Gå til innhold

Uføre i Sverige og Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som vet hva uføre(minstepensjonister) får utbetalt i Sverige/Danmark`?

Grunnen til at jeg vil vite er at jeg vil vise alle som klager hvor heldige vi er. Jeg tror at i Sverige så kaller de det noe ala sykeforsikring, men er ikke helt sikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får utbetalt av Forsäkringskassen. Litt usikker på hvor mye det er, men tror det er 75-80% av lönnen de fick mens man var i aktiv arbeid. Gå inn på forsäkringskassen og se om du finner noe info

Anonymous poster hash: 1bfe2...c15
  • Liker 1
Skrevet

Og så må du selvfølgelig sammenligne prisene på mat, leilighet etc, i de tre landene.

Anonymous poster hash: 365a2...cd0

• Liker 4
Skrevet

Utbetalingen må da sees i forhold til levekostnader, Sifo budsjett i Norge og tilsvarende i de aktuelle landene.

Folketrygd + tjenestepensjon skal utgjøre 66% av lønnen man hadde som yrkesaktiv, med unntak dersom det er yrkesskade. I tillegg kommer evt. forsikringsutbetalinger.

Du påtar deg en stor oppgave ved å ville sammenligne da det er mange variabler og fallgruver. Du må og sammenligne like uføretilstander/situasjoner om du vil gjøre dette seriøst og ikke minst bli oppfattet seriøs.

Anonymous poster hash: 0cfd1...ab8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå fant jeg ut hva de får i Sverige...

Om du har arbetat får du 64 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Det finns dock en maxgräns som gör att du inte kan få mer än 17 760 kronor per månad före skatt oavsett din tidigare inkomst.

Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Om du har bott i Sverige hela ditt liv får du 8 880 kronor per månad före skatt. Har du flyttat hit kan garantiersättningen bli mindre.

Du kan maks få 17 k i Sverige uansett hvor mye du har jobbet, har du ikke jobbet får du maks 8 880 kr måneden - merk om du er innvandrer får du noe mindre... Man kan dog også ha rett til noe botillegg, samme som her i Norge...

Ja nå håper jeg uføre i Norge slutter å klage... Hehe

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Skrevet

.. og du har sammelignet dette med svenskenes SIFO budsjett? Du har sammenlignet boligkostnader? Du har sammenlignet matpriser?

Jøss så seriøst vi kan ta din undersøkelse alså :ironi:

Anonymous poster hash: bbd46...861

• Liker 8
Skrevet

Om du har arbetat får du 64 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Det finns dock en maxgräns som gör att du inte kan få mer än 17 760 kronor per månad före skatt oavsett din tidigare inkomst.

Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Om du har bott i Sverige hela ditt liv får du 8 880 kronor per månad före skatt. Har du flyttat hit kan garantiersättningen bli mindre.

Du kan maks få 17 k i Sverige uansett hvor mye du har jobbet, har du ikke jobbet får du maks 8 880 kr måneden - merk om du er innvandrer får du noe mindre... Man kan dog også ha rett til noe botillegg, samme som her i Norge...

Som det ble sagt lenger opp. Du må komme med tall på hvor mye de får i botlilegg. Og andre tilleggs ytelser før du bare slenger tall ut-

Hva det koster å leie og bo i sverige, Matpriser osv må også med, hvis ikke betyr disse tallene ingen ting.

Anonymous poster hash: 3dffa...657

• Liker 3
Skrevet

Som det ble sagt lenger opp. Du må komme med tall på hvor mye de får i botlilegg. Og andre tilleggs ytelser før du bare slenger tall ut-

Hva det koster å leie og bo i sverige, Matpriser osv må også med, hvis ikke betyr disse tallene ingen ting.

Anonymous poster hash: 3dffa...657

Nå er dette kun de tallene jeg var ute etter. Kom ikke med noen konklusjon enda..

Fant ut mer om botillegget: Botillegget avhenger av hvor mye du har igjen å leve for i måneden - hvis du har under 4 786 å leve for får du ekstra botillegg. Botillegget gir utifra det, så om du har en leie på 4000 så får du ikke mye botillegg i følge kalkulatoren... :)

Skrevet

64 % er 2 prosentpoeng under det vi har i Norge. Her har vi også maksgrense. De som har mer här tjenestepensjon, noe de har betalt gjennom lønn som arbeidstaker. Samme finnes i Sverige.

Og så har man forsikringer...

Det er dyrere å leve og bo her enn i Sverige.

Tilstanden er faktisk ikke så ulik.

Anonymous poster hash: 9f0dc...e3b

• Liker 3
Skrevet

Å nei... dette er like tullete som å stå i butikken å klage over at maten er så mye dyrere her i Norge enn i Sverige. Eller i Tyskland. Eller Polen. Eller hvor du nå velger... Som sagt over så er det mange variabler å ta i betraktning. Den viktigste er de reelle levekostnadene og skatt naturligvis.

Om TS virkelig skal drite seg ut kan hun jo heller finne ut hva uføretrygden er i Russland eller Albania. Sammenliknet med de får vi MYE mer i Norge... Om TS skjønner hva det betyr da...

Anonymous poster hash: 9341b...c87
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...