Gå til innhold

Smultringer - hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle bake smultringer i dag, og deigen var som lim.. Satt seg fast i fingrene, var umulig å kjevle den ut, selv etter å ha dæsja på en haug med mel var deigen helt umulig å bake ut. Endte med at jeg kastet hele deigen, så nå skal jeg prøve igjen. Lot deigen stå i nesten en uke før jeg prøvde å bake den ut, og jeg ser at det kan være grunnen til at deigen ble så uhåndterbar, men det er jo en veldig klissete deig når den først lages og? Hvordan baker man ut deigen uten problemer?

Anonymous poster hash: d37e5...2e3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert for mye smult.

Anonymous poster hash: 8cd8e...1bd

• Liker 1
Skrevet

Du må bruke en god oppskrift, det varierer ofte veldig :) ikke bruk en tilfeldig oppskrift du fant på nettet.

Anonymous poster hash: 850a6...b13
Skrevet

Du må bruke en god oppskrift, det varierer ofte veldig :) ikke bruk en tilfeldig oppskrift du fant på nettet.

Anonymous poster hash: 850a6...b13

Tror ikke det er noe problem med oppskriften, brukt av bestemor i mange år :) jeg bare skjønner ikke, skal smultringdeigen være så seig? Den er jo nesten umulig å jobbe med uten å bruke masse ekstra mel.

Sikkert for mye smult.

Vet ikke om det var et forsøk på å være morsom, men det er jo ikke smult i deigen..

Skrevet

Rørte du mye etter at du hadde melet i? Det skal ideelt sett bare akkurat røres inn.

Og hvordan lagde du selve ringene, noen kjevler og stikker ut - noen ruller til pølser og former. Og noen har en sånn "greie" som de har røra i, og som porsjonerer ut røra http://www.cacas.no/Produkt/19-121

Hvis røra var veldig flytende kan det hende den er beregnet på sånn greie.

Men jeg ville satt pengene på at du har rørt for mye, evt ventet for lenge med å bake de ut.

Skrevet

Tror ikke det er noe problem med oppskriften, brukt av bestemor i mange år :) jeg bare skjønner ikke, skal smultringdeigen være så seig? Den er jo nesten umulig å jobbe med uten å bruke masse ekstra mel.

Vet ikke om det var et forsøk på å være morsom, men det er jo ikke smult i deigen..

Hææææh? Erekke smult i deigen? Åffer heter det smultringer da?

Skrevet

Hææææh? Erekke smult i deigen? Åffer heter det smultringer da?

Fordi det stekes (frityrstekes) i smult. Derav smultringer.

• Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Får jeg komme med et velment tips til neste års smultringbakst?

Kjøp en smultringbaker (nøyaktig den fra Aanonsen som Agathe la lenke til hos Cacas. De fører dem hos Jernia også) , - og bruk en oppskrift som f.eks. denne

Jeg er oppvokst med smultringer laget med en slik smutringbaker og synes de smultringene er mye bedre fordi deigen inneholder mye mindre mel.

Lykke til !

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Rørte du mye etter at du hadde melet i? Det skal ideelt sett bare akkurat røres inn.

Og hvordan lagde du selve ringene, noen kjevler og stikker ut - noen ruller til pølser og former. Og noen har en sånn "greie" som de har røra i, og som porsjonerer ut røra http://www.cacas.no/Produkt/19-121

Hvis røra var veldig flytende kan det hende den er beregnet på sånn greie.

Men jeg ville satt pengene på at du har rørt for mye, evt ventet for lenge med å bake de ut.

Husker ikke om jeg rørte mye etter å ha tilsatt melet, men skal tenke å det til neste gang :) altså, jeg fikk ikke gjort noe med røra, for den var som sagt som lim, men jeg prøvde å kjevle den ut. Skal absolutt teste den smultringbakeren, takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...