Gå til innhold

Hage for idioter


glaciera

Anbefalte innlegg

Jeg har brune fingre (alle planter jeg har med å gjøre dør, enda jeg prøver...), men siden vi nå har kjøpt hus med hage og har et lite barn så skal jeg i det minste gjøre et ærlig forsøk på å gjøre noe ut av hagen. Neste år vil vesla være stor nok til å ha glede av hagen, og hun er allerede helt vill etter å plante, luke osv (fint, for de tingene kan ikke jeg ta ansvar for). Så jeg har tenkt at vi skal anlegge en liten kjøkkenhage med noen forskjellige grønnsaker og kanskje enkle urter og blomster. Tanken er å la vesla ta del i livets sirkel, så, stelle, høste og lage til mat. Ah, blir du ikke rørt til hjerterota?!

Problemet er selvsagt at jeg er så dårlig med planter! Jeg trenger en bok - jeg er ganske god med bøker - hvor jeg kan lære skritt for skritt hva jeg skal gjøre, hvilke planter som stiller hvilke krav, forslag til gode planter for nybegynnere, etv hvilke som lønner seg å dyrke sammen, og sånn. For å unngå hele skadedyrsproblematikken (jeg hadde jo fullstendig mistet motet av snegler, lus og sånn!), og sikre fres i veksten, har jeg tenkt å be gubben om å snekre en drivbenk hvor vi kan ha kjøkkenhagen.

VET DU OM EN GOD BOK??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk latmannshagen i bursdagsgave (var det et hint tro?), og synes den er flott. Masse man kan gjøre som er enkelt og ikke trenger all verdens stell (med akkurat tiden var vel ikke problemet her da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

En driv benk egner seg best for å drive frem småplanter om våren. Det kommer litt an på hvor mye du har tenkt gjøre ut av det, selvfølgelig.

Barn syns gresskarplanter er morsomme de vokser godt og det kommer store frukter på dem utpå sommern/høsten.

I tillegg er de enkle å får til. Jeg bruker å blande plengress med litt jord og sette plantene i det og utover sommern legger jeg litt mer plengress rundt planten. Gresskar trenger masse næring.

I tillegg har jeg sådd squash, og fennikkel. Min erfaring er at de står ganske godt i mot snegler.

Har strødd ferramol mot snegler kun engang denne sesongen.

Ellers er det greit med et staudebed, stauder kommer igjen år etter år og trenger minimalt med stell. et par tre blomstrene busker og enkle og holde i tillegg til litt plen.

Enklere hage å holde skal godt gjøres å få. Jeg gjør hage arbeid ca en time hver uke pluss plenklipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke grønne fingre.. Tvert imot. Akkurat nå leier vi så jeg luker kun plantene som er der fra før. REgner med å kjøpe leilighet til neste år så den boken vil jeg også ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liljedugg

En utmerket bok:

"Lettstelt hage" av Ingrid Olausson, Kolibri Forlag.

Vet ikke om den fås kjøpt mer, men de har den nok på biblioteket (eller kan bestille).

Skal du lage åker, bør du spa jorda nå i høst allerede. Det letter jobben til våren, men får også mikroorganismene til å komme seg etter spavendingen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anbefaler deg stauder. stauder for alle årstider. Der er det mye flotte farver.

Stauder trenger du ikke fly etter slik du gjør med blomster. Nå tar jeg av visne knopper og vanner/gjødsler hver dag.

om du går på et hagesenter så får du gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...