AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Ja nå får jeg snart mitt første barn og fikk høre at man får nesten 1000 kroner i måneden. Dette var jo flott (heia Norge) Nå tenker jeg at jeg skal be banken sette hele beløpet rett inn på en høyrentekonto, også kan jenta mi ha mulighet til å betale enten lappen/bil eller innskudd i leilighet når hun blir eldre. Er dette vanlig? Og greit for nav og banken for den saks skyld? Har ikke satt meg så mye inni dette da jeg akkurat fikk høre om ordningen Anonymous poster hash: 76d36...f3d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Ja nå får jeg snart mitt første barn og fikk høre at man får nesten 1000 kroner i måneden. Dette var jo flott (heia Norge) Nå tenker jeg at jeg skal be banken sette hele beløpet rett inn på en høyrentekonto, også kan jenta mi ha mulighet til å betale enten lappen/bil eller innskudd i leilighet når hun blir eldre. Er dette vanlig? Og greit for nav og banken for den saks skyld? Har ikke satt meg så mye inni dette da jeg akkurat fikk høre om ordningen Anonymous poster hash: 76d36...f3d Jeg bruker den på rødvin og sjokolade. Desperat nødvendig som småbarnsmor. Anonymous poster hash: c4cc8...b5c 21
oslojente1980 Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Den går i det store slukket. Sparer den ikke. Fortsatt aleneforsørger 1 år til, siden jeg nettopp har fått samboer.
Arianna Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Vi setter også pengene inn på en høyrentekonto! 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #5 Skrevet 28. desember 2014 Kjøper som regel nye sko eller andre klær. Jeg er avhengig av skor som andre er avhengige av alkohol! Anonymous poster hash: 5347e...067
Semydfe Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Setter på sparekonto til vesla. Nav bryr seg ikke om hvordan pengene disponeres. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Går i det store sluket. Noe fra total innkommende går til sparing, men sparer i vårt navn. Da har vi råderett over pengene dersom vi ser at barna ikke er i stand til å håndtere mye penger den dagen de blir 18.Anonymous poster hash: 6ade6...f51 4
vimsefrøken Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Hvorfor skulle NAV bry seg med hvordan barnetrygden disponeres? Jeg tror muligens sosialen hadde brydd seg hvis du er sosialklient, da disse skal se hvor alle penger går før du får noe utbetalt, men er du ikke det så står du jo fritt til å disponere dette som du selv ønsker. Noen bruker det til sparing til barna, noen bruker det til ting barna trenger, og noen bruker det rett og slett på seg selv. Selv sparer jeg de 1.940,- jeg får utbetalt i barnetrygd hver måned på barnas sparekonto sammen med litt ekstra. Barna sparer også selv penger på disse kontiene. Fint å ha litt kapital når de blir eldre. Men kontiene står i både barnas og mitt navn, med meg som disponent, slik at ikke overformynderiet skal ta styringen over barnas sparepenger.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Vi sparer dem vi også, og har gjort det i alle år. Men det at lagt de fleste som mottar barnetrygden fint har råd til å spare hele summen til senere er jo et veldig tydelig tegn på at barnetrygden heller bør behovsprøves. Heller gi mer til de som virkelig trenger det (alenemødre, lavtlønnede osv) og fjern støtten for oss som uansett ikke trenger den. Det er ikke riktig at velferdsstaten skal støtte oppsparing til for eksempel egenkapital til bolig.Anonymous poster hash: 02514...b2b 14
Scorpina Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Vi sparer også barnetrygden. Eldste ble konfirmert for to år siden og den konfirmasjonen ble da nærmest "gratis" ettersom vi brukte av oppsparte midler. Kunne også da gi henne en flott konfirmasjon uten begrensninger mht plass, matservering etc. Nå som hun snart skal begynne på sertifikatet blir det også "gratis". Det som gjenstår på konto etter at "lappen" er i boks, blir gitt henne når hun flytter for seg selv. 1
Gjest Mythic Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Ja nå får jeg snart mitt første barn og fikk høre at man får nesten 1000 kroner i måneden. Dette var jo flott (heia Norge) Nå tenker jeg at jeg skal be banken sette hele beløpet rett inn på en høyrentekonto, også kan jenta mi ha mulighet til å betale enten lappen/bil eller innskudd i leilighet når hun blir eldre. Er dette vanlig? Og greit for nav og banken for den saks skyld? Har ikke satt meg så mye inni dette da jeg akkurat fikk høre om ordningen Anonymous poster hash: 76d36...f3d Er du sarkastisk når du sier heia Norge fordi du får 1000,- i måneden i barnetrygd? Ønsket du deg mer? Hvis du har så god råd at du har mulighet for å spare den, så gjør du det. Ingen legger seg borti hva du bruker barnetrygden til. Selv var jeg alene med to barn den tiden jeg fikk barnetrygd, så den gikk med i det store sluket.
skruf Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Setter noe av til sparing på barnas sparekonto, og resten blir brukt "i det store sluket"..
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Er du sarkastisk når du sier heia Norge fordi du får 1000,- i måneden i barnetrygd? Ønsket du deg mer? Hvis du har så god råd at du har mulighet for å spare den, så gjør du det. Ingen legger seg borti hva du bruker barnetrygden til. Selv var jeg alene med to barn den tiden jeg fikk barnetrygd, så den gikk med i det store sluket. Nei, mente ikke å være sarkastisk, jeg ble veldig glad da jeg fikk høre om denne ordningen, og syntes det er flott at vi får litt igjen for skattepengene våre, hadde ikke forventet det. Ser nå at det kan virke sarkastisk slik det er skrevet, men det var altså ikke meningen Anonymous poster hash: 76d36...f3d 3
Susa Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 Jeg sparer den, men kommertil å bruke av kontoen når "store" ting skal handles. F.eks vintersko, dresser, sykler, konfirmasjon, førerkortog sånne ting. 1
Teriyaki Skrevet 28. desember 2014 #15 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Den blir brukt til mat, klær etc. Eller kan vel bare si at den går ned i det store sluket da, for jeg sitter ikke og venter på barnetrygden hvis jeg må kjøpe noe til gutten. Da kjøper jeg for de pengene jeg har, også går kanskje barnetrygden til noe annet. Vi har grei økonomi, men vi har to biler og driver og pusser opp huset, så det vi får til å spare går til en bufferkonto. Endret 28. desember 2014 av Teriyaki
Gjest Magdalene Skrevet 28. desember 2014 #16 Skrevet 28. desember 2014 Halvparten går på sparekonto, resten går i sluket..
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2014 #17 Skrevet 28. desember 2014 Jeg bruker den på rødvin og sjokolade. Desperat nødvendig som småbarnsmor. Anonymous poster hash: c4cc8...b5c Steinbra. Ler og ler. 3
Gjest Phoenix Skrevet 28. desember 2014 #18 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Går i sluket nå. Jeg sparte heldigvis en del når han var yngre av hjelpestønad + barnetrygd, så han har nok til lappen+bil. Endret 28. desember 2014 av Phoenix
anniewal Skrevet 28. desember 2014 #19 Skrevet 28. desember 2014 Det går foreløpig med i husholdningsbudsjettet. Men ettersom jeg forhåpentligvis vil få en godt betalt jobb etter endt utdanning, vil jeg spare til barnet når den tid kommer:)
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #20 Skrevet 28. desember 2014 Vi sparer dem vi også, og har gjort det i alle år. Men det at lagt de fleste som mottar barnetrygden fint har råd til å spare hele summen til senere er jo et veldig tydelig tegn på at barnetrygden heller bør behovsprøves. Heller gi mer til de som virkelig trenger det (alenemødre, lavtlønnede osv) og fjern støtten for oss som uansett ikke trenger den. Det er ikke riktig at velferdsstaten skal støtte oppsparing til for eksempel egenkapital til bolig.Anonymous poster hash: 02514...b2b Barnet koster jo en del i måneden. Med barnehage, mat og klær tipper jeg at vår pode koster oss rundt 3500 i måneden. Da er større bil og større bolig vi anskaffet i forkant ikke medberegnet, da ville summen blitt enda større. Hva folk sparer til, enten det er i form av nedbetaling av bolig, en tusing i måneden til større utgifter eller lignende har ikke nødvendigvis så mye sammenheng med barnetrygden. Vi har lavere fødselstall enn vi trenger her til lands og da blir det ikke helt riktig å fjerne slike insentiver. For hver tusenlapp jeg sparer til barnet, er det en tusenlapp mindre jeg kunne ha brukt til nedbetaling av lån. Likevel forsøker jeg å spare litt på alle kanter. Anonymous poster hash: 16bb6...ab5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå