusen i kredittkortgjeld, er det kanskje ikke så smart å prioritere hobby over jobb...

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Trengte vel bare å få det ut...

Anonymous poster hash: 308e9...f2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ikke ut som om du har noen trygg økonomisk fremtid med denne kar'n.

Spørsmålet er hva DU ønsker å prioritere i framtida di. Kjærlighet eller sikre deg selv økonomisk?

Det virker ikke som om dere har noen framtid på sikt når han prioriterer andre ting enn deg.

Jeg ville skilt meg.

Anonymous poster hash: 50277...b77

• Liker 6
Skrevet

Det der hadde jeg ikke orket i lengden. For han må jo være fryktelig umoden når man ser på valgene han tar.

Når man har så mye forbruksgjeld, så kan man ikke velge å jobbe deltid. Da må man jobbe 100%. Man kan heller ikke bruke penger på ferie, hobby og slikt tull som du har skrevet om over, alt som er til overs når bolig, mat og nødvendige regninger er betalt må gå til nedbetaling av gjeld.

Slik han peiser på, så vil han om ikke lenge havne i en gjeldsspiral som øker eksponensielt. Da vil det begynne med lønnstrekk til han sitter igjen med så lite at han ikke kan forsørge seg selv. En frivillig gjeldsordning kan han bare glemme, siden han ikke har gjort sitt ytterste for å kvitte seg med gjelden selv (full jobb, full fokus på nedbetaling), da er det å søke tvungen gjeldsordning. Noe som heller ikke blir enkelt å få så lenge han ikke jobber fullt og har sluttet å ta opp ny forbruksgjeld (et kriterium er at gjelden ikke skal være "ny"). Dersom han blir innvilget gjeldsordning, så vil han antagelig få forlenget periode opp mot 7 år, nettopp pga valget om å jobbe kun deltid. All denne tiden vil han ikke være herre over egen økonomi, men voktes med falkeblikk av kreditorene. Følger han ikke nedbetalingsplan og varslingskravet om endring i økonomi (økt inntekt, mottak av arv etc) slavisk, så vil kreditorer begjære opphør av gjeldsordningen. Da sitter han igjen med all gjelden og ingen mulighet for ny gjeldsordning.

Jeg hadde gitt han 6 måneder på å rydde opp som best han kan. Dvs 100% stilling, oppsigelse av alle unødvendige abonnement, kutte ut hobbyer som koster noe, ikke bruke penger på ferie etc., samt forhandlinger med kreditorer. Hadde han ikke kommet skikkelig i gang med dette, hadde jeg tatt min snippveske og forlatt forholdet.

Anonymous poster hash: 6ab29...920
  • Liker 5
Skrevet

Med 20% rente på halv million i lån, så er det 100 000 i året bare i rentekostnader. Med frivillig deltidsstilling har ikke han sjans i havet til å betale lånet sitt.

Og det virker som han nekter å ta det innover seg. Diskusjonene du har hatt med han ender opp med at han smeller døra og blir rasende som en tenåring.

Om det nå er alkoholisme, fedme, psykiske problemer, eller i dette tilfellet nekte å ta ansvar for penger så kan man ikke endre andre mennesker. Mannen din må selv ønske forandring. Han må selv ta tak i livet sitt.

Anonymous poster hash: 5189f...0d9
  • Liker 2
Skrevet

Se noen episoder av Luksusfellen sammen, og diskuter i etterkant hva dere skal gjøre...

Du finner dem på nett!

Anonymous poster hash: 30482...0fe
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Her må du/dere bare få en solid oversikt over gjelden hans aller først.

- det synes være så mye at han har nådd det stadiet at han fornekter konsekvensene det vil ha.

Når oversikten er på plass, med absolutt alle han skylder penger, så må det sjekkes ut om noen av disse har sendt kravet til inkasso, - mulig det høres unødig ut, men det er det altså ikke.

Hver og en må kontaktes.

Når dere/du da har den totale oversikten så sjekk om det er mulig å få refinansiert huslånet slik at gjelden kan betales den veien og alt vil være samlet i huslånet.

Surt å betale på gammel moro i 15-20 år, men ofte den beste muligheten alikevel.

Så er det ut i full jobb for ham.

- han har ikke noe valg, og her tar du ikke imot protester eller innsigelser, slik blir det bare. Enkelt og greit. Det han da får utbetalt ekstra kan brukes til ekstraordinær innbetaling på huslånet (de innbetalingene går direkte av det lånebløpet, ikke av rentene.

Og kredittkort må han frivillig se at han ikke har kompetanse til å ha per dato, det holder at du har.

Ja, jeg er streng og hard her nå, men den situasjonen du beskriver lukter ille og jeg undrer meg på om det er noen inkassobrev gjemt bort et sted som du ikke har fått se.

• Liker 1
Skrevet

- det synes være så mye at han har nådd det stadiet at han fornekter konsekvensene det vil ha.

Når oversikten er på plass, med absolutt alle han skylder penger, så må det sjekkes ut om noen av disse har sendt kravet til inkasso, - mulig det høres unødig ut, men det er det altså ikke.

Hver og en må kontaktes.

Når dere/du da har den totale oversikten så sjekk om det er mulig å få refinansiert huslånet slik at gjelden kan betales den veien og alt vil være samlet i huslånet.

Surt å betale på gammel moro i 15-20 år, men ofte den beste muligheten alikevel.

- han har ikke noe valg, og her tar du ikke imot protester eller innsigelser, slik blir det bare. Enkelt og greit. Det han da får utbetalt ekstra kan brukes til ekstraordinær innbetaling på huslånet (de innbetalingene går direkte av det lånebløpet, ikke av rentene.

Og kredittkort må han frivillig se at han ikke har kompetanse til å ha per dato, det holder at du har.

Ja, jeg er streng og hard her nå, men den situasjonen du beskriver lukter ille og jeg undrer meg på om det er noen inkassobrev gjemt bort et sted som du ikke har fått se.

Altså, det høres vel og fint ut det opplegget der, men du glemmer noe veldig sentralt: mannen smeller med døra og får raserianfall bare TS nevner ordet økonomi. Hvordan i all verden skal det regimet gjennomføres når mannen nekter å gjøre noe som helst?

Når mannen ikke aksepterer å jobbe noe mer en frivillig deltid, skal TS sette håndjern på mannen og ta han med til sjefen hans og be om fulltidsstilling?

• Liker 1
Skrevet

Opparbeidet han seg denne gjelden mens dere var gift eller tidligere?

Altså, alle er enige i at slik han holder på er uansvarlig. Men dersom du har akseptert dette, og faktisk ikke diskutert penger overhodet men bare gått hen og giftet deg med ham, har du også opptrådd uansvarlig.

Pengeproblemer er en STOR faktor ift. skilsmisser. Livet vil gi deg noen overraskelser på veien - uforutsette utgifter, noen mister jobben - dersom dere har forskjellig syn på penger i utgangspunktet, null kommunikasjon og pengeproblemer, har dere lite håp.

Når man er gift er det ikke noe som heter "helt adskilt økonomi". Mange velger å si det er slik i disse dager, men sannheten er at når man er et par og tilbringer livet sammen så vil den enes økonomi påvirke den andre. Dette opplever du jo nå, og bekymrer deg for fremtiden. Men det er ikke slik at det er helt opp til deg når du velger å anse deres økonomi som felles, og når du anser den som separat.

Pengeproblemer er for mange privat og vanskelig, og det er ikke overraskende at han blir sint når han blir konfrontert. At du studerer og jobber hardt er ditt valg og ikke noe du kan bruke som argument overfor ham. I hvert fall ikke når du har valgt at dette er separat.

Jeg vet ikke helt hva slags råd jeg skal gi - dette ekteskapet virker lite godt planlagt. Jeg ville aldri i livet giftet meg med en slik mann, eller flyttet inn med ham. Var jeg deg ville jeg flyttet ut og hatt alt helt separat og sett an situasjonen.

Anonymous poster hash: 47a33...b2b
  • Liker 1
Skrevet

Hver og en må kontaktes.

Hvilket huslån snakker du om?

• Liker 2
Skrevet

Dere har ikke separat økonomi. Så lenge dere er gift, og han pådrar seg denne gjelden mens dere er gift, er det din gjeld også.

Og du har forsørgerplikt.

http://www.dinside.no/500418/se-opp-for-ekteskapet

Tving han til økonomisk rådgiving, eller skaff deg så god oversikt som overhodet mulig og gå selv så fort du kan. Du har alle rettigheter til fullt innsyn i hans økonomi (som ER din økonomi)!

Innsyn i økonomi

EKTEFELLER: Full rett til innsyn i alt som berører deres økonomiske stilling. Er ektefellen tilbakeholden med opplysninger, kan opplysningene kreves fra ligningskontor, bank, finans, forsikring og fra alle aktuelle forvaltere av ektefellens midler. Opplysningsplikten går her foran en ev. taushetsplikt.

• Liker 4
Skrevet

Trist at du må sitte igjen med kredittgjeld pga hans sløseri.

Anonymous poster hash: 6ec93...edb
Skrevet

Opparbeidet han seg denne gjelden mens dere var gift eller tidligere?

Han hadde den før vi møttes, men som sagt - han betaler kredittkortregning på mandag og bruker kortet igjen på tirsdag.

Altså, alle er enige i at slik han holder på er uansvarlig. Men dersom du har akseptert dette, og faktisk ikke diskutert penger overhodet men bare gått hen og giftet deg med ham, har du også opptrådd uansvarlig.

Jeg var klar over at han hadde mye gjeld og ikke eide nåla i veggen, men det tok meg dessverre lang tid å skjønne hvor dårlige holdninger han har. Absolutt enig i at jeg burde vært mer skeptisk.

Pengeproblemer er en STOR faktor ift. skilsmisser. Livet vil gi deg noen overraskelser på veien - uforutsette utgifter, noen mister jobben - dersom dere har forskjellig syn på penger i utgangspunktet, null kommunikasjon og pengeproblemer, har dere lite håp.

Når man er gift er det ikke noe som heter "helt adskilt økonomi". Mange velger å si det er slik i disse dager, men sannheten er at når man er et par og tilbringer livet sammen så vil den enes økonomi påvirke den andre. Dette opplever du jo nå, og bekymrer deg for fremtiden. Men det er ikke slik at det er helt opp til deg når du velger å anse deres økonomi som felles, og når du anser den som separat.

Pengeproblemer er for mange privat og vanskelig, og det er ikke overraskende at han blir sint når han blir konfrontert. At du studerer og jobber hardt er ditt valg og ikke noe du kan bruke som argument overfor ham. I hvert fall ikke når du har valgt at dette er separat.

Det er mitt valg ja, men det er ikke lett å bare akseptere at jeg sliter hardt for å klare meg mens han bare kan si "nei, det passer ikke å jobbe mer" og kaste penger i dass. For å si det slik, jeg også skulle gjerne hatt mer fritid, men jeg hadde aldri klart å sove om natten hvis det var meg som hadde flere hundre tusen i gjeld og ikke gjorde maksimalt for å redde økonomien.

Jeg vet ikke helt hva slags råd jeg skal gi - dette ekteskapet virker lite godt planlagt. Jeg ville aldri i livet giftet meg med en slik mann, eller flyttet inn med ham. Var jeg deg ville jeg flyttet ut og hatt alt helt separat og sett an situasjonen.

Gjest Smileysun
Skrevet

Det der hadde jeg ikke orket i lengden. For han må jo være fryktelig umoden når man ser på valgene han tar.

Når man har så mye forbruksgjeld, så kan man ikke velge å jobbe deltid. Da må man jobbe 100%. Man kan heller ikke bruke penger på ferie, hobby og slikt tull som du har skrevet om over, alt som er til overs når bolig, mat og nødvendige regninger er betalt må gå til nedbetaling av gjeld.

Slik han peiser på, så vil han om ikke lenge havne i en gjeldsspiral som øker eksponensielt. Da vil det begynne med lønnstrekk til han sitter igjen med så lite at han ikke kan forsørge seg selv. En frivillig gjeldsordning kan han bare glemme, siden han ikke har gjort sitt ytterste for å kvitte seg med gjelden selv (full jobb, full fokus på nedbetaling), da er det å søke tvungen gjeldsordning. Noe som heller ikke blir enkelt å få så lenge han ikke jobber fullt og har sluttet å ta opp ny forbruksgjeld (et kriterium er at gjelden ikke skal være "ny"). Dersom han blir innvilget gjeldsordning, så vil han antagelig få forlenget periode opp mot 7 år, nettopp pga valget om å jobbe kun deltid. All denne tiden vil han ikke være herre over egen økonomi, men voktes med falkeblikk av kreditorene. Følger han ikke nedbetalingsplan og varslingskravet om endring i økonomi (økt inntekt, mottak av arv etc) slavisk, så vil kreditorer begjære opphør av gjeldsordningen. Da sitter han igjen med all gjelden og ingen mulighet for ny gjeldsordning.

Jeg hadde gitt han 6 måneder på å rydde opp som best han kan. Dvs 100% stilling, oppsigelse av alle unødvendige abonnement, kutte ut hobbyer som koster noe, ikke bruke penger på ferie etc., samt forhandlinger med kreditorer. Hadde han ikke kommet skikkelig i gang med dette, hadde jeg tatt min snippveske og forlatt forholdet.

Anonymous poster hash: 6ab29...920

Helt enig! TS, du må gi han et ultimatum. Rydd opp eller forlat han . Du er forresten også eier av hans gjeld når dere er gift

Skrevet

Ref HI, hva er så galt med Rema? Siden du oppgir Rema og nærbutikken som ytterpunktene.

Anonymous poster hash: d75e9...f2b

Skrevet

Ref HI, hva er så galt med Rema? Siden du oppgir Rema og nærbutikken som ytterpunktene.

Anonymous poster hash: d75e9...f2b

Ikke noe galt med Rema så vidt jeg vet. Jeg brukte det som eksempel på en billig butikk, og sier at jeg ikke krever at vi skal handle det billigste heller.

Skrevet

Det er du som har denne gjelda, og du kan derfor ikke sove godt om natten. Det er ikke noe som heter separat økonomi når man er gift. Alt er DERES forbruk, og deres gjeld. Du må jobbe maksimalt for å redde økonomien, og berge dere begge. Det er ikke rettferdig, men sånn er det.

Har du ring gjeldsrådgivning i dag og bestilt time? Du trenger det. Og familierådgivning, tippet jeg, ring dem og be om en hastetime også du. Og vurdér advokat, om det er noen måte du kan sno deg ut av dette hvis han ikke betaler.

Slutt å være naiv og tro at det er hans problem, og et holdningsproblem, og litt urettferdig. Det er et gigantisk økonomisk problem DU har, og du eier. Berg deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Det er du som har denne gjelda, og du kan derfor ikke sove godt om natten. Det er ikke noe som heter separat økonomi når man er gift. Alt er DERES forbruk, og deres gjeld. Du må jobbe maksimalt for å redde økonomien, og berge dere begge. Det er ikke rettferdig, men sånn er det.

Har du ring gjeldsrådgivning i dag og bestilt time? Du trenger det. Og familierådgivning, tippet jeg, ring dem og be om en hastetime også du. Og vurdér advokat, om det er noen måte du kan sno deg ut av dette hvis han ikke betaler.

Slutt å være naiv og tro at det er hans problem, og et holdningsproblem, og litt urettferdig. Det er et gigantisk økonomisk problem DU har, og du eier. Berg deg selv.

Dette stemmer vel ikke helt? Man kan ikke stifte gjeldsforpliktelser for ektefelle sånn uten videre, jfr ekteskapsloven § 40. Er klar over den generelle forsørgerplikten, men jeg har da ikke plikt til å betale hans personlige gjeld?

• Liker 3
Skrevet

Dette stemmer vel ikke helt? Man kan ikke stifte gjeldsforpliktelser for ektefelle sånn uten videre, jfr ekteskapsloven § 40. Er klar over den generelle forsørgerplikten, men jeg har da ikke plikt til å betale hans personlige gjeld?

Riktig.

Skrevet

Det stemmer som du sier her, TS. Det er ikke bra å holde på slik han gjør, men akkurat det Lou Salome sier der er rett og slett feil. En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre uten særskilt hjemmel. Ikke dermed sagt at du ikke skal reagere, det skjønner du jo godt, men du trenger ikke heve pulsen på akkurat dét området. Det vil jo selvsagt kunne gå med enkelte ting i dragsuget i en eventuelle økonomisk opprydningsprosess mens dere fortsatt er gift, men det er selvsagt ikke slik at kreditorene hans uten videre kan gå rett på deg for å få dekket hans privatgjeld.

Anonymous poster hash: f1cbb...39b

• Liker 2
Skrevet

Så lenge han er i stand til å jobbe 100 prosent må han jo gjøre det for å kunne bli kvitt noe av gjelden sin. Ferier og fornøyelser framover kan han glemme. Han får ingen tvangstrekk nå tenker jeg fordi han får lite utbetalt i mnd. Når dere er gift skal han få utbetalt sin andel til husleie. Er den på 5000 skal han ha 2500 til den. Han skal også betale halvparten av barnehageutgifter og sfo om dere har barn. Og evt barnebidrag tas også hensyn til. Etter dette kommer livsopphold. Dette er på 6900 kr ca og det skal dekke alt annet som strøm internett tv mobil forsikring mat hobbyer klær og fritid. Også reise og abonnementer på diverse går inn under her. Han vil ikke ha råd til å reise på ferie på en god stund. Og får han ikke tvangstrekk er dette en stil han burde prøve å leve. Alt over det jeg sa skal gå til kreditorer.

Det er mulig at han ikke skjønner selv hva han driver med eller har noen oversikt. Gå til nav og spør om en samtale med økonomisk rådgiver. Alle kan havne i knipe eller ta feil valg men han ser ut til å fortsette å leve på kreditt slik at gjeld bare vokser. Hva når det kommer begjæring om tvangssalg på huset?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...