AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har 1 kg røkt pinnekjøtt som skal vannes ut i 24 timer. (Står på pakken) Hvordan tilberede det? Er pinnekjøtt godt for en som ALDRI har spist det før? Jeg håper noen vil dele en enkel oppskrift!!Anonymous poster hash: 28502...2e8
skruf Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Det er ikke så vanskelig å lage pinnekjøtt, det ordner seg selv nesten Vann ut kjøttet sånn som det står på pakken. Ta en kjele og legg pinner i bunnen (får kjøpt på butikk hvis du ikke vil ut å spikke selv), evt bruk ei damprist i bunnen (det bruker jeg). Legg pinnekjøttet lagvis oppå dampristen og fyll vann opp til kanten av risten (det skal ikke dekke kjøttet). Kok opp og la det småputre til kjøttet er ferdig. Se til innimellom at det ikke koker bort med vann, da må du isåfall etterfylle. Kjøttet tar 2-3 timer sånn ca før det er ferdig, du ser når kjøttet er ferdig. Pirk borti det med en gaffel, når kjøttet deler seg lett er det klart til spising. Tilbehør er ofte kålrabistappe og rødkål eller surkål. Vet mange også liker mandelpoteter og grove pølser til, men til meg så holder det med kålrabistappe og rødkål. 1
Anneline80 Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Kålrabistappe og kokte poteter er ganske vanlig, ta gjerne litt av vannet som er igjen i gryta i stappen, det gir bra smak. Ellers er det ganske stor forskjell på om kjøttet også er røkt, selv foretrekker jeg det, men det kan være litt spesielt om en aldri har smakt røkt lamme-/sauekjøtt før. Ser nå at du har røkt kjøtt, er absolutt best, selv om noen sier det smaker/lukter "fjøs" (?). Endret 28. desember 2014 av thora
LukaFrost Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Du må ikke dampe pinnekjøttet. Det med pinner er litt tull. Fyll opp kjelen til vannet står rett over kjøtter. Så koker du det til kjøttet løsner fra beina. Så steker du det litt på ei stekepanne eller i ovnen.
Amable Skrevet 28. desember 2014 #5 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Jeg har 1 kg røkt pinnekjøtt som skal vannes ut i 24 timer. (Står på pakken) Hvordan tilberede det? Er pinnekjøtt godt for en som ALDRI har spist det før? Jeg håper noen vil dele en enkel oppskrift!!Anonymous poster hash: 28502...2e8 Det er ikke så vanskelig å lage pinnekjøtt, det ordner seg selv nesten Vann ut kjøttet sånn som det står på pakken. Ta en kjele og legg pinner i bunnen (får kjøpt på butikk hvis du ikke vil ut å spikke selv), evt bruk ei damprist i bunnen (det bruker jeg). Legg pinnekjøttet lagvis oppå dampristen og fyll vann opp til kanten av risten (det skal ikke dekke kjøttet). Kok opp og la det småputre til kjøttet er ferdig. Se til innimellom at det ikke koker bort med vann, da må du isåfall etterfylle. Kjøttet tar 2-3 timer sånn ca før det er ferdig, du ser når kjøttet er ferdig. Pirk borti det med en gaffel, når kjøttet deler seg lett er det klart til spising. Tilbehør er ofte kålrabistappe og rødkål eller surkål. Vet mange også liker mandelpoteter og grove pølser til, men til meg så holder det med kålrabistappe og rødkål. Dette er den vanligste måten å lage pinnekjøtt på. Mange legger i tillegg kjøttet på rist i ovn og griller i 5 minutter. Jeg støtter denne framgangsmåten. Når kjøttet slipper beinet er det ferdig. Når du vanner kjøttet i 24 timer, sørg for bytte ut vann et par ganger. Ligger det i samme vann i 24 timer er det muligheter for at kjøttet er nok så salt. Jeg ville byttet vann én gang. Salt er godt. Pinnekjøttet skal være salt. Jeg vanner også kjøttet i gangen der det er litt kaldt. Kjøttet blir mye bedre når du damper det framfor å koke det(dekke kjøttet med vann). Men det er smak og behag. Men igjen, smak og behag. Finn din framgangsmåte. Pinner setter smak på kjøttet, så det er ikke tull. Du får enda bedre smak om du spikker selv, men pinner kjøpt på butikk holder lenge. Jeg koker kjøttet i 4 timer. Da er det mørt etter min smak, men så damper jeg ikke på så høy varme, så jeg etterfyller bare én gang. Og jeg damper under lokk. Endret 28. desember 2014 av Amable 1
_Aries Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Det er ikke så vanskelig å lage pinnekjøtt, det ordner seg selv nesten Vann ut kjøttet sånn som det står på pakken. Ta en kjele og legg pinner i bunnen (får kjøpt på butikk hvis du ikke vil ut å spikke selv), evt bruk ei damprist i bunnen (det bruker jeg). Legg pinnekjøttet lagvis oppå dampristen og fyll vann opp til kanten av risten (det skal ikke dekke kjøttet). Kok opp og la det småputre til kjøttet er ferdig. Se til innimellom at det ikke koker bort med vann, da må du isåfall etterfylle. Kjøttet tar 2-3 timer sånn ca før det er ferdig, du ser når kjøttet er ferdig. Pirk borti det med en gaffel, når kjøttet deler seg lett er det klart til spising. Denne fremgangsmåten bruker jeg og min mor også. Når kjøttet er ferdig dampet legger vi det forsiktig over på en stekeovnsplate og steker det i ca 30-40 minutter, så kjøttet får en deilig stekeskorpe, det er veldig godt! ☺
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Du må ikke dampe pinnekjøttet. Det med pinner er litt tull. Fyll opp kjelen til vannet står rett over kjøtter. Så koker du det til kjøttet løsner fra beina. Så steker du det litt på ei stekepanne eller i ovnen. Hæh? Hvor er du fra? Og hvilke pinnekjøtt-tradisjoner har du i din familie? Jeg er fra "pinnekjøtt-land" (vestlending i mange generasjoner), og ingen koker pinnekjøttet her. Dessuten vil vel et kjapt Google-søk på oppskrifter nok også anbefale å dampe pinnekjøttet? Anonymous poster hash: 63805...4c7 9
skruf Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Hæh? Hvor er du fra? Og hvilke pinnekjøtt-tradisjoner har du i din familie? Jeg er fra "pinnekjøtt-land" (vestlending i mange generasjoner), og ingen koker pinnekjøttet her. Dessuten vil vel et kjapt Google-søk på oppskrifter nok også anbefale å dampe pinnekjøttet? Anonymous poster hash: 63805...4c7 Har heller aldri hørt om å fylle opp kjelen med vann og koke pinnekjøttet! Er helt rystet i min vestlandssjel nå! Pinnekjøtt damper man, ikke koker! 10
Gjest Olivia Benson Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Man damper selvfølgelig pinnekjøttet. Og jeg støtter forslaget ol å slenge det i ovnen noen minutter før servering. Da blir det kjempegodt! 1
Kontormus Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Kjenner også noen som koker. Men hvor denne skikken kommer fra aner jeg ikke. Da får en jo ikke den samme kraften?
Dolce Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Har heller aldri hørt om å fylle opp kjelen med vann og koke pinnekjøttet! Er helt rystet i min vestlandssjel nå! Pinnekjøtt damper man, ikke koker! Dypt rystet her også.... 1
Kontormus Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Vel, kan se ut som om vi er en smule uvitende. Hellstrøm bruker visst denne metoden: http://www.plusstid.no/Mat-og-helse/Spesielle-anledninger/Slik-lager-du-perfekt-pinnekjoett
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Det er fra Hellstrøm kokeidéen kommer, ja, Har ikke hørt om den noen annensteds fra. Anonymous poster hash: 9f4dd...576
Dolce Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 Vel, kan se ut som om vi er en smule uvitende. Hellstrøm bruker visst denne metoden: http://www.plusstid.no/Mat-og-helse/Spesielle-anledninger/Slik-lager-du-perfekt-pinnekjoett Nei, jeg er ikke enig. Vi er ikke uvitende. Her tilberedes pinnekjøttet på samme måte som det har blitt gjort i generasjoner. Mange generasjoner. At Hellstrøm har funnet en annen metode, er helt supert. Men det betyr ikke at min mor, bestemor, oldemor, tippoldemor (osv) var uvitende. 3
Kontormus Skrevet 28. desember 2014 #15 Skrevet 28. desember 2014 Nei, jeg er ikke enig. Vi er ikke uvitende. Her tilberedes pinnekjøttet på samme måte som det har blitt gjort i generasjoner. Mange generasjoner. At Hellstrøm har funnet en annen metode, er helt supert. Men det betyr ikke at min mor, bestemor, oldemor, tippoldemor (osv) var uvitende. Tror ikke det er helt nytt at noen koker pinnekjøttet. Hun jeg kjenner har en mor som jeg mener er fra Vestlandet, så det er noen som faktisk foretrekker dette. Men jeg har aldri smakt kokt pinnekjøtt, og aner ikke hva forskjellen er.
Djungelvrål Skrevet 28. desember 2014 #16 Skrevet 28. desember 2014 Er redd du kommer til å bli skuffet av røkt pinnekjøtt. Det er det svært få som liker. Jeg hadde ikke hørt om røkt pinnekjøtt engang inntil for noen år siden. 1 kg pinnekjøtt er også bare nok mat til et par personer, men det vet du sikkert. 1
Djungelvrål Skrevet 28. desember 2014 #17 Skrevet 28. desember 2014 Tror ikke det er helt nytt at noen koker pinnekjøttet. Hun jeg kjenner har en mor som jeg mener er fra Vestlandet, så det er noen som faktisk foretrekker dette. Men jeg har aldri smakt kokt pinnekjøtt, og aner ikke hva forskjellen er. Kjøttet blir mindre salt og bløtere når det kokes. Man får heller ikke skikkelig kraft til å ha over potetene.
Petalouda Skrevet 28. desember 2014 #18 Skrevet 28. desember 2014 IKKE vann det ut for lenge, og la det dampe i maaaange timer, da blir det best Vi bruker kokt gulrot, kokt potet og kokt kålrabi til. Har laget pinnekjøtt hver eneste jul i mange år, og jo lengre det får stå, jo bedre blir det. Ikke pakk kjelen for tett heller, sørg for at dampen kommer til alle steder. Her står det gjerne seks sju timer på damp
Kontormus Skrevet 28. desember 2014 #19 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Kjøttet blir mindre salt og bløtere når det kokes. Man får heller ikke skikkelig kraft til å ha over potetene. Nei, en får jeg ikke den kraften. Hvilket er helt nødvendig etter min mening. Men ser jo muligheten for å tilsette litt annet i vannet når det kokes slik. Aha... når det ikke finns kraft lages saus av vann og smeltet smør. Ok... Endret 28. desember 2014 av Kontormus
Djungelvrål Skrevet 28. desember 2014 #20 Skrevet 28. desember 2014 IKKE vann det ut for lenge, og la det dampe i maaaange timer, da blir det best Vi bruker kokt gulrot, kokt potet og kokt kålrabi til. Har laget pinnekjøtt hver eneste jul i mange år, og jo lengre det får stå, jo bedre blir det. Ikke pakk kjelen for tett heller, sørg for at dampen kommer til alle steder. Her står det gjerne seks sju timer på damp Damper du det i maaange timer løsner alt kjøttet fra pinnene og det blir lite delikat og servere. 2-2,5 time holder i massevis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå