Gå til innhold

Burde jeg få meg hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier sitt. Jeg er 19 år, og har ønsket meg hund så lenge jeg kan huske. Jeg begynner kanskje på høyskole til neste år, og har derfor tenkt at det ikke vil passe seg med hund da. Men samtidig har jeg tenkt på at det kan funke bra også. Jeg er en veldig aktiv person, og kommer til å trene litt styrke på treningssenter, men ellers vil jeg løpe ute,- som jeg da med glede vil ha med en hund til. Høyskole krever sitt, det vet jeg, men samtidig er det ikke flere timer man må tilbringe skoledagene sine på skolen. På tanke med at hunden må sitte i bur di timene jeg er borte. Jeg føler meg så klar for en ny god venn, og tur kamerat. Hva tror dere? Burde jeg vente,eller kan dette fungere ved siden av studier?

Anonymous poster hash: ba28d...891

Videoannonse
Annonse
Gjest Brillefin
Skrevet

Har selv vært innom tanken på dette, og så lenge du er aktiv og ha mulighet og råd til å ha hund tror jeg det vil gå bra. Særlig med tanke på skole- går selv på høyskole og lengste dagene vi har med forelesninger er gjerne bare en 4 timer. Så lenge du har en hund som kan være alene i 4-5 timer så burde det gå bra med den biten.

Ellers har jeg liten erfaring med hund og stell og alt som hører med, så jeg følger videre med på tråden :)

Skrevet

Vil ikke anbefale det. Høyskole krever 40 -/+ timer med studier hver uke. En hund krever mye. Hvorfor ikke vente med å skaffe hund til du har jobb, hus og tid? Liker heller ikke at du skal stappe hunden i bur mens du er borte....

Anonymous poster hash: 6eb65...4da
  • Liker 8
Skrevet

Vil ikke anbefale det. Høyskole krever 40 -/+ timer med studier hver uke. En hund krever mye. Hvorfor ikke vente med å skaffe hund til du har jobb, hus og tid? Liker heller ikke at du skal stappe hunden i bur mens du er borte.... Anonymous poster hash: 6eb65...4da

Ja, for når du sitter med full jobb, hus og barn, da er du mye mer fleksibel enn i studietida... Hvis du er flink og studerer 40 timer i uka, så er ikke det mer enn en helt vanlig arbeidsuke og som student er man veldig fleksibel.

Det du må tenke gjennom er om du vil ha økonomi til å ha hund og en bolig du kan ha hund i. Og hvor sosial du ønsker å være som student. Vil du ønske å reise på utveksling el etter hvert? Det er kanskje greit å komme i gang og se hvordan studiehverdagen er før du bestemmer deg.

Anonymous poster hash: 64b80...83c

Skrevet

Du trenger ikke ha hunden i bur når du er borte! Lær den til å være hjemme alene uten å bruke bur. Å stenge en hund inne i et bur i mange timer synes jeg ikke noe om! Bur er bare greit i bil for hundens sikkerhet.

Vi har hund selv, og den er hjemme alene i 7-8 timer mens vi er på jobb (uten bur....). Tar en luftetur med hunden om morgenen før vi drar på jobb, og en liten tur ut med den straks vi kommer hjem så den får gjøre fra seg. Etter middag går vi en lengre tur med den, samt en kveldstur.

Tror det kan funke med skole og hund jeg, som student så har du jo gjerne litt fleksitid sånn at du kan stikke hjem og lufte hunden.

Anbefaler deg å få deg hund med engang sommerferien starter, sånn at du har god tid til at den blir husvant, drive tissetrening sånn at den blir husren, og lære den å være hjemme alene. Alt dette tar tid.

• Liker 2
Skrevet

Vent til du er etablert. Du er fortsatt ung og veien har mange kryss. En hund kan hindre deg i å ta de valg du ønsker. Har du foreldre som kan være midlertidige adoptivforeldre så kan det gå.

Anonymous poster hash: ea122...7c7
  • Liker 2
Skrevet

Vil ikke anbefale det. Høyskole krever 40 -/+ timer med studier hver uke. En hund krever mye. Hvorfor ikke vente med å skaffe hund til du har jobb, hus og tid? Liker heller ikke at du skal stappe hunden i bur mens du er borte....

Anonymous poster hash: 6eb65...4da

Signerer veldig denne. Spesielt dette med bur og at TS allerede tydeligvis har bestemt seg for at hunder er burdyr.

I tillegg til at dette må være en av de mest "usikre" tidspunktene å skaffe seg dyr siden man under utdannelse aldri vet ha som skjer etterpå. Kan hende man vil flytte et sted det ikke passer, eller i starten av karrieren jobber ekstra mye. Ikke uvanlig å ta seg en ekstrajobb ved siden av studiene heller, og da m ådenne hunden sitte enda lengre i bur.

Anonymous poster hash: 2e2fb...eab

• Liker 4
Skrevet

Husk at det går mot Mattilsynets retningslinjer å ha hunden i bur på den måten. Hvis du ikke har andre alternativer enn å ha hunden i bur mange timer hver dag, så bør du kanskje revurdere om det passer å skaffe seg hund nå.

• Liker 5
Skrevet

Har tenkt mye på dette, og det positive har gått over det negative. Kusina mi har hatt to hunder ved siden av studie, og det har funket veldig bra. Jeg skal på backpacking nå over nyttår, så det blir ikke noe utenlands reiser utenom ferieturer over lenger tid. Uansett har jeg familie/venner som kan passe på hunden om det skulle være noe.. Blir veldig usikker, men samtidig er det aldri en tid som passer "perfekt"..

Skrevet

Livet er alltid utforutsiktbart, men i den alderen du er så er det svært utforutsiktbart.

Anonymous poster hash: ea122...7c7
  • Liker 1
Skrevet

Tittelen sier sitt. Jeg er 19 år, og har ønsket meg hund så lenge jeg kan huske. Jeg begynner kanskje på høyskole til neste år, og har derfor tenkt at det ikke vil passe seg med hund da. Men samtidig har jeg tenkt på at det kan funke bra også. Jeg er en veldig aktiv person, og kommer til å trene litt styrke på treningssenter, men ellers vil jeg løpe ute,- som jeg da med glede vil ha med en hund til. Høyskole krever sitt, det vet jeg, men samtidig er det ikke flere timer man må tilbringe skoledagene sine på skolen. På tanke med at hunden må sitte i bur di timene jeg er borte. Jeg føler meg så klar for en ny god venn, og tur kamerat. Hva tror dere? Burde jeg vente,eller kan dette fungere ved siden av studier?

Når du allerede planlegger å skaffe deg hund som skal sitte i bur X antall timer pr dag, så sier jeg nei!

Skrevet

Har tenkt mye på dette, og det positive har gått over det negative. Kusina mi har hatt to hunder ved siden av studie, og det har funket veldig bra. Jeg skal på backpacking nå over nyttår, så det blir ikke noe utenlands reiser utenom ferieturer over lenger tid. Uansett har jeg familie/venner som kan passe på hunden om det skulle være noe.. Blir veldig usikker, men samtidig er det aldri en tid som passer "perfekt"..

Perfekt, nei, men enkelte perioder i livet passer bedre enn andre. Hva kan du tilby en hund? Det er det du skal tenke på. Ikke hva en hund kan tilføre deg. Du tar på deg et ansvar som strekker seg over 12-15 år. Er du klar for det?

En kan ikke alltid bare sette vekk hunden hos venner og familie når det passer en selv.

Skrevet

Eier du din egen bolig eller skal du bo hjemme? Husk at de fleste studenter bor på liten plass, gjerne i kollektiv, hvor det ikke er lov med dyr. Mange studenter jobber i tillegg til studiene, samt er med på sosiale happenings.

Anonymous poster hash: c6671...3a7
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke bestemt meg for å sette en hund i et bur i flere timer om dagen. Jeg mente at hunden kanskje kunne sitte der mens jeg var borte i noen få timer, men jeg kan med glede la hunden gå rundt alene i huset. Og jeg mente heller ikke å bare plassere hunden hos familie/venner når jeg har lyst, det var på tanke med om jeg skulle på ferie eller andre ting!

Jeg vet at om jeg får meg hund, ville jeg aldri latt den føle seg alene, jeg ville tatt ordentlig vare på den. Eneste bekymringen er om det passer seg ved studie, derfor jeg spurte.

Jeg har ikke et sted å bo i enda, men tenker en hybel der jeg evnt kan få lov til å ha hund.

Skrevet

Som andre sier, når du allerede har bestemt deg for at hunden skal være i bur kan du bare droppe hele greia. Hunder er sosiale dyr, som liker å variere sovestillingene og liggeunderlaget sitt. Du burde ikke få hund.

Anonymous poster hash: 43aa0...988
  • Liker 1
Skrevet

På KG tolkes alt du sier ordrett og i verste mening.

Anonymous poster hash: 64b80...83c

Skrevet

Jeg har ikke bestemt meg for å sette en hund i et bur i flere timer om dagen. Jeg mente at hunden kanskje kunne sitte der mens jeg var borte i noen få timer, men jeg kan med glede la hunden gå rundt alene i huset. Og jeg mente heller ikke å bare plassere hunden hos familie/venner når jeg har lyst, det var på tanke med om jeg skulle på ferie eller andre ting!

Jeg vet at om jeg får meg hund, ville jeg aldri latt den føle seg alene, jeg ville tatt ordentlig vare på den. Eneste bekymringen er om det passer seg ved studie, derfor jeg spurte.

Jeg har ikke et sted å bo i enda, men tenker en hybel der jeg evnt kan få lov til å ha hund.

Har du hatt hund før? Har du erfaring med valpeperiode, miljøtrening, dressur og oppdragelse av en hund? De første ukene er det som å ha baby. Valpen er ikke husren, og du må kanskje ut med den om natten. Den kan ikke være hjemme alene før den er såpass stor at den er husren - og den er tilvent å være alene. Dette er ikke så lett forenlig med et travelt studentliv.

Hybel? En hund alene hele dagen på en hybel...skeptisk.

Skrevet

Husk, etter valpeperioden kommer unghundperioden, som ofte krever ENDA mer. Noen hunder blir ikke stabile og rolige før de er rundt 3 år.

Anonymous poster hash: 43aa0...988
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt egen hund, men har passet mye på dem. Di fleste av dere sier ikke jeg burde ha, noe som jeg kan forstå. Er bare så innmari glad i dyr, så det har alltid vært en stort ønske. Men studiene tar sin tid, og det jeg må prioritere høyest nå. Får se hva det blir til i framtiden, jeg velger ut i fra hva som blir best for hunden. Takk for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...