Seterjenta Skrevet 30. juli 2004 #1 Skrevet 30. juli 2004 Jeg vil så gjerne bake naanbrød selv, men mangler oppskrift. Noen som har?
Arkana Skrevet 30. juli 2004 #2 Skrevet 30. juli 2004 Naan-brød (10 stk) 2,1 dl melk 1 ½ ss sukker 25 g gjær 600 g hvetemel 1 ts salt 2 ts løkfrø (kan sløyfes) 2 ts bakepulver 4 ss olje 2 ½ dl yoghurt naturell Lunk melken til 37 grader. Tilsett halvparten av sukkeret og gjæren. La det stå 20-25 minutter. Ha melet i en bolle. Ha i resten av sukkeret, salt, løkfrø og bakepulver. Bland godt. Ha i olje, yoghurt og melk og bland sammen. Kna i 10-15 minutter, til den er glatt. Hell 1 ts olje i bollen og det samme over deigen. Dekk med et fuktig klede og la heve 1 -1 ½ time. Varm ovnen til 275 grader (grillfunksjon). Del deigen i 10 emner som rulles til en kule og kjevles til en tåreformet leiv ca ½ cm tykk. Legg på stekebrett. Stek 2 min til den blåser opp. Snu og stek ½ minutt til. Oppbevar under fuktig klede eller i aluminiumsfolie til den skal spises.
Seterjenta Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2004 Takk Arkana!! Har merket meg at du har masse oppskrifter på lur Du har ikke tilfeldigvis gode oppskrifter på indisk middag også?
Arkana Skrevet 30. juli 2004 #4 Skrevet 30. juli 2004 Jeg har lagt ut indiske oppskrifter i dagboken min, på side 2 og 3. Jeg har mange andre, hvis du sier litt om hva du ser etter (kjøtt, kylling, fisk/skalldyr, vegetar e.l.) kan du få enda flere.
Seterjenta Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #5 Skrevet 30. juli 2004 Da skal jeg ta meg en ordentlig titt der! Vi bruker stort sett kylling vi... men kunne faktisk godt tenkt meg å prøve noe vegetar for moroskyld Takk for kjappe svar!!
Arkana Skrevet 30. juli 2004 #7 Skrevet 30. juli 2004 Ok, det er vel bare indiske kyllingoppskrifter jeg tror jeg har lagt ut i dagboken min, så det passer jo bra. Her kommer noen vegetaroppskrifter da. Aubergine- og kikertgryte (4 pers.) 1 store aubergine 2 squash 1 stor løk i skiver 2 knuste hvitløksfedd 1-2 hakkede grønne chili 2 ts malt koriander 2 ts spisskummenfrø 1 ts garam masala en boks hakkede tomater 3 dl grønnsaksbuljong salt/pepper ca 425 g hermetiske kikerter 2 ss hakket mynte 1,5 dl fløte Del auberginen i terninger, squashene i skiver. Fres aubergine, squash, løk, hvitløk og chili i litt olje ca 5 minutter. Rør inn krydder og la småfrese 30 minutter. Tilsett tomater, buljong, salt og pepper og la småkoke 10 minutter. Tilsett kikerter og kok videre 5 minutter. Rør inn mynte og fløte og varm forsiktig opp. Server med ris. Grønnsaker i karri (4-6 pers.) 1 ss brune sennepsfrø 2 hakkede løk ¾ dl karripasta 1 boks hermetiske tomater 1¼ dl yoghurt naturell 2,5 dl kokosmelk 2 gulrøtter, i skiver 200 g blomkål, i små buketter 2 mini-auberginer, i skiver 200 g grønne bønner, delt i to 150 g brokkoli, i små buketter 2 squash, i skiver 100 g små champignoner, delt i to salt etter smak Rist sennepsfrøene i tørr kjele til de begynner å poppe. Tilsett litt olje og løk og surr løken myk. Tilsett karripasta og la surre 1 minutt. Tilsett tomater, yoghurt og kokosmelk og la alt blir varmt. Tilsett gulrott og surr uten lokk i 5 minutter. Tilsett blomkål og aubergine og surr i 5 minutter. Rør inn resten av ingrediensene og la surre uten lokk i 10-15 minutter. Linse- og grønnsaksbiryani (6 pers.) 125 g grønne linser 2 løk, delt i fire og så i skiver 2 knuste hvitløksfedd 2,5 cm hakket ingefær 1 ts gurkemeie ½ ts chilipulver 1 ts malt koriander 2 ts malt spisskummen 3 flådde og hakkede tomater 1 aubergine i skiver 1,75 liter grønnsaksbuljong 1 rød paprika i terninger 350 g basmatiris 125 g aspargesbønner, delt i to 250 g blomkålbuketter 125 g skivet champignon 60 g usaltede cashewnøtter 3 hardkokte egg Skyll linsene i kaldt vann. Fres løken myk i litt olje, rør inn hvitløk, ingefær og krydder og fres videre 1 minutt. Tilsett linsene, tomater, auberginer og 6 dl av buljongen. La småkoke under lokk 20 minutter. Tilsett paprika og kok videre 10 minutter. Kok opp risen i en annen pane, tilsett bønner, blomkål og sopp og la småkoke under lokk 15 minutter. Ta av varmen, og la stå med lokket på i 10 minutter. Tilsett linseblandingen og nøttene og server med båter av egg og hakket koriander.
Seterjenta Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2004 Ja, det lurer jeg også på...Og spisskummen har jeg hørt mye om i matoppskrifter, men jeg finner det ikke noen plass. Noen som vet hvor jeg får kjøpt det?? Gleder meg til indisk i helga
Cilla Skrevet 30. juli 2004 #11 Skrevet 30. juli 2004 Bruker pakken med ferdigblandet naanbrød-miks jeg. :oops: :oops:
Seterjenta Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2004 Bruker pakken med ferdigblandet naanbrød-miks jeg. :oops: :oops: Det gjorde jeg også før, og de er faktisk kjempegode, og ikke minst rimelige i forhold til å skulle kjøpe de som er ferdigbakte. Men, min store sorg er at her hvor jeg bor finnes ikke denne mixen i butikkene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå