Gå til innhold

Tørr hud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt siden puberteten (over ti år siden) har jeg slitt med tørr hud. Både kropp og ansikt. Huden er stram, ru, svir og tidvis flassende. Ansiktshuden blir rød og varm nærmest ved den minste berøring. De siste to-tre årene har jeg bare dusjet en gang i uken og ellers brukt klut, men det ser egentlig ikke ut til å hjelpe stort. Etter Roaccutane for to år siden ble det enda verre, og nå oppleves den tørre huden som ganske plagsomt. Er like tørr hele året.

Jeg smører meg med Miniderm, carbamid, A-derma eller Avene trixera. Alt ettersom hva apoteket har tilbud på. Etter dusj smører jeg meg inn med et tykt lag krem og venter med å kle på meg til det har trukket inn. Er helt tørr igjen 30 timer senere.

Jeg spiser mye fisk og grønnsaker. Aldri godteri og brus. Ifølge fastlegen drikker jeg for mye vann. Mangler ingen vitaminer. Han sier bare at jeg ikke har eksem eller annen hudsykdom og at han derfor ikke har råd. Bruker Cerazette, men ellers ingen andre medisiner.

Bruker sminke en håndfull ganger i året. Har en del komedoner og noe kviser.

De andre i familien har også tørr hud, men ikke så ille som min er nå etter Roaccutane.

Har prøvd følgende uten at det har hatt virkning: tranpiller, d-vitamintilskudd, kutte ut melk og gluten fra kosten, leiromslag, smøre meg inn i olje i dusjen og sikkert hundre forskjellige kremer og renser

Er det noen som vet hvorfor? Eller som har tips til hva jeg kan gjøre for å få mer normal hud? Hvis dere har tips til kremer så må de være parfymefrie.

Anonymous poster hash: fd744...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale La Roche Posay, fåes på apoteket. Min mann har psoriasis, og dette er den eneste som fungerer. Ha selv prøvd disse produktene og de er helt fantastiske. De kan koste litt mer, men er til stadighet på 30%. Generelt ville jeg også anbefalt å drikke mye vann, men om du allerede drikker for mye, vet jeg dessverre ikke mer som kan være til hjelp.

Han bruker også La Roche Posay dusjsåpe og shampoo, alt annet blir han tørr og klør av.

Håper det kan fungere for deg!

Anonymous poster hash: ca260...5a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. dette er kjipt. Jeg ville prøvd å tilføre olje i kosten, for eksempel en spiseskje linfrøolje om dagen. Vet ikke om det løser problemet, men verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Er ikke helt samme situasjon, men. Søiter selv med tørr hud pga graviditet. Jeg ønsket meg fete kremer og dusj produkter til jul. Fikk aderma dusjolje, den grønne og en superfet krem fra kremfresh. De er absolutt å anbefale! Vet du får kjøpt den kremen på nett, de jeg fikk den av kjøpte den i bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte sheasmør, det er godt for tørr vinterhud. Dusj minimalt, evt. skru ned temperaturen og bruk en mild dusjolje istedet for såpe :-)

Ellers kan jeg anbefale å bruke Udos choice kapsler eller flytende olje som tilskudd, da bygger du opp huden innenfra. Ellers ville jeg spist som normalt og ikke gjort så mange justeringer. Tviler sterkt på at det har noe med melk og gluten å gjøre, men jeg er ikke lege, så jeg vet ikke 100%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor sjeldent vil det si å dusje minimalt da? Og i hvor kaldt vann?

Bruker en slags kremsåpe for psoriasis. Dusjolje gir meg ingenting.

Glemte å skrive det, men jeg har forsøkt karitésmør på kroppen uten at det hadde virkning. Har også prøvd kokosfett utvendig og innvendig. Linfrø spiser jeg allerede.

Jeg hadde heller ikke tro på at det er pga gluten og melk, men det var noen som foreslo det så da prøvde jeg det i to måneder.

Hva heter serien innenfor La Roche-Posay som han med psoriasis bruker? Jeg har prøvd noen tilfeldige kremer fra dem uten at jeg syntes noe særlig om disse.

Takk for tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor sjeldent vil det si å dusje minimalt da? Og i hvor kaldt vann?

Bruker en slags kremsåpe for psoriasis. Dusjolje gir meg ingenting.

Glemte å skrive det, men jeg har forsøkt karitésmør på kroppen uten at det hadde virkning. Har også prøvd kokosfett utvendig og innvendig. Linfrø spiser jeg allerede.

Jeg hadde heller ikke tro på at det er pga gluten og melk, men det var noen som foreslo det så da prøvde jeg det i to måneder.

Hva heter serien innenfor La Roche-Posay som han med psoriasis bruker? Jeg har prøvd noen tilfeldige kremer fra dem uten at jeg syntes noe særlig om disse.

Takk for tips og råd!

Minimalt, det vil si et par ganger i uka. 3. hver dag for eksempel. Hver dag med full varme kan fort tørke ut huden, spesielt på vinteren. Ville kanskje justert vannet litt kaldere enn normalt, men man skal jo ikke fryse heller :-) Som sagt, varmt vann stjeler fuktighet fra huden.

Ville ikke brukt vannbaserte kremer, men en fetere variant. En som må "jobbes" litt mer inn i huden. Sier det igjen, sheasmør er det beste! :-) Ellers trenger du ikke såpe i dusjen, blir ren uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minimalt, det vil si et par ganger i uka. 3. hver dag for eksempel. Hver dag med full varme kan fort tørke ut huden, spesielt på vinteren. Ville kanskje justert vannet litt kaldere enn normalt, men man skal jo ikke fryse heller :-) Som sagt, varmt vann stjeler fuktighet fra huden.

Ville ikke brukt vannbaserte kremer, men en fetere variant. En som må "jobbes" litt mer inn i huden. Sier det igjen, sheasmør er det beste! :-) Ellers trenger du ikke såpe i dusjen, blir ren uten.

Hvis du leser hovedinnlegget ser du at jeg bare dusjer én gang i uken.

Har du navnet på noen av disse kremene? Jeg opplever at karitésmør ikke gir meg noe særlig.

Jeg tror ikke man lukter særlig godt om man aldri bruker noen form for såpe. Er det virkelig noe du har god erfaring med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, beklager. Så ikke det! Sheasmør heter sheasmør, det har ikke noe annet navn. Google det, så kommer det opp nettbutikker som selger det. Helsekosten?

Litt erfaring bare. Har hatt en hudsykdom heter pityriasis rosacea, det er kløende, tørre, røde flekker over hele kroppen. Ja, helt grusomt :P Legen gav meg beskjed om å ikke bruke såpe, dusje for mye, eller bruke parfymerte produkter. Gjorde jeg det, ble det verre. Så noe i nærheten..

Hvis du skal bruke såpe så kan du bruke ph-balansert såpe der du trenger det da. Huden trenger ikke såpe for å bli ren. Med såpe vasker du bort hudens beskyttelseslag, og blir mer mottakelig for annet dritt.

Endret av lemon-aid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ops, beklager. Så ikke det! Sheasmør heter sheasmør, det har ikke noe annet navn. Google det, så kommer det opp nettbutikker som selger det. Helsekosten?

Litt erfaring bare. Har hatt en hudsykdom heter pityriasis rosacea, det er kløende, tørre, røde flekker over hele kroppen. Ja, helt grusomt :P Legen gav meg beskjed om å ikke bruke såpe, dusje for mye, eller bruke parfymerte produkter. Gjorde jeg det, ble det verre. Så noe i nærheten..

Hvis du skal bruke såpe så kan du bruke ph-balansert såpe der du trenger det da. Huden trenger ikke såpe for å bli ren. Med såpe vasker du bort hudens beskyttelseslag, og blir mer mottakelig for annet dritt.

Karité er det samme shea.....

Så du bruker aldri såpe i armhulen eller noe annet sted på kroppen? Lukter du ikke vondt? Hvor lenge har du gått uten å bruke såpe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ph balansert intimsåpe av og til når jeg dusjer, men ikke hver eneste dag. Lukter ikke vondt nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betyr det at man blir like ren på hendene ved å vaske dem med bare vann, uten såpe? Jeg har tørr hud som blir til eksem nå vinterstid, og det er mulig at det hadde hjulpet å kutte ut såpen (selv om jeg bruker Neutral håndsåpe).

Anonymous poster hash: f59c5...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...