AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Vi har barn, og det hender barnet får pengegaver til bursdag og jul. Jeg tenkte at jeg skulle opprette en egen konto til barnet i min bank, slik at jeg skiller disse pengene fra den vanlige økonomien. Hva gjør man egentlig med disse pengene? Er det meningen at de skal spares til barnet er 18 år? Flytter hjemmefra? Eller er dette penger som er ment å brukes til f.eks sertifikat eller andre store ting som barnet trenger? Barnet er fortsatt veldig lite. Det er ikke snakk om enorme summer, noen tusen kroner i året. Jeg prioriterer heller fellesøkonomi/betale ned huslån etc. men her er det altså snakk om øremerkede gaver til barnet. Anonymous poster hash: ff409...529 1
Gjesten Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Gaver til barnet er barnets. Det skal ikke inn i familieøkonomien. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Vi har barn, og det hender barnet får pengegaver til bursdag og jul. Jeg tenkte at jeg skulle opprette en egen konto til barnet i min bank, slik at jeg skiller disse pengene fra den vanlige økonomien. Hva gjør man egentlig med disse pengene? Er det meningen at de skal spares til barnet er 18 år? Flytter hjemmefra? Eller er dette penger som er ment å brukes til f.eks sertifikat eller andre store ting som barnet trenger? Barnet er fortsatt veldig lite. Det er ikke snakk om enorme summer, noen tusen kroner i året. Jeg prioriterer heller fellesøkonomi/betale ned huslån etc. men her er det altså snakk om øremerkede gaver til barnet. Anonymous poster hash: ff409...529 Med den uthevede setningen mente jeg at jeg ikke prioriterer å spare til barna når de er små, men heller prioriterer at vi skal ha grei økonomi og være gjeldsfrie fra huslån når de er store. Jeg mente ikke at jeg bruker barnas gaver på gjeld, altså! :-) Anonymous poster hash: ff409...529 2
EDM Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Det er normalt å opprette en sparekonto dedikert til barnet?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #5 Skrevet 28. desember 2014 Gaver til barnet er barnets. Det skal ikke inn i familieøkonomien. Nei, det er jeg enig i. Spørsmålet er om man sier at barnet ikke får røre pengene før de er atten år, eller om barnet får lov til å bruke sparepengene på moped når det er femten år. For eksempel. Anonymous poster hash: ff409...529
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Var jeg veldig uklar ..? 1. Barnet får pengegaver. Det skal ikke inn i familieøkonomien, derfor oppretter jeg en sparekonto. 2. Nå lurer jeg på når det er vanlig at man tillater barnet å bruke penger fra sparekontoen. Moped? Sertifikat? Eller kun når barnet er atten år? TS Anonymous poster hash: ff409...529 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Poenget med å skrive at jeg prioriterer å betale ned huslån etc. var for å forklare hvorfor jeg selv ikke har spart til barna, eller vet hva som er vanlig. Men jeg setter jo inn gaver til barna på denne kontoen! Håper dette ble litt klarere. TS Anonymous poster hash: ff409...529
Gjesten Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Nei, det er jeg enig i. Spørsmålet er om man sier at barnet ikke får røre pengene før de er atten år, eller om barnet får lov til å bruke sparepengene på moped når det er femten år. For eksempel. Anonymous poster hash: ff409...529 Det tror jeg det er best å se an med tanke på barnet. Folk er veldig forskjellige med hvordan de håndterer penger. Har du en fornuftig tenåring med god økonomisk sans og behov for en moped, er det greit å la pengene gå til det. Er ungdommen mer økonomisk uansvarlig, ville jeg nok holdt på de pengene til h*n var 18. Endret 28. desember 2014 av Gjesten
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Nei, det er jeg enig i. Spørsmålet er om man sier at barnet ikke får røre pengene før de er atten år, eller om barnet får lov til å bruke sparepengene på moped når det er femten år. For eksempel.Anonymous poster hash: ff409...529 Hos oss var det forbudt å bruke pengene til annet enn: - Skoleturer foreldrene mine ikke hadde råd til (tur til konsentrasjonsleire) - Sertifikatet - Egenkapital til første boligAnonymous poster hash: d680a...61b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Fikk selv bankkonto da jeg var noen mnd gammel og hadde samme konto til jeg var over 20. Med kontoen og bankboka fulgte det sparebøsse. Den puttet jeg penger på, som jeg fikk til fødselsdager og andre anledninger. De pengene ble delvis brukt når jeg fikk nye møbler på rommet, ønsket meg større ting. Men aldri tømt. Mine har fått sparebøsser. De skal de få putte litt av ukepengene sine på samt andre penger de får etterhvert som de vokser til. Tror dette er en grei måte å lære om penger på, men problemet er at kontanter forsvinner mer og mer. Tror og det er fornuftig å snakke med barn om penger og hva ting koster, hvordan penger kommer inn i banken og ikke bare kommer ut av minibanken og andre steder kortet blir brukt. Etter å ha jobbet med inkasso ser jeg at økonomi er et forsømt område for mange,Anonymous poster hash: 4908b...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Jeg vil ikke anbefale å opprette en sparekonto i barnets navn. Fordi: hvis din sønn/datter skulle være så uheldig å ødelegge/skade andres eiendom (knuse rute, bulke/ripe i bil, starte brann, osv.... Hva som helst.), blir dette erstatningsdyktig hvis det står penger i barnets navn. Ellers kan de det gjelder dekke skadene med forsikring. Det vil være lurere å ha pengene på foreldrenes konto, ev. egen konto men fortsatt i forelders navn, og notere seg hvor mye barnet eier. Hvis da forelderen mot formodning skulle gå bort, bør ikke barnets penger deles som arv på resten av familien... Anonymous poster hash: 4b86e...efd 1
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Ha kontoen under eget navn og ikke barnets, for ellers er det vel overformynderiet som kommer og bestemmer etter at det er over en viss sum. 1
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Jeg vil ikke anbefale å opprette en sparekonto i barnets navn. Fordi: hvis din sønn/datter skulle være så uheldig å ødelegge/skade andres eiendom (knuse rute, bulke/ripe i bil, starte brann, osv.... Hva som helst.), blir dette erstatningsdyktig hvis det står penger i barnets navn. Ellers kan de det gjelder dekke skadene med forsikring. Det vil være lurere å ha pengene på foreldrenes konto, ev. egen konto men fortsatt i forelders navn, og notere seg hvor mye barnet eier. Hvis da forelderen mot formodning skulle gå bort, bør ikke barnets penger deles som arv på resten av familien...Anonymous poster hash: 4b86e...efd Begår ungene herverk så er det da naturlig for foreldre med folkeskikk at de dekker det ut av ungenes konto uansett, sånn at ungene ser at det svir på lommeboka når man ikke oppfører seg. Pinadø, folk skal ikke være nødt til å snakke med forsikringsselskapet da nei. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 Jeg vil ikke anbefale å opprette en sparekonto i barnets navn. Fordi: hvis din sønn/datter skulle være så uheldig å ødelegge/skade andres eiendom (knuse rute, bulke/ripe i bil, starte brann, osv.... Hva som helst.), blir dette erstatningsdyktig hvis det står penger i barnets navn. Ellers kan de det gjelder dekke skadene med forsikring. Det vil være lurere å ha pengene på foreldrenes konto, ev. egen konto men fortsatt i forelders navn, og notere seg hvor mye barnet eier. Hvis da forelderen mot formodning skulle gå bort, bør ikke barnets penger deles som arv på resten av familien...Anonymous poster hash: 4b86e...efd Det høres merkelig ut. Har du noen link til det? Uansett: Om barnet mitt knuser en rute, ser jeg det som helt naturlig at vi dekker det. Og f.eks om en femtenåring skulle gjøre hærverk på en bil og måtte ta penger fra sparekontoen så mopeden forsvant, så synes jeg også det er helt rimelig. Så streng er jeg :-) Og SÅ mange penger vil det neppe stå på den sparekontoen, det er snakk om et par tusen kroner i året, ikke måneden. Om en av oss foreldrene skulle gå bort, tror jeg neppe at noen tusen kroner på en eller annen sparekonto vil være problemet. Sånne spørsmål er sikkert mer aktuelle hvis det er store summer og merkelige familieforhold. (Men tusen takk for innspill, det var ikke meningen å sable ned alt du skrev, altså!) TS Anonymous poster hash: ff409...529 2
Agathe Skrevet 28. desember 2014 #15 Skrevet 28. desember 2014 Jeg tenker at hvis man oppretter en sparekonto til barnet er det greit at pengene står til barnet blir 18, flytter hjemmefra eller skal kjøre opp - alt etter hva som passer best for den enkelte. Men hvis jeg gir penger i gave til et barn, så er tanken egentlig at barnet skal få noe her og nå. Altså det blir litt avhengig av hvor lite barnet er, men at man kan kjøpe noe barnet trenger (hvis det er lite) eller har lyst på (hvis større). Blir ikke sur hvis pengene heller settes inn på konto, bare så det er sagt.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #16 Skrevet 28. desember 2014 Det høres merkelig ut. Har du noen link til det? Uansett: Om barnet mitt knuser en rute, ser jeg det som helt naturlig at vi dekker det. Og f.eks om en femtenåring skulle gjøre hærverk på en bil og måtte ta penger fra sparekontoen så mopeden forsvant, så synes jeg også det er helt rimelig. Så streng er jeg :-) Og SÅ mange penger vil det neppe stå på den sparekontoen, det er snakk om et par tusen kroner i året, ikke måneden. Om en av oss foreldrene skulle gå bort, tror jeg neppe at noen tusen kroner på en eller annen sparekonto vil være problemet. Sånne spørsmål er sikkert mer aktuelle hvis det er store summer og merkelige familieforhold. (Men tusen takk for innspill, det var ikke meningen å sable ned alt du skrev, altså!) TS Anonymous poster hash: ff409...529 Dette er tull og sprøyte galskap! Ingen under 14 år, den kriminelle lavalder, kan straffes for noe som helst og dermed heller ikke måtte betale for noe. MEN foreldre til barn som gjør pøbelstreker og skadeverk for masse penger, type riskper opp 20 parkerte biler i gaten, kan bli ansvarlig for å betale skadet. Enten ved regress fra forsikringsselskapet eller ved å bli saksøkt av en eller flere bileiere. Fordi denne typen skadeverk er gjort med forsett, og foreldre skal ha ett visst tilsyn med de unge håpefulle. Om ungene eller foreldrene har penger på bok er komplett likegyldig. Det er nok at far og mor er klar i toppetasjen. Har de ikke penger, kan de likefullt bli dømt til å betale erstatning for skader poden med forsett har påført andre. En annen sak er at Fylkesmannen som nå er overformynderiets overtaker, skal styre penger for umyndige over et bestemt beløp.Anonymous poster hash: 4908b...e5b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #17 Skrevet 28. desember 2014 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26 Anonymous poster hash: 4908b...e5b
petterm Skrevet 28. desember 2014 #18 Skrevet 28. desember 2014 Det naturlige er å opprette sparekonto i barnets navn, det er jo barnets penger. I forhold til det som før var overformynderiet så er grensen nå på over 170 000kr!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #19 Skrevet 29. desember 2014 Her har barna egne sparekontoer i eget navn fra ca 10 år. Der er det spart opp gjennom barndommen og tatt ut gjennom barndommen. Når de har fått penger til jul og bursdag, er det fordi giver har ønsket at de skal kunne kjøpe seg noe de ønsker seg og sparer til. Så her er slike penger, samt lommepenger de har spart, gått til kjøp av sykkel (dyrere enn han ville fått av meg), språkskole, noen dyrere klesplagg, elektronikk, mm. Men dyrere kjøp og uttak er alltid foretatt av meg som fortsatt sammen med det aktuelle barnet. De har lært seg å spare opp til saker de ønsker seg. Når barnet blir over 15 kan det også bestemme i stor grad selv hva egne penger skal brukes til. Dvs penger de får eller tjener selv. Konfirmasjonspengene til eldstemann ble satt på en egen sparekonto etter hans eget ønske. De skal han benytte til førerkort eller til depositum når han flytter (hans ord). Har spart penger til dem jeg også. Spart i eget navn da jeg ikke ønsker faren skal få kloa i pengene (tømt en konto før). Men hadde spart i ungenes navn om det hadde vært annerledes her. At Fylkesmannen og verge styrer barns formue over en viss sum er ikke noe å være redd for heller. Man kan uansett få brukt av pengene, tar bare litt lenger tid å få dem ut. Og de skal forvaltes fornuftig til det beste for barnet. Anonymous poster hash: dcbff...415 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #20 Skrevet 29. desember 2014 Jeg tenker at hvis man oppretter en sparekonto til barnet er det greit at pengene står til barnet blir 18, flytter hjemmefra eller skal kjøre opp - alt etter hva som passer best for den enkelte. Men hvis jeg gir penger i gave til et barn, så er tanken egentlig at barnet skal få noe her og nå. Altså det blir litt avhengig av hvor lite barnet er, men at man kan kjøpe noe barnet trenger (hvis det er lite) eller har lyst på (hvis større). Blir ikke sur hvis pengene heller settes inn på konto, bare så det er sagt. Ja, kanskje det er ment sånn? Barna er små ennå. Det blir gitt gaver i tillegg. Jeg synes det er flaut å spørre: "JA HVA SKAL VI BRUKE DETTE TIL DA!", dessuten ville jeg blitt litt stresset av å få et "fasitsvar". Da ville jeg følt meg forpliktet til å følge det, og det er jo ikke sikkert jeg er enig om prioriteringer. F.eks hvis giver sier: "Det er til mopeden hun skal ha når hun blir 16 år. Ikke bruk det til noe annet!" Så viser det seg at ungen er kav gæren, og det siste hun bør få mellom hendene er noe som går raskere enn ti kilometer i timen. Haha, tenkt eksempel da. Nei, jeg får opprette en konto, sette inn pengene, og se an ungene. Takk for svar, alle sammen! Anonymous poster hash: ff409...529
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå