Gjest Eurodice Skrevet 29. desember 2014 #41 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Jeg er faktisk nesten litt flau over at jeg skreik og gråt sånn. Men akkurat da kunne jeg ikke brydd meg mindre. Er så sjenert og reservert av meg til vanlig liksom :/ larte ikke stå oppreist uten å spy. Noen andre som har opplevd dette? Det var så drøyt. Edit: De skal forresten ta en slik kameragreie ned i magesekken i morgen. Hvordan er det? Høres ikke superdigg ut. Det kalles gastroskopi. Du kan selv lese om det hvordan det foregår. Hvis du er plaget av halsbrann ofte, er det lurt å ha fruktsalt i huset, for eksempel Nyco, Samarin og annet. Et annet middel er Bitterstern som finnes i helsekostbutikker. Vi får håpe det ikke feiler deg noe alvorlig. Jeg forstår at dette var en skremmende opplevelse for deg . Endret 29. desember 2014 av Arabella
Gjest Badebuksa Skrevet 29. desember 2014 #42 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Kamera i magesekken.. Urk.. Stakkars deg som er innlagt, Endret 30. desember 2014 av Kosemose
Gjest Mythic Skrevet 29. desember 2014 #43 Skrevet 29. desember 2014 Godt du fikk hjelp og har det bedre nå! En kollega av meg hadde noe liknende de symptomene du beskriver, og hun hadde trøbbel med galleblæra. Det er visst veldig smertefullt. Lykke til med gastroskopi!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #44 Skrevet 29. desember 2014 Det kan være alt fra lungebetennelse (særlig om du har feber i tillegg) til magesår. Umulig for oss på et forum å vite. Men det hørtes helt riktig ut å kontakte lege/sykehus. Man ligger ikke hjemme og dør. Om man får vondt for å puste er det ebdre å ringe 113 en gang for mye enn en gang for lite. Anonymous poster hash: 9493c...ecf 4
sophh Skrevet 29. desember 2014 #45 Skrevet 29. desember 2014 Uff, det høres ikke digg ut i det hele tatt! Bra du ringte amulanse slik at de fikk hjulpet deg. Hvordan går det med deg nå? Har du fått tatt gastroskopi ennå?
kamillete Skrevet 29. desember 2014 #46 Skrevet 29. desember 2014 Høres veldig likt ut som min første opplevelse med gallesteinanfall.. Huff. Håper det går bedre med deg
Gjest Lino Skrevet 29. desember 2014 #47 Skrevet 29. desember 2014 Da er det mest sannsynlig spiserørsbetennelse jeg har fått (refluksøsofagitt) pga magesyre som har lekket opp i spiserøret og etset nederste del. Takk for gode tanker, det går bedre nå og jeg får behandling og oppfølging. Gastroskopien gikk greit, selvfølgelig ikke deilig, men ikke like fælt som jeg hadde sett for meg. 3
Gjest Lino Skrevet 29. desember 2014 #48 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Og lungene mine var fine, da det var betennelsen som gav åndenød og brekninger, og ikke lungene i seg selv. Endret 29. desember 2014 av Lino
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #49 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Du undervurderte tilstanden til TS, så slutt med unskyldningene. Jeg vurderte vel faktisk tilstanden til ts helt rett, det var halsbrann (eller sure oppstøt, refluks, spiserørsbetennelse- kjært barn mange navn) og det ringer man ikke 113 for! Taxi til legevakten dersom man trenger lege. Da er det mest sannsynlig spiserørsbetennelse jeg har fått (refluksøsofagitt) pga magesyre som har lekket opp i spiserøret og etset nederste del. Takk for gode tanker, det går bedre nå og jeg får behandling og oppfølging. Gastroskopien gikk greit, selvfølgelig ikke deilig, men ikke like fælt som jeg hadde sett for meg. Da anbefaler jeg at du alltid har medisin hjemme som du kan ta ved behov, så slipper du å bekymre deg dersom kortet er tomt, du er alene hjemme e.l neste gang du får smerter. Anonymous poster hash: 2298c...c09 Endret 30. desember 2014 av Kosemose 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #50 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Jeg ser hele bildet, det er derfor jeg sier ambulanse er i overkant. Vet du hvor mye press det er på ambulansene? Hvor mange oppdrag de har ila en dag? Hvor mye av det som kunne vært utført av buss, taxi eller privat transport? Vet du at når en blir prioritert til ambulanse så er det andre som ikke får eller må vente mye lenger? Ofte pasienter som egentlig hadde trengt det mer, men som gjerne er mindre hysteriske i telefonen (eldre som er alvorlig syke men ikke vil være til bry f.eks)? Det er faktisk en del av hele bildet med ambulanse, det er ikke masse biler i en garasje som venter på noe å ta seg til. Når en får blir en annen nedprioritert, da er det viktig å ikke kreve mer ressurser enn nødvendig. Tenk om din far med reelle, hjerterelaterte brystsmerter ble alvorlig forverret i sin tilstand fordi ambulansen var opptatt med en jente med sure oppstøt? Hvis du fant ut det under en klagesak fordi din far fikk hjertestans, hadde du da ment du hadde hele bilde i denne saken? Ikke helt tror jeg. AMK var nødt å sende ambulanse fordi ts sa hun hadde vondt i brystet, selv om de ikke forventet at det var verken hjerterelatert eller alvorlig, de må følge protokoll. At folk får panikkanfall ifm sykdom er ikke uvanlig, det er ubehagelig og skremmende, det dreper ikke. Jeg benekter ikke at ts skal få hjelp når hun har behov for det, men det er noe med å velge rett nivå. Og tilslutt, når noen prioriterer å skrive på KG fremfor å ta taxi til legevakten når de oppfatter seg akutt syk, da sier det noe om alvorlighetsgraden. Anonymous poster hash: 2298c...c09 Endret 30. desember 2014 av Kosemose 4
Gjest C'est la vie:) Skrevet 29. desember 2014 #51 Skrevet 29. desember 2014 Merker jeg ble sint på dine vegne her TS... Hadde jeg hatt muligheten og bodd i nærheten hadde jeg lett kommet over! Når noen ber om hjelp, da reagerer man! DERFOR er jeg ditt lei av trolletråder! Det ødelegger for andre. Vær så snill å tenk over det i fremtiden. God bedring, håper du har det bra.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #52 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Jeg vurderte vel faktisk tilstanden til ts helt rett, det var halsbrann (eller sure oppstøt, refluks, spiserørsbetennelse- kjært barn mange navn) og det ringer man ikke 113 for! Taxi til legevakten dersom man trenger lege. Da anbefaler jeg at du alltid har medisin hjemme som du kan ta ved behov, så slipper du å bekymre deg dersom kortet er tomt, du er alene hjemme e.l neste gang du får smerter. Anonymous poster hash: 2298c...c09 Jeg har det samme som TS, har aldri ringt ambulanse, men jeg vet hvor jævlig det kan være. Vet du? Jeg sluttet omtren og spise i flere måneder fordi hver gang jeg spiste så ble jeg så dårlig og hadde magekramper som er mye mye verre enn noen fødsel. I tillegg så våkner du av at hjertet galopperer, fordi du lå flatt og all syren du fikk opp i munnen og som er på vei tilbake så går noe av det til hjertet. Et friskt hjertet tåler det sa legen.. En annen ting er at det faktisk ikke er sjeldent at eldre mennesker blir lagt inn med det alle tror er hjerteinfarkt, men i realiteten er en episode av halsbrann. Og ja, TS overlevde, men hva vet du egentlig? Neste gang kan det faktisk være en person med hjerteinfarkt du mener bare har litt halsbrann...Anonymous poster hash: 57ca2...9be Endret 30. desember 2014 av Kosemose 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #53 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Jeg ser hele bildet, det er derfor jeg sier ambulanse er i overkant. Vet du hvor mye press det er på ambulansene? Hvor mange oppdrag de har ila en dag? Hvor mye av det som kunne vært utført av buss, taxi eller privat transport? Vet du at når en blir prioritert til ambulanse så er det andre som ikke får eller må vente mye lenger? Ofte pasienter som egentlig hadde trengt det mer, men som gjerne er mindre hysteriske i telefonen (eldre som er alvorlig syke men ikke vil være til bry f.eks)? Det er faktisk en del av hele bildet med ambulanse, det er ikke masse biler i en garasje som venter på noe å ta seg til. Når en får blir en annen nedprioritert, da er det viktig å ikke kreve mer ressurser enn nødvendig. Tenk om din far med reelle, hjerterelaterte brystsmerter ble alvorlig forverret i sin tilstand fordi ambulansen var opptatt med en jente med sure oppstøt? Hvis du fant ut det under en klagesak fordi din far fikk hjertestans, hadde du da ment du hadde hele bilde i denne saken? Ikke helt tror jeg. AMK var nødt å sende ambulanse fordi ts sa hun hadde vondt i brystet, selv om de ikke forventet at det var verken hjerterelatert eller alvorlig, de må følge protokoll. At folk får panikkanfall ifm sykdom er ikke uvanlig, det er ubehagelig og skremmende, det dreper ikke. Jeg benekter ikke at ts skal få hjelp når hun har behov for det, men det er noe med å velge rett nivå. Og tilslutt, når noen prioriterer å skrive på KG fremfor å ta taxi til legevakten når de oppfatter seg akutt syk, da sier det noe om alvorlighetsgraden.Anonymous poster hash: 2298c...c09 Det er flere som har dødd fordi de ikke har trodd det var alvorlig, har da gått og lagt seg istedet for og dødd i senga. Men det er jo heller ikke så alvorlig, fordi de ringte jo ikke 113.. Du jobber helt klart ikke innen helsevesenet. Hvis, så blir jeg veldig skremt, for sånne som deg tar garantert livet av mange med dine bedømmelser..Anonymous poster hash: 57ca2...9be Endret 30. desember 2014 av Kosemose 4
Kontormus Skrevet 29. desember 2014 #54 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Jeg vurderte vel faktisk tilstanden til ts helt rett, det var halsbrann (eller sure oppstøt, refluks, spiserørsbetennelse- kjært barn mange navn) og det ringer man ikke 113 for! Taxi til legevakten dersom man trenger lege. Da anbefaler jeg at du alltid har medisin hjemme som du kan ta ved behov, så slipper du å bekymre deg dersom kortet er tomt, du er alene hjemme e.l neste gang du får smerter. Anonymous poster hash: 2298c...c09 Nei, du gjorde ikke det. Og vi ser vel nå i ettertid at AMK-sentralen vurderte rett ved å hente henne. Men jeg skal innrømme at jeg tok det ikke helt alvorlig jeg heller til å begynne med, da det er mange tullinger her. Endret 30. desember 2014 av Kosemose 2
Kosemose Skrevet 30. desember 2014 #55 Skrevet 30. desember 2014 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Kosemose, mod
venus_ Skrevet 30. desember 2014 #56 Skrevet 30. desember 2014 Jeg ser hele bildet, det er derfor jeg sier ambulanse er i overkant. Vet du hvor mye press det er på ambulansene? Hvor mange oppdrag de har ila en dag? Hvor mye av det som kunne vært utført av buss, taxi eller privat transport? Vet du at når en blir prioritert til ambulanse så er det andre som ikke får eller må vente mye lenger? Ofte pasienter som egentlig hadde trengt det mer, men som gjerne er mindre hysteriske i telefonen (eldre som er alvorlig syke men ikke vil være til bry f.eks)? Det er faktisk en del av hele bildet med ambulanse, det er ikke masse biler i en garasje som venter på noe å ta seg til. Når en får blir en annen nedprioritert, da er det viktig å ikke kreve mer ressurser enn nødvendig. Tenk om din far med reelle, hjerterelaterte brystsmerter ble alvorlig forverret i sin tilstand fordi ambulansen var opptatt med en jente med sure oppstøt? Hvis du fant ut det under en klagesak fordi din far fikk hjertestans, hadde du da ment du hadde hele bilde i denne saken? Ikke helt tror jeg. AMK var nødt å sende ambulanse fordi ts sa hun hadde vondt i brystet, selv om de ikke forventet at det var verken hjerterelatert eller alvorlig, de må følge protokoll. At folk får panikkanfall ifm sykdom er ikke uvanlig, det er ubehagelig og skremmende, det dreper ikke. Jeg benekter ikke at ts skal få hjelp når hun har behov for det, men det er noe med å velge rett nivå. Og tilslutt, når noen prioriterer å skrive på KG fremfor å ta taxi til legevakten når de oppfatter seg akutt syk, da sier det noe om alvorlighetsgraden. Anonymous poster hash: 2298c...c09 AMK klarer nok fint å vurdere dette uten din hjelp. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #57 Skrevet 30. desember 2014 Står det noe sted at ts ringte amk eller 113? Ts kqn og ha ringt 5556 8760 eller legevaktens ordinære nummer og fått ambulanse rekvirert derifra.Anonymous poster hash: 993ab...0d9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #58 Skrevet 30. desember 2014 Jeg vurderte vel faktisk tilstanden til ts helt rett, det var halsbrann (eller sure oppstøt, refluks, spiserørsbetennelse- kjært barn mange navn) og det ringer man ikke 113 for! Taxi til legevakten dersom man trenger lege. Da anbefaler jeg at du alltid har medisin hjemme som du kan ta ved behov, så slipper du å bekymre deg dersom kortet er tomt, du er alene hjemme e.l neste gang du får smerter. Anonymous poster hash: 2298c...c09 Halsbrann og spiserørsbetennelse er vel ikke akkurat det samme. Spiserørsbetennelse gir ofte mer smerter samt halsbrann i tillegg. Så heelt rett hadde du vel ikke. Anonymous poster hash: 9f4f1...30d 1
BlåSwix Skrevet 30. desember 2014 #59 Skrevet 30. desember 2014 Hvorfor i h*lvete skal dere diskutere hvorvidt TS burde ha fått ambulanse eller ikke? Fagfolk sendte ambulanse dit, og TS fikk hjelp. 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #60 Skrevet 30. desember 2014 Jeg vurderte vel faktisk tilstanden til ts helt rett, det var halsbrann (eller sure oppstøt, refluks, spiserørsbetennelse- kjært barn mange navn) og det ringer man ikke 113 for! Taxi til legevakten dersom man trenger lege. Da anbefaler jeg at du alltid har medisin hjemme som du kan ta ved behov, så slipper du å bekymre deg dersom kortet er tomt, du er alene hjemme e.l neste gang du får smerter. Anonymous poster hash: 2298c...c09 Alvorlig talt, hva er vitsen. Det ble rekvirert ambulanse av fagfolk, og ts kom seg til sykehuset og fikk hjelp. Er ikke det det viktigste? Jeg ser hele bildet, det er derfor jeg sier ambulanse er i overkant. Vet du hvor mye press det er på ambulansene? Hvor mange oppdrag de har ila en dag? Hvor mye av det som kunne vært utført av buss, taxi eller privat transport? Vet du at når en blir prioritert til ambulanse så er det andre som ikke får eller må vente mye lenger? Ofte pasienter som egentlig hadde trengt det mer, men som gjerne er mindre hysteriske i telefonen (eldre som er alvorlig syke men ikke vil være til bry f.eks)? Det er faktisk en del av hele bildet med ambulanse, det er ikke masse biler i en garasje som venter på noe å ta seg til. Når en får blir en annen nedprioritert, da er det viktig å ikke kreve mer ressurser enn nødvendig. Tenk om din far med reelle, hjerterelaterte brystsmerter ble alvorlig forverret i sin tilstand fordi ambulansen var opptatt med en jente med sure oppstøt? Hvis du fant ut det under en klagesak fordi din far fikk hjertestans, hadde du da ment du hadde hele bilde i denne saken? Ikke helt tror jeg. AMK var nødt å sende ambulanse fordi ts sa hun hadde vondt i brystet, selv om de ikke forventet at det var verken hjerterelatert eller alvorlig, de må følge protokoll. At folk får panikkanfall ifm sykdom er ikke uvanlig, det er ubehagelig og skremmende, det dreper ikke. Jeg benekter ikke at ts skal få hjelp når hun har behov for det, men det er noe med å velge rett nivå. Og tilslutt, når noen prioriterer å skrive på KG fremfor å ta taxi til legevakten når de oppfatter seg akutt syk, da sier det noe om alvorlighetsgraden. Anonymous poster hash: 2298c...c09 Nå er det ikke alle som er fagfolk, og symptomene kan være forskjellige fra person til person. Syns du skal gi deg nå å heller være glad for at ts nå har fått hjelp. Det kan ikke være greit og være helt alene når man blir dårlig og måtte håndtere dette på egen hånd. Anonymous poster hash: 6c6ee...d52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå