Gå til innhold

Oppskrift på naanbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil så gjerne bake naanbrød selv, men mangler oppskrift. Noen som har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naan-brød (10 stk)

2,1 dl melk

1 ½ ss sukker

25 g gjær

600 g hvetemel

1 ts salt

2 ts løkfrø (kan sløyfes)

2 ts bakepulver

4 ss olje

2 ½ dl yoghurt naturell

Lunk melken til 37 grader. Tilsett halvparten av sukkeret og gjæren. La det stå 20-25 minutter. Ha melet i en bolle. Ha i resten av sukkeret, salt, løkfrø og bakepulver. Bland godt. Ha i olje, yoghurt og melk og bland sammen. Kna i 10-15 minutter, til den er glatt. Hell 1 ts olje i bollen og det samme over deigen. Dekk med et fuktig klede og la heve 1 -1 ½ time. Varm ovnen til 275 grader (grillfunksjon). Del deigen i 10 emner som rulles til en kule og kjevles til en tåreformet leiv ca ½ cm tykk. Legg på stekebrett. Stek 2 min til den blåser opp. Snu og stek ½ minutt til. Oppbevar under fuktig klede eller i aluminiumsfolie til den skal spises.

Skrevet

Takk Arkana!! Har merket meg at du har masse oppskrifter på lur :)

Du har ikke tilfeldigvis gode oppskrifter på indisk middag også? ;)

Skrevet

Jeg har lagt ut indiske oppskrifter i dagboken min, på side 2 og 3. Jeg har mange andre, hvis du sier litt om hva du ser etter (kjøtt, kylling, fisk/skalldyr, vegetar e.l.) kan du få enda flere. :)

Skrevet

Da skal jeg ta meg en ordentlig titt der! Vi bruker stort sett kylling vi... men kunne faktisk godt tenkt meg å prøve noe vegetar for moroskyld :)

Takk for kjappe svar!!

Skrevet

Hva skulle vi gjort uten Arkana? :D

Skrevet

Ok, det er vel bare indiske kyllingoppskrifter jeg tror jeg har lagt ut i dagboken min, så det passer jo bra. Her kommer noen vegetaroppskrifter da.

Aubergine- og kikertgryte (4 pers.)

1 store aubergine

2 squash

1 stor løk i skiver

2 knuste hvitløksfedd

1-2 hakkede grønne chili

2 ts malt koriander

2 ts spisskummenfrø

1 ts garam masala

en boks hakkede tomater

3 dl grønnsaksbuljong

salt/pepper

ca 425 g hermetiske kikerter

2 ss hakket mynte

1,5 dl fløte

Del auberginen i terninger, squashene i skiver. Fres aubergine, squash, løk, hvitløk og chili i litt olje ca 5 minutter. Rør inn krydder og la småfrese 30 minutter. Tilsett tomater, buljong, salt og pepper og la småkoke 10 minutter. Tilsett kikerter og kok videre 5 minutter. Rør inn mynte og fløte og varm forsiktig opp. Server med ris.

Grønnsaker i karri (4-6 pers.)

1 ss brune sennepsfrø

2 hakkede løk

¾ dl karripasta

1 boks hermetiske tomater

1¼ dl yoghurt naturell

2,5 dl kokosmelk

2 gulrøtter, i skiver

200 g blomkål, i små buketter

2 mini-auberginer, i skiver

200 g grønne bønner, delt i to

150 g brokkoli, i små buketter

2 squash, i skiver

100 g små champignoner, delt i to

salt etter smak

Rist sennepsfrøene i tørr kjele til de begynner å poppe. Tilsett litt olje og løk og surr løken myk. Tilsett karripasta og la surre 1 minutt. Tilsett tomater, yoghurt og kokosmelk og la alt blir varmt. Tilsett gulrott og surr uten lokk i 5 minutter. Tilsett blomkål og aubergine og surr i 5 minutter. Rør inn resten av ingrediensene og la surre uten lokk i 10-15 minutter.

Linse- og grønnsaksbiryani (6 pers.)

125 g grønne linser

2 løk, delt i fire og så i skiver

2 knuste hvitløksfedd

2,5 cm hakket ingefær

1 ts gurkemeie

½ ts chilipulver

1 ts malt koriander

2 ts malt spisskummen

3 flådde og hakkede tomater

1 aubergine i skiver

1,75 liter grønnsaksbuljong

1 rød paprika i terninger

350 g basmatiris

125 g aspargesbønner, delt i to

250 g blomkålbuketter

125 g skivet champignon

60 g usaltede cashewnøtter

3 hardkokte egg

Skyll linsene i kaldt vann. Fres løken myk i litt olje, rør inn hvitløk, ingefær og krydder og fres videre 1 minutt. Tilsett linsene, tomater, auberginer og 6 dl av buljongen. La småkoke under lokk 20 minutter. Tilsett paprika og kok videre 10 minutter. Kok opp risen i en annen pane, tilsett bønner, blomkål og sopp og la småkoke under lokk 15 minutter. Ta av varmen, og la stå med lokket på i 10 minutter. Tilsett linseblandingen og nøttene og server med båter av egg og hakket koriander.

Skrevet

Spennende!! Tusen takk :)

Skrevet

Ja, det lurer jeg også på...Og spisskummen har jeg hørt mye om i matoppskrifter, men jeg finner det ikke noen plass. Noen som vet hvor jeg får kjøpt det??

Gleder meg til indisk i helga :)

Skrevet

Bruker pakken med ferdigblandet naanbrød-miks jeg. :oops: :oops:

Skrevet
Bruker pakken med ferdigblandet naanbrød-miks jeg.  :oops:  :oops:

Det gjorde jeg også før, og de er faktisk kjempegode, og ikke minst rimelige i forhold til å skulle kjøpe de som er ferdigbakte.

Men, min store sorg er at her hvor jeg bor finnes ikke denne mixen i butikkene... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...