Gå til innhold

2 åring og store søvnproblemer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ganske fortvilet. :/

Har en på to år, som Iløpet av en periode med har snudd døgnet på hodet.

Det skal også sies at vi har nettop flyttet, har enda ikke fått ny bhg plass-og nå er det jo jul så ingen åpne barnehager å gå til heller.

Men vi trenger desperat noen gode råd!

Barnet fikk en mild luftveisinfeksjon nå rett før jul, Og hun var redusert en stund, med mye hoste og feber. Da ble det slik at hun sov mye og nårsomhelst på døgnet.

Vi lot henne bare sove når hun følte for det, da vi tenkte at dette var noe hun måtte Styre selv da hun var syk og ville ikke vekke henne ifht at søvn er viktig for helbredelse.

Da hun derimot ble frisk fortsatte hun med rar døgnrytme, sovner ikke før klokken 2 om natten uansett når hun legges og våkner opp 13-14. Vi begynte å snu døgnet hennes nedover ved å vekke henne 1 halvtime tidligere. Men dette har vist seg å bare gjøre vondt verre, jo tidligere vi vekker henne, jo senere sovner hun!

Vi forsøkte derfor å kutte på dagsøvnen, dette ga god effekt en dag-men neste dagen lå hun våken igjen.

Samtidig har vi gjort så godt vi har kunnet for å holde henne aktiv Ila dagen så hun skal bli sliten. Det ender som regel med at vi blir utslitt, med en lys våken unge. Er ellers nøye med mat, sukker etc.. Så det er ikke det.

Har bestilt time hos lege nå, men siden det er jul så har vi ikke time før på nyåret.

Vi har ikke hatt store problemer med legging før, annet enn at jeg vet at min datter er sær på dette- det må gå så så lenge fra hun står opp til hun sover igjen hvis ikke så våkner hun igjen etter 1-3 timer og er lys våken i maaaaange timer etter.

Noen gode råd??

Anonymous poster hash: 4fa55...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sover til 13? En halvtime tidligere hjelper nok ikke. Dere får prøve å vekke til tilnærmet normal tid, dvs 7-8. Så må det bare stå til en ukes tid før det går seg til.

Anonymous poster hash: 604e1...910

Skrevet

Mente at vi Vekker gradvis tidligere 30 min-60 min hver dag så hun ikke får så stort underskudd på søvn. Men må kanskje gjøres mer brått?

Skrevet

Mente at vi Vekker gradvis tidligere 30 min-60 min hver dag så hun ikke får så stort underskudd på søvn. Men må kanskje gjøres mer brått?

Ja, det ville jeg definitivt forsøkt. Blir sikkert litt baluba og krøll de første dagene (men det er det vel uansett) :)

Anonymous poster hash: 604e1...910

Skrevet

Vi får nesten prøve det ja. Vi har kanskje vært for forsiktige- var så bekymret for at hun ikke skulle få hvilt ut.

Skrevet

Vi får nesten prøve det ja. Vi har kanskje vært for forsiktige- var så bekymret for at hun ikke skulle få hvilt ut.

Herligfred.

Unnskyld et frekt KGsvar, men det er jo selvsagt at et barn ikke forgår av normal. febersykdom og litt lite søvn i en periode.

Vekk ungen kl 07, hold ut ei uke eller to med muligens full krøll og hold helt fast på rutiner.

Når hun er trøtt som en strømpe før leggetid tar dere en tur ut, bader, leker og underholder så godt dere kan.

Unger kan absolutt snu hele rytmen tvert av seg selv, men dette er det jo dere som har ordnet omtrent helt selv.

Kun spedbarn skal sove totalt etter egen vilje, etter det trenger de hjelp til rutiner som funker. Og ingen mennesker i verden kan sove til 13 uten å kødde til alt av rytme. Prøv sjøl noen dager og se hvordan det går.

Her har bekymringen deres over litt pjuskete form gått utover hverdagen til barnet uten at det trengte bli sånn.

Anonymous poster hash: abb7f...246

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...