Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2004 #1 Skrevet 30. juli 2004 Hei Min datter fikk en kanin for 2 uker siden, i dag har den hoppet rundt som vanlig, men vi fant den død i buret sitt nå nettopp. Det har vært veldig varmt i dag..tropevarme her. Det kan ikke være så lenge siden den døde... Er det noe vi kan gjøre? Hva døde den av? Jeg har lagt den på et litt kjøligere som...
^me^ Skrevet 30. juli 2004 #2 Skrevet 30. juli 2004 hadde han skygge og ferskt vann og mat tilgjengelig?
liv Skrevet 30. juli 2004 #3 Skrevet 30. juli 2004 Er den død så er det vel ikke så mye annet enn å begrave den dere kan gjøre. Eventuelt kontakte dyrlege for å finne ut årsaken.
Gjest Anonymous Skrevet 31. juli 2004 #4 Skrevet 31. juli 2004 uff kondolerer.. så fælt... kaninen min står også ute men den har tilgang på fersk vann høy mat og skygge og han benytter segav denne skyggen.. men dette fikk virkelig skrekken i meg til å komme frem. stakars tenk om den døde av nettopp varmen og hvor fælt han måtte ha hatt det..
Litz Skrevet 31. juli 2004 #5 Skrevet 31. juli 2004 Det kan være smart å fylle halvannen-litersflasker med vann og legge dem i fryseren så det blir is. Deretter pakker du flaskene inn i håndklær og legger dem inn i buret til dyret. Dette kan de da bruke til å kjøle seg selv ned når det blir for varmt. Men flaskene må ikke ligge i buret uten håndkle rundt, da kan dyrene forfryse seg på isen (akkurat som man ikke skal legge is direkte på huden til mennesker heller). Små dyr kan fort dø av varme, det er ikke alltid nok å ha ett sted der det er skygge, iallefall ikke om det ikke er mulighet for god lufting.... blir det for varmt og for tett luft vil det ikke hjelpe at det er skygge der.
Væren Skrevet 31. juli 2004 #6 Skrevet 31. juli 2004 Det var trist å høre! :-( Vondt å vite hva som var årsaken, men det kan kanskje høres logisk ut at varmen kan ha vært en medvirkende årsak? Må nesten dele denne triste - men likevel søte - kaninhistorien med deg: Da sønnen min var 6-7 år gammel, skulle vi passe kaninene til naboen vår da familien var bortreist. Selvfølgelig måtte vi finne en død kanin i buret; antagelig en helt nyfødt unge; uten pels eller øyne... :-( I det jeg hadde gravd hull i bakken og lagt kaninen forsiktig ned i jorden oppå litt gress, kom det trist og høytidelig fra min vesle pode: "Av kanin er du kommet, til jord skal du bli!" Håper datteren din takler dette bra, og kanskje får hun en ny kanin? Da vår første katt døde, anbefalte veterinæren å anskaffe en ny katt snarest. Vi fikk ny katt samme kveld, og det var den beste medisin! De sørget over den døde pusen, men hadde noe lite, mykt og godt å klappe på - som trengte deres oppmerksomhet og omsorg! Klem fra sauen!
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #7 Skrevet 2. august 2004 Det er lurt å henge en gradestokk inne i buret så man vet hvor varmt det egentlig er der. man må også passe på SKYGGE - det skal til en hver tid være mulig for kaninen å finne skygge. Dyr overopphetes lett. Vann å drikke er også viktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå