Gå til innhold

Vasker dere gryter i oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt som får plass i maskinen før den starter blir vaska i maskinen. Panner, tallerkener, glass, bestikk, skåler osv. 70 gr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare tenkte å ta grytene mine i oppvaskmaskinen en gang i blant, for stort sett så er det vel ikke mer en ca 40 grader vi vasker for hånd i, og det hadde vært greit å fått kjørt dem på en ordentlig temperatur sånn av og til tenkte jeg. Setter dere på en maskin på 70 grader med kun gryter da, eller lar dere det være tallerken og bestikk i også? Jeg har kun kvalitetstallerken fra Figgjo. Anonymous poster hash:

04053...e65

Hvor varmt oppvaskvann du bruker bestemmer du selv.

Skal jeg gi middagsbestikket en grundig rengjøring i blant koker jeg vann i vannkokeren og setter alt bestikket med spisesiden ned, i en kasserolle med litt Yes, tømmer på nykokt vann og vasker i kasserollen. Da er bestikket gullende rent og blankt og fint. Så kjører jeg det i maskinen.

Brukte mue 65 grader på alt før. Oppdaget at å vaske på 70 grader gjorde vasketiden 40 minutter korter og like rent. Bruker derfor dette programmet mer nå. Går greit med 18 ! Daglige tåteflasker.

Anonymous poster hash: 23d6b...d1c

Gjest Ive Lina
Skrevet

alt som får plass går i maskinen, bortsett fra sølvtøyet.

Jeg har alltid tatt sølvtøyet i oppvaskmaskinen ... det er like fint.

• Liker 1
Skrevet

Her går alt i oppvaskmaskinen, bortsett fra jerngryter/panner.

Skrevet

Her går alt i oppvaskmaskinen, ingen unntak :)

Skrevet

Jeg har alltid tatt sølvtøyet i oppvaskmaskinen ... det er like fint.

det er det sikkert men jeg gjør altså ikke det.

Gjest Ive Lina
Skrevet

det er det sikkert men jeg gjør altså ikke det.

Det er nok kanskje det riktige å gjøre - men jeg bruker stort sett bare sølvtøy når jeg har mange gjester og da blir det skylt under springen og rett i maskinen. Latskapen lenge leve :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Det meste av gryter/panner går i oppvaskmaskinen. Unntaket er jerngrytene og stekepanna i støpejern.

(Ellers er det bare krystallglass og de beste knivene som slipper unna maskinen. Samt noe eldre/antikk servise med motiv, men det siste er bare i bruk ved helt spesielle anledninger)

Skrevet

Det er nok kanskje det riktige å gjøre - men jeg bruker stort sett bare sølvtøy når jeg har mange gjester og da blir det skylt under springen og rett i maskinen. Latskapen lenge leve :laugh:

he he ja den latskapen ...

mitt sølvtøy er for det meste arv etter min tippoldemor, så jeg er nok litt ekstra forsiktig.

Skrevet

De fleste gryter/panner, ja, men ikke teflonpanner. De og kokkekniver vaskes for hånd. Vasker dog innimellom gryter for hånd siden de tar så mye plass i maskinen.

Anonymous poster hash: 293c2...56f

Gjest Lille-pus
Skrevet

Alle all steel grytene og Le Creuset grytene åker rett i maskinen ja.

Kokkekniver, Party kasseroller, gammeldags støpejernsgryter fra Høyang og stekepanner får alltid den store æren av å bli håndvasket ;)

Jeg er mer enn bare litt rigid på knivene mine, ikke alle får engang låne dem.

• Liker 2
Skrevet

Vasker dem vanligvis for hånd men gir dem en omgang i oppvaskmaskinen innimellom.Da blir de som nye.

Skrevet

Ja, vasker dere gryter i oppvaskmaskinen? Greit med all steel serien, men på de minste grytene er det plast håndtak, og det er litt plast på de glass grytelokkene. Tar dere disse i oppvaskmaskinen?

Anonymous poster hash: 04053...e65

ALT går i oppvaskmaskinen, på samme måte som ALT går i vaskemaskin. Tåler det ikke vask, er det søppel og skal på dynga, enkelt og greit.

Plast på lokk og gryter tåler som regel oppvaskmaskin; typene er valgt ut fra at de tåler relativt høye temperaturer.

Skrevet

ja, det blir et belegg/misfarging i bunnen på mine kjeler

Anonymous poster hash: a2c27...665

Er belegget hvit? I så fall kan det hende du har mye kalk i vannet :)

Anonymous poster hash: 3bb1c...c90

Skrevet

Hvorfor vasker dere ikke kokkekniver i oppvaskmaskinen? Jeg har alltid gjort det og de er like fine. Jeg sliper dem jo når de blir sløve. Eller er det andre skader dere mener at de kan få? De har selvsagt ikke treskaft, da hadde jeg ikke tatt dem i maskinen.

Anonymous poster hash: 95eab...8b3
Skrevet

Hvorfor vasker dere ikke kokkekniver i oppvaskmaskinen? Jeg har alltid gjort det og de er like fine. Jeg sliper dem jo når de blir sløve. Eller er det andre skader dere mener at de kan få? De har selvsagt ikke treskaft, da hadde jeg ikke tatt dem i maskinen.

Oppvaskmaskin er "kjemisk hardere" mot knivene enn håndvask, noe som sløver kniven. Enkelte mener at det i praksis ikke har så mye å si, men personlig velger jeg å følge brukanvisningen både for kniver og gryter.

Skrevet

he he ja den latskapen ...

mitt sølvtøy er for det meste arv etter min tippoldemor, så jeg er nok litt ekstra forsiktig.

Med gammelt sølvtøy gjør du helt rett i å vaske for hånd, i alle fall knivene. På nyere kniver er skaft og blad limt med lim (eller annen festemåte) som skal tåle oppvaskmaskin, men på eldre kniver kan du oppleve at limet løsner. Skjeer, gafler og annet "helstøpt" gods tåler så vidt jeg vet oppvaskmaskin uansett alder, men må ikke ha kontakt med rustfritt stål i maskinen.

Anonymous poster hash: d1253...fc1

Skrevet

Oppvaskmaskin er "kjemisk hardere" mot knivene enn håndvask, noe som sløver kniven.

Men da sliper man jo knivene?

Skrevet

Nei gryter, stekepanner og sølvtøy tar jeg for hånd. Akkurat nå tas alt for hånd siden vår oppvaskmaskin gikk til dundas på julekvelden :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...