AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #41 Skrevet 29. desember 2014 Er belegget hvit? I så fall kan det hende du har mye kalk i vannet Anonymous poster hash: 3bb1c...c90 Litt stålrens en gang i mellom før stålkasserollene går i maskinen er veldig bra mot flekker.Anonymous poster hash: 23d6b...d1c
kalinka85 Skrevet 29. desember 2014 #42 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har alltid puttet i maskina det meste unntatt krystall og sølvbestikk. Det er en grunn til at vi har oppvaskmaskin. For å slippe å vaske opp for hånd.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #43 Skrevet 30. desember 2014 Jeg vasker stekepanne, kjeler, kokkekniver og diverse med trehåndtak for hånd. De fleste kjelene mine tåler ikke oppvaskmaskin. De som tåler, vaskes som regel med hånd de også. For det tar ganske lang tid før maskina fylles opp. Kjelene trenger jeg nesten hver dag. Skikkelig kjedelig å vaske for hånd, men vil ikke sette på maskina før den er full. Anonymous poster hash: 98144...1bb
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #44 Skrevet 30. desember 2014 Hvorfor vasker dere ikke kokkekniver i oppvaskmaskinen? Jeg har alltid gjort det og de er like fine. Jeg sliper dem jo når de blir sløve. Eller er det andre skader dere mener at de kan få? De har selvsagt ikke treskaft, da hadde jeg ikke tatt dem i maskinen.Anonymous poster hash: 95eab...8b3 Fordi knivstål ikke er laget for store svingninger i temperatur. Selv har jeg bare japanske kniver, og disse ruster også lettere om de er i vann over lengre tid. Er heller ikke interessert i å slipe knivene mine så ofte,Anonymous poster hash: df184...91f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #45 Skrevet 30. desember 2014 Fordi knivstål ikke er laget for store svingninger i temperatur. Selv har jeg bare japanske kniver, og disse ruster også lettere om de er i vann over lengre tid. Er heller ikke interessert i å slipe knivene mine så ofte,Anonymous poster hash: df184...91f Da er det bare jåleri, da. Anonymous poster hash: 95eab...8b3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #46 Skrevet 30. desember 2014 Det som ikke tåler oppvaskmaskinen blir kastet eller gitt til loppemarked. Så ja! Jeg vasker kjeler i den. Anonymous poster hash: 07b95...18f
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2014 #47 Skrevet 30. desember 2014 Hvorfor vasker dere ikke kokkekniver i oppvaskmaskinen? Jeg har alltid gjort det og de er like fine. Jeg sliper dem jo når de blir sløve. Eller er det andre skader dere mener at de kan få? De har selvsagt ikke treskaft, da hadde jeg ikke tatt dem i maskinen. Anonymous poster hash: 95eab...8b3 Treskaft og det ubestridte faktum at oppvaskmaskinen sløver eggen. - den som tviler kan jo forsøke å vaske sakser i maskinen i en periode og så prøve dem på gaffa tape En skikkelig kniv er et verktøy som skal ligge som en integrert del av kroppens anatomi, og da behandler man dem skikkelig. Det kan være både dyrt og komplisert å finne maken.til en vikelig perfekt kniv.
Gjest Flunka Skrevet 30. desember 2014 #48 Skrevet 30. desember 2014 Nuvel. Jeg vasker alt i oppvaskmaskinen, også sakser. Har fortsatt ingen problemer med å klippe av biter av gaffa. Har fortsatt ingen problemer med å skjäre kjött og grönnsaker med kokkeknivene mine. De er iallefall fortsatt såpass skarpe (etter flere år) at jeg så vidt kom borti tommelen min her om dagen, og endte opp med å måtte sy
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #49 Skrevet 30. desember 2014 En skikkelig kniv er et verktøy som skal ligge som en integrert del av kroppens anatomi Hva er det for noe tull? Som sagt, hvis det eneste som kan skje er at knivene og saksene blir fortere sløve så løses det problemet ved sliping, noe vi gjør ofte her i huset uansett. Anonymous poster hash: 95eab...8b3
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2014 #50 Skrevet 30. desember 2014 Hva er det for noe tull? Som sagt, hvis det eneste som kan skje er at knivene og saksene blir fortere sløve så løses det problemet ved sliping, noe vi gjør ofte her i huset uansett. Anonymous poster hash: 95eab...8b3 Ingen kommer til å nekte deg å vlge verktøy som har feil balansepunkt og størrelse for hendene dine, vennen. Bare velg i vei. - hva mente du det hadde med oppvaskmaskinen å gjøre, - og i din store irritasjon glemte du treskaftene. Ta deg en chillpill og en tur ut så kommer du tilbake til hvorledes vertøyet skal passe til brukeren etterpå. Alle har ens størrelse på hendene som du vet, alle kniver har perfekt balansepunkt i din hånd og enhver jallakniv ligger like godt og fungerer helt perfekt hos deg. Flott det!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #51 Skrevet 30. desember 2014 Hva er det for noe tull? Som sagt, hvis det eneste som kan skje er at knivene og saksene blir fortere sløve så løses det problemet ved sliping, noe vi gjør ofte her i huset uansett. Anonymous poster hash: 95eab...8b3 Et eldre innlegg fra KG forklarer greit hvorfor kniver ikke er glade i oppvaskmaskin. Om du har råd til å slipe knivene proft (eller selv har lært deg å slipe knivene) ofte er det jo greit for deg, men de fleste har ikke råd til det altfor ofte (kniver bør slipes ca årlig uansett). Og jeg tar for gitt at du snakker om faktisk sliping, og ikke skjerping. Skjerping av kniver er anbefalt etter hver gangs bruk uansett. En kniv som allerede er sløv blir neppe merkbart sløvere av å vaskes i oppvaskmaskinen, der er eggen tykk og solid og tåler mye mer (og tilsvarende tung å jobbe med). Men en skarp kniv har en veldig tynn egg (det er jo derfor den er skarp), og en slik egg er mer sårbar. Maskinoppvaskmidler er sterke, noe som i seg selv kan være tøft for kniveggen. I kombinasjon med varmt vann som spyler rundt i lang tid er det lett at kniveeggen slår borti andre gjenstander i maskinen eller i selve kurven den ligger i, og dette kan både skade og sløve eggen.Det beste er å vaske kniven med mild oppvasksåpe og vann med en gang den er brukt. Da unngår du også etseskader på knivstålet fra syreholdige matvarer. Noen knivmerker/typer (eller egentlig: noen ståltyper) er mer sårbare enn andre. På en av de mest populære og ganske dyre knivmerkene ser jeg etseskader på minst 25% av knivene jeg har til sliping. Hvis kniven har treskaft vil dette tørke ut og krympe av vask i oppvaskmaskinen. Da blir skaftet både mindre behagelig å holde i og kniven blir mer uhygienisk, i og med at matrester kan samle seg i mellomrommet som dannes mellom knivstål og treverk og gi mulighet for bakterievekst. Treskaft bør forøvrig oljes med jevne mellomrom selv om kniven vaskes for hånd. Bruk en mineralolje beregnet for benkeplater og skjærefjøler. Noen anbefaler også bruk av nøytral matolje, men da er risken at det begynner å lukte harskt av håndtaket... Fra denne lærerike tråden. Anonymous poster hash: 4e122...81a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #52 Skrevet 30. desember 2014 Ingen kommer til å nekte deg å vlge verktøy som har feil balansepunkt og størrelse for hendene dine, vennen. Bare velg i vei. - hva mente du det hadde med oppvaskmaskinen å gjøre, - og i din store irritasjon glemte du treskaftene. Ta deg en chillpill og en tur ut så kommer du tilbake til hvorledes vertøyet skal passe til brukeren etterpå. Alle har ens størrelse på hendene som du vet, alle kniver har perfekt balansepunkt i din hånd og enhver jallakniv ligger like godt og fungerer helt perfekt hos deg. Flott det! Hva er dette for slags måte å svare folk på??? Anonymous poster hash: 95eab...8b3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #53 Skrevet 30. desember 2014 Mine beste kniver går ikke i maskinen fordi de ikke er rustfrie. Og fordi det er enklere å vaske dem kjapt for hånd enn å slipe dem i tide og utide. Anonymous poster hash: 293c2...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå