Gå til innhold

Urolig mage v/ trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når urolig mage hindrer trening?? Jogger og sykler/spinner, men plages av kramper, luft i magen og kvalme nesten uten unntak. Fryktelig slitsomt da det hemmer hele økten, og jeg føler at jeg ikke får tatt i… Er sjekket for det meste av allergier etc., og har problemene uansett når på døgnet jeg trener.. Noen tips?

Ønsker å melde meg på løp, men tør ikke det med så ustabil mage..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar du noe proteinpulver, energiboost, kreatin eller lignende før økta? Det kan slå ut negativt..

Evt noe du spiser fast før trening? Jeg kan ikke spise banan før trening, da får jeg vondt i magen så kan være ting du ellers tåler fint :)

Gjest Runforit
Skrevet

Hvordan er kostholdet? Spiser du f.eks mye fiber? Mulig du må endre på hvordan du setter opp en matdag i forhold til trening da noe mat setter igang fordøyelsen sterkere enn annen mat.

Skrevet

Nei jeg spiser ikke noe spesielt før trening og ingen tilskudd av noe slag, annet enn tran om morgenen. Spiser ganske vanlig, sikkert noe usunt i perioder, men mye fisk og grønt, har alltid gjort det. Funderer meg blå på hvorfor jeg sliter sånn nå. Styrke går helt fint, problemet later til å komme når jeg beveger meg, som da i fx langrenn/sykkel/løping.

Gjest Runforit
Skrevet

Mye grønnsaker er jo en del fiber. Prøv å kutte ned på det til etter trening og se om det hjelper?

Skrevet

Ja, det kan jeg prøve :) problemet er gjerne at magen er likedan uansett når på døgnet jeg trener, noe som plager meg..

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, det kan jeg prøve :) problemet er gjerne at magen er likedan uansett når på døgnet jeg trener, noe som plager meg..

Men det tar ganske lang tid for kroppen å fordøye grønnsaker så det ligger jo og ulmer en stund. Hva type grønnsaker spiller jo også en rolle, noe glir jo lettere igjennom enn andre typer.

Er i allefall verdt et forsøk å kutte ned på de tyngste grønnsakene(frukt er også en del fiber i)i noen dager og se om det hjelper :)

Skrevet

Før dagbok over hva du spiser, og når du spiser i forhold til trening. Eksperimenter med å trene f.eks. på tom mage (etter du våkner) og med forskjellige tidsintervaller fra måltid til trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...