Gå til innhold

Vaske 1.0. Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imorgen skal jeg begynne å skikkelig vaske og rydde hele huset. Problemet er at jeg ikke vet hvordan man gjør...

Hva trenger jeg å kjøpe inn for ting/ vaskemidler? Har så og si ingenting!!

Har dere noen "ekspertråd"?

Hva forenkler deres rydding?

Har vært inne litt på flylady.net og kikket. :-)

Anonymous poster hash: f8c1a...517

Skrevet

Kommer langt med microfiberkluter. De bløter du med lunkent vann.

Du får kjøpt i dagligvarebutikker.

Jif har en veldog grei startpakke med moppestativ og mopp. http://www.lilleborg.no/Produkter/Vaare-merkevarer/JIF/Jif-Mopp-Startpakke

Nille har også en del gode microfiberprodukter.

På litt skitnere steder som bad og kjøkken kan det være å bruke litt vaskemidler. På badet bruker jeg hovedsaklig Domestos Fresh + kloring til toalettet. På kjøkkenet stort sett zalo eller en kjøkkenspray.

På badet kan du også ha engangskluter liggende og tørker over f eks vask annenhver dag. Også vasker du grundigere en gang i uken.

Når det kommer til rydding så hjelper det å ha en enkel og fast oppbevaringplass til ting og gjøre til rutine å legge på plass etterhvert.

Litt smårydding hver dag i stedet for skippertak innimellom.

Anonymous poster hash: 91c29...8de
  • Liker 3
Skrevet

Kommer langt med microfiberkluter. De bløter du med lunkent vann.

Du får kjøpt i dagligvarebutikker.

Jif har en veldog grei startpakke med moppestativ og mopp. http://www.lilleborg.no/Produkter/Vaare-merkevarer/JIF/Jif-Mopp-Startpakke

Nille har også en del gode microfiberprodukter.

På litt skitnere steder som bad og kjøkken kan det være å bruke litt vaskemidler. På badet bruker jeg hovedsaklig Domestos Fresh + kloring til toalettet. På kjøkkenet stort sett zalo eller en kjøkkenspray.

På badet kan du også ha engangskluter liggende og tørker over f eks vask annenhver dag. Også vasker du grundigere en gang i uken.

Når det kommer til rydding så hjelper det å ha en enkel og fast oppbevaringplass til ting og gjøre til rutine å legge på plass etterhvert.

Litt smårydding hver dag i stedet for skippertak innimellom.

Så du bruker ikke så mye ulike vaskemidler? Kun kloring, Zalo og den andre sprayen?

Ska kjøpe inn det jeg trenger imorgen og vill ikke misse noe. De engangskluterne, bruker du de til toalettet også og kaster etterpå?

Skrevet

Så du bruker ikke så mye ulike vaskemidler? Kun kloring, Zalo og den andre sprayen?

Ska kjøpe inn det jeg trenger imorgen og vill ikke misse noe. De engangskluterne, bruker du de til toalettet også og kaster etterpå?

Jeg bruker veldig lite vaskemidler, med jevnlig renhold trenger man ikke det.

Engangsklutene kan brukes til toalett også jja.

Skrevet

Begynn øverst oppe i rommet når du skal vaske/tørke støv. Da kommer eventuelt støv og smuss ned på golvet som du støvsuger etterpå før du vasker. Alle kluter som du bruker til å vaske hus med skal vaskes på minst 60 grader, gjerne på 90.

Det som forenkler rydding er å ha en fast plass til hver ting. Personlig er jeg stor fan av gjennomsiktige bokser til hver person i huset. Da ser man hva som er oppi boksene, samtidig som at støvet kommer utenpå boksen og ikke på selve tingene. Det er selvsagt veldig individuelt hvilke typer bokser man eventuelt måtte like.

Om du ikke har tid til å rydde alltid, så sett av en halv time til dette hver kveld.

Jeg ville ikke brukt noe særlig engangskluter/engangsmopper da det blir dyrt i lengden. Bruk heller ting som kan brukes flere ganger om du må tenke økonomisk. Rema 1000 anbefales til innkjøp av rengjøringsprodukter. Se etter produkter som har Rema 1000 sin logo på. Disse er gjerne 10-20 kr billigere enn alternativene.

Anonymous poster hash: 51aa5...0d7
  • Liker 1
Skrevet

Hvor møkkete er det hos deg? Vanlig vask går helt greit med Svanemerket Sunlight oppvask og Svanemerket Ajax kombinert med mikrofiberkluter og mopper.

Anonymous poster hash: daddd...9ff

• Liker 1
Skrevet

Hvor møkkete er det hos deg? Vanlig vask går helt greit med Svanemerket Sunlight oppvask og Svanemerket Ajax kombinert med mikrofiberkluter og mopper.

Er nok ikke veldig møkkete, mest rotete. Men må ha bra produkter til å vaske med, slik at det går raskt og enkelt.

Hvordan rengjør dere vasken på kjøkkenet? Bruker dere bare vann og microfiberkluter når dere tørker støv?

Skrevet

Er nok ikke veldig møkkete, mest rotete. Men må ha bra produkter til å vaske med, slik at det går raskt og enkelt.

Hvordan rengjør dere vasken på kjøkkenet? Bruker dere bare vann og microfiberkluter når dere tørker støv? Anonymous poster hash: f8c1a...517

Da er det opprydding du får konsentrere deg om og å få ting på faste plasser - organisere rot.

Kjøkkenvasken vaskes med Yes på engangsbaby vaskeserviett (billig og bra) før oppvaskmaskinen settes på.

Støv fjernes med godt oppvridd mikroklut og eller støvsuger. Alt kan støvsuges!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...