Gå til innhold

Hmmmmm Rullestol på buss/ barnevogner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sitter i rullestol, kan ikke gå i det hele, og jeg har ikke fått innvilget H-Bil. Så jeg bruker buss, tog eller T-Bane for å komme meg frem. Siden det har vært ganske så kaldt ute blir batteriet på stolen ganske så fort tomt eller det tømmes fortere. Laderen min hadde bestemt seg for å ikke å virke, noe jeg først oppdaget da jeg skulle hjem fra jobb.

Det betydde at jeg ikke hadde strøm til å komme meg til T-banen og måtte da hive meg på en buss, normalt bruker jeg ikke buss hjem fra jobb, da den ofte er stappfull men nå hadde jeg ikke noe valg.

Det kommer en buss, med en barnevogn, og jeg f¨r plass, men så kom neste barnevogn på, og da hun ikke fikk plass ble hun kjempesint, og jeg fikk vite at jeg ikke hadde sm¨å barn, de kunne fryse og jeg burde heller trille til T- banen

Jeg ble så lei meg at jeg rullet av busset, tårene rant og jeg måtte ta taxi hjem, noe som kostet meg dyrt.

Jeg har ikke sittet lenge i rullestol, faktisk bare 6 mnd etter at jeg var med i en ulykke. Men jeg følte etterpå at det ikke var riktig at jeg skulle gå av. Men klart at en unge i Voksi pose trengte mer varme bussen enn meg.

Beklager utbruddet mitt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle tenker langt dessverre :klem:

Anonymous poster hash: f41a7...533
  • Liker 7
Skrevet

Med bussen gjelder førstemann til mølla prinsippet, ergo ikke gå av om du er førstemann uansett hvilke drittunger som kommer bak deg.

• Liker 27
Skrevet

Jeg har reist mye med barnevogn i buss, og det kunne ikke falt meg inn å kreve plass på bussen! Jeg forventer at folk generelt prøver å flytte seg unna slik at vognen får plass. Tror og håper du var veldig uheldig med personen du møtte. Og hvis hun mente barna kunne fryse burde hun kledd bedre på dem!

• Liker 5
Skrevet

Det er helt jævlig å ta buss i rushtiden. Før jeg havnet i rullestol gikk jeg på krykker i tre år. Jeg tok bussen hver dag, men kun to ganger fikk jeg tilbud/noen sa ja sa jeg spurte om jeg kunne få sitte. Med rullestolen får jeg stygge blikk og hører folk "hviske" at jeg tar opp plassen. Flere ganger blir jeg stengt inne og slipper ikke av. "Er det så farlig, du skal vel ikke rekke noe?" har jeg fått høre flere ganger. Jeg skrev om dette (og om at ikke alle busser har fungerende rampe) da jeg søkte TT-kort, og fikk høyeste sats. Anbefaler deg å søke AU-reiser eller prøve å søke bil igjen.

Anonymous poster hash: 4e556...960

• Liker 4
Skrevet

Mødre med barn i barnevogner har da ikke noe mer rett på plass i bussen enn rullestolbrukere?

Anonymous poster hash: ccdd6...530
  • Liker 9
Skrevet

Jeg trodde rullestolebrukere hadde førsterett på 'rullestolplassen' slik at hvis en rullestolbruker skal ta bussen måtte barnevogner etc flytte seg/gå av. Du har større rett til å være der enn den møkkakjerringa som skjelte deg ut. Hold hodet hevet, neste gang du tar bussen! Og helt seriøst, mener dere at folk snakker om at dere opptar for mye plass i bussen? Hva slags mennesker og menneskesyn er det som tar bussen med dere. Jeg trudde de fleste ville gjøre alt i sin makt for at rullestolbrukerne skal komme seg enklest mulig omkring.

• Liker 21
Skrevet

Jeg trodde rullestolebrukere hadde førsterett på 'rullestolplassen' slik at hvis en rullestolbruker skal ta bussen måtte barnevogner etc flytte seg/gå av. Du har større rett til å være der enn den møkkakjerringa som skjelte deg ut. Hold hodet hevet, neste gang du tar bussen! Og helt seriøst, mener dere at folk snakker om at dere opptar for mye plass i bussen? Hva slags mennesker og menneskesyn er det som tar bussen med dere. Jeg trudde de fleste ville gjøre alt i sin makt for at rullestolbrukerne skal komme seg enklest mulig omkring.

Man har vel ikke førsterett? Det er tilpasset rullestolbrukere ja, men man hiver da ikke av andre som allerede er på bussen

Anonymous poster hash: de553...c71

• Liker 3
Skrevet

Man har vel ikke førsterett? Det er tilpasset rullestolbrukere ja, men man hiver da ikke av andre som allerede er på bussen

Da skulle ikke ts heller ha blitt hevet av... (mener ikke at vi er uenige)

Anonymous poster hash: ccdd6...530

• Liker 4
Skrevet

For ei dritt-kjerring! :klem: Jeg skjønner godt at du syns det var en kjempe-ekkel situasjon, og syns heller ikke at det var riktig at du skulle gå av.

Men du, hvis du ikke har TT-kort så bør du søke om det, det hjelper iallefall litt :)

Skrevet

Norge består stort sett av en meget uhøflig og bardus befolkning, det ligger uforklarlig i de usiviliserte genene til nordmennene.

Beklager at du blir et offer for ignoranse og uhøflighet, TS!

Det er så mange frekke folk som ikke eier folkeskikk og manerer i Oslo og andre steder i Norge.

Anonymous poster hash: 072ad...4a5

• Liker 1
Skrevet

Har selv sittet i rullestol og måttet ta buss hit og dit, og fyttikatta jeg var borti mye dritt så det overrasker meg dessverre ikke. Opplevde flere ganger at bussen rett og slett kjørte forbi, selv når jeg gav tydelig tegn. Mulig de ikke hadde rampe, jeg vet ikke. Men du føler deg jo som en annenrangs borger. Folk ser stygt på deg, sukker, akker seg, himler med øya, ber deg kjappe deg osv.
Men det verste var da jeg hadde vært borte på besøk et godt stykke utfor byen, og bussen kunne ikke ta meg på for den hadde ikke rampe, så kjørte han bare. Det var den siste for dagen også. Så der satt jeg i spikfrost uten mobil, 14 år gammel i mørket langt fader i gokk. Jadda.

Men uansett; du har like mye krav på å ta buss som alle andre, er du kommet på bussen skal du ikke føle deg tvungen til å gå av før du ankommer stoppet ditt. Om du tørr, lag en scene, skrik diskrimminering og skjem ut vedkomne. Om ungen fryser er det forelderens ansvar å sørge for adekvat bekledning. End of story.

Anonymous poster hash: a249c...be9
  • Liker 12
Skrevet

Bussen er for alle og prinsippet "først til mølla" gjelder. Men jeg synes det er fryktelig irriterende at man knapt kan komme seg noe sted med kollektivtransport og barnevogn i rushen. Det er ikke sånn at alle med barnevogn har et helt hav av tid. Hvor mye lenger tid ville det ikke tatt for alle, om alle som hadde småbarn skulle droppet kollektivtransport og kjørt bil?

Skrevet

På de røde "små"bussene i Oslo står det: "Plass forbeholdt rullestol". Betyr ikke det noe ala førsterett? Min tolkning ihvertfall. Huff, jeg syntes det var et mas med barnevogn på bussen, så føler veldig med rullestolbrukerne. Og hvis noen kommer på 'min' buss ville jeg gjort alt i min makt for å hjelpe.

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg vært på bussen da dette skjedde hadde jeg brutt inn. Ikke faen om du skulle av, MAKAN til oppførsel! Folk med barn tror de har førsterett på alt og jeg er drittlei av det!

Anonymous poster hash: dc2f0...64b
  • Liker 9
Gjest RompeRusk
Skrevet

Hadde jeg vært på bussen da dette skjedde hadde jeg brutt inn. Ikke faen om du skulle av, MAKAN til oppførsel! Folk med barn tror de har førsterett på alt og jeg er drittlei av det!

Anonymous poster hash: dc2f0...64b

Folk med barn er like forskjellige som folk uten barn. Drittsekker med barn, var nok drittsekker før de fikk barn også

• Liker 6
Skrevet

Neste gang sier du at du gikk på først, og at dette får de ikke diskutere med deg. Det er ikke du som har lagd bussen.

Anonymous poster hash: 534b6...789

Skrevet

Bussen er for alle og prinsippet "først til mølla" gjelder. Men jeg synes det er fryktelig irriterende at man knapt kan komme seg noe sted med kollektivtransport og barnevogn i rushen. Det er ikke sånn at alle med barnevogn har et helt hav av tid. Hvor mye lenger tid ville det ikke tatt for alle, om alle som hadde småbarn skulle droppet kollektivtransport og kjørt bil?

Barn kan bæres. Voksne mennesker i rullestol har ikke den muligheten. Ergo bærer du i situasjoner med plassmangel barnet ditt med mindre du har en eller annen skade som tilsier at du ikke evner å bære lette 10-15 kg en times tid.

Som en over sier: folk med barn krever mye rart.

Anonymous poster hash: 9c647...1b4

• Liker 7
Skrevet

Folk med barn er like forskjellige som folk uten barn. Drittsekker med barn, var nok drittsekker før de fikk barn også

Helt enig, men de blir nok mer synlig med barn og barnevogn.

Skrevet

Du skulle selvfølgelig bare blitt på bussen og var nok bare ekstremt uheldig med hvem du møtte. Den damen må ha vært en skikkelig drittsekk. Jeg har faktisk gått av bussen med barnevogn for at en rullestolbruker skulle få plass. Det er på ingen måte greit å tvinge deg ut og dette burde sjåføren tatt tak i.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...