Gå til innhold

Kan jeg føde i Oslo selv om jeg bor i Stavanger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ikke å føde her jeg bor nå fordi jeg har et lite nettverk og er dårlig kjent her. Kan jeg reise hjem til Oslo ved permisjonsstart og være der til fødsel? Jeg har foreldre jeg kan bo hos den perioden frem til vi kan dra tilbake igjen. Hvor tidlig kan jeg eventuelt fly tilbake til Stavanger?

Anonymous poster hash: 87ba7...3ac
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må søke fødeplass i Oslo, Riksen og Ullevål fylles relativt kjapt opp(mange må søke før uke 8-12). Om du er sent ute ville jeg kontaktet dem og forhørt meg med Ahus.

Det er fritt sykehusvalg, men du kan bli sendt til nærmeste om kapasiteten er full den dagen(altså Drammen/Bærum), men Ahus har god kapasitet.

Jeg ville ikke belaget meg på hjemreise før 1 uke var gått, og jeg hadde satset på fly for å korte ned turen.

Anonymous poster hash: fdf5a...d16

Skrevet

Er du i Oslo på det tidspunktet fødselen starter kan du ikke bli sendt tilbake til Stavanger for å føde, det vil være uforsvarlig.

Men du bør ha kontroll den siste mnd om du er i Oslo. Snakk med lege eller jordmor og de hjelper deg med de praktiske løsningene rundt dette.

Anonymous poster hash: b607a...b51

Skrevet

Jeg gjorde det samme, bare at jeg fødte i Tromsø istedenfor stavanger. Nektet å føde i stavanger, og flydde "hjem" hvor jeg vet det finnes kompetente helsepersonal. Ingen problem det, flydde tilbake til Stavnger 2-3 uker etterpå.

Anonymous poster hash: ba20a...e7a
Skrevet

Er du i Oslo på det tidspunktet fødselen starter kan du ikke bli sendt tilbake til Stavanger for å føde, det vil være uforsvarlig.

Men du bør ha kontroll den siste mnd om du er i Oslo. Snakk med lege eller jordmor og de hjelper deg med de praktiske løsningene rundt dette.

Anonymous poster hash: b607a...b51

Nei, men du blir sendt til Ahus siden kapasiteten er sprengt på enhver tid på Riksen og Ullevål(og folk har søkt om plass).

Med mindre man har 10 cm åpning så tar de ikke imot sånn uten videre.

Jeg ville søkt på forhånd, det er uansvarlig å gjøre det på annet vis ifht evt behov for ekstra oppfølging.

Ting kan skje før termin som tilsier at man trenger spesiell oppfølging og henvisning.

Anonymous poster hash: fdf5a...d16

Skrevet

Jeg fødte også i en annen by enn den jeg bor i. Snakket med jordmor om det relativt tidlig i svangerskapet, søkte plass på det sykehuset jeg ønsket og var i den byen de siste ukene. Ingen problemer her i alle fall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...