AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 For å starte med litt bakgrunninformasjon: Jeg har en hud som blir veldig fort brun - og dèt utnyttet jeg dessverre litt for godt i tenåra. Dvs mye solarium og soling ute uten solkrem for å "flashe" mine pigmenters suksess til å gjøre huden fin og (alt for) brun. Jeg tenkte dessuten at siden jeg stort sett aldri blir solbrent så var dette helt legitimt, og hudkreft er ikke noe som rammer personer med en hud slik som meg. Nå i 20-åra har jeg derimot blitt veldig varsom på sola, da jeg har lagt merke til fine linjer under øyne, og generelt vet bedre når det gjelder solvett. Dette har endt i fullstendig solariumsstopp på daglig basis og solkrembruk ved annen soleksponering. Jeg har i det siste lagt merke til mange ny føflekker, og dette har irritert / bekymret meg endel i det siste. Ingen av disse ser forsåvidt misstenksomme ut, men jeg lurer litt på når det skal stoppe å utvikle seg nye? Det som bekrymrer meg mest er forøvrig noe som ser ut til å være et arr på ryggen, og dette kan klø litt (ikke mye, men noen få ganger). Jeg kan fort pille på det til det blør (men det er ikke uvanlig, da jeg piller istykker de fleste ujevnheter jeg kan finne). Uansett, jeg googlet dette, og leste meg så opp om basalcellekreft, og paranoiaen begynte å utvikle seg. Nylig var jeg derfor hos legen for å få hun til å sjekke ut dette. Jeg forklarte min solingshistorie og at et økende antall føflekker og dette "arret" bekymret meg. Legen tok så en sjekk (dvs et raskt blikk) over det som bekymret meg mest og betrygget meg for at dette var ikke noe å bekymre seg over. Føflekker har vi alle, og arret på rygget var - nettopp ett arr. Problemet er at jeg kjenner at det korte blikket ikke betrygget meg noe særlig, og nå i julen har jeg tatt solarium for første gang på lenge for å bli fin til nyttårsaften (en spesiell anledning dette året, og jeg vil se fresh ut). Nå ligger jeg her å kjenner det klør litt i dette "arret". Burde jeg ta dette opp igjen, eller tenker dere at legen vet hva hun snakker om og hadde gjenkjent basalcellekreft med et kjapt overblikk? Anonymous poster hash: 2704c...332
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Den eneste måten å utelukke dette på er en biopsi (fjerne føflekken) og sende inn til lab. Anonymous poster hash: a014a...856
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er 32 år, har alltid vært veldig forsiktig i sola da jeg blir solbrent bare av å tenke på sola. Får stadig nye føflekker, om jeg skulle dratt til legen og fjernet alle så hadde jeg fjernet flere føflekker i året. Fastlegen min sier at det er unødvendig å fjerne alle nye. Men jeg fikk henne til å fjerne en som plaget meg da den stakk veldig ut og var akkurat under bh-stroppen så den ble revet i ofte og ble sår. Det var ikke kreft. Men om du er benymret så dra til fastlegen din du Anonymous poster hash: a6723...48a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Hvordan ser føflekken ut? stor? rund eller kantete? flerfarget eller én jevn farge? har den endret seg nevneverdig fra sånn som du husker den har vært før? Anonymous poster hash: 1c0e1...f78
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Det er vanlig med økt pigmentering/føflekker når man blir eldre, så ingenting er unormalt rundt det at du oppdager at de blir flere. Om du bekymrer deg mye (spesielt rundt den på ryggen) be om rekvisisjon til hudlege som gir deg en full sjekk av eksisterende føflekker og dette "arret" du bekymrer deg for. Evnt bestill en time hos hudlege i privat regi, slik at du kan slutte å uroe deg. Anonymous poster hash: d9533...7c2
skruf Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Jeg ville fått sjekket det som klør i allefall. Hadde en slags "durt" på magen (ikke en vanlig føflekk eller noe, var bare hudforandring på et bittelite område) som forandret seg i farge og klødde som bare juling i kontakt med sol. Insisterte på at legen fjernet det (selv om han mente at alt var i orden), og det var faktisk celledeling der! Heldigvis så var det på et så tidlig tidspunkt at alt gikk bra.
Gjest Eurodice Skrevet 29. desember 2014 #7 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har fått behandling på Radiumhospitalet for dette, foreløpig to ganger, sist i forrige måned. Man blir fulgt nøye opp. Jeg skal til kontroll i mai neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå