AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Har to kattunger på 14 og 16 uker. De får 2 skåler med tørrfôr (ca. to never med mat) og bløtfôr (porsjonsposer fra whiskas). Prøver å holde det til 1 pose om dagen, men det blir opp til 3. De maser om det, går å mjauer etter det om de ikke har fått det på noen timer. Vet det ikke er så sunt, men de er jo to små gutter som skal vokse seg store og sterke. De er innekatter og får kvalitetfôr. Hvor mye skal de egentlig ha? De har førrfôr tilgjengelig hele tiden. Spiser opp to små skåler i døgnet ca. Anonymous poster hash: e47e7...ee4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Hos oss er det alltid tørrfor stående, og så får de bløtfor av og til. Om de har tørrfor stående hele tiden kan det jo hende at de maser mindre? Så vidt jeg vet så liker katter å spise flere små måltider i løpet av dagen, istedenfor 2 store pr dag. Anonymous poster hash: 249e2...164
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Skålen med tørrfôr står fremme 24/7. Bløtfôr får de 1 gang om dagen mens jeg spiser middag. For å unngå å ha de på bordet og i ansiktet mitt mens jeg spiser. også står de å maser når jeg står å lager mat. Også noen ganger blir det ei skål tidligere og senere også, fordi de maser så fælt. Setter seg attmed skålen og mjuer i kor. Om jeg ikke kommer så fotfølger de meg. Går jeg i rettingen kjøkkenet så løper de til skålen og mjauer videre. Så det er ikke tvil om hva de vil ha. TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4
Tvist Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Skålen med tørrfôr står fremme 24/7. Bløtfôr får de 1 gang om dagen mens jeg spiser middag. For å unngå å ha de på bordet og i ansiktet mitt mens jeg spiser. også står de å maser når jeg står å lager mat. Også noen ganger blir det ei skål tidligere og senere også, fordi de maser så fælt. Setter seg attmed skålen og mjuer i kor. Om jeg ikke kommer så fotfølger de meg. Går jeg i rettingen kjøkkenet så løper de til skålen og mjauer videre. Så det er ikke tvil om hva de vil ha. TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4 Det ser ut til at du lærer dem uvaner. Ha godt kvalitetstørrfor fra dyrebutikk (til kattunger) stående fremme hele tiden. Der får de alt de trenger. De kommer til å mase mer og mer om våtfor hvis du alltid gir dem når du maser. Du må bare være hard og nekte dem det, evt lukke dem ute fra kjøkkenet når du lager mat. Ikke gi etter, de lider ikke (selv om det høres slik ut). Endret 28. desember 2014 av Tvist 2
Agathe Skrevet 28. desember 2014 #5 Skrevet 28. desember 2014 Får de en pose våtfor på deling? For hvis du gir dem en hver, så syns jeg du kan begynne å la de dele en. Når de maser på ny porsjon kan du prøve å distrahere dem med en leke og ikke gi etter for maset. Katter er notoriske når det gjelder å mase seg til mat. Det er sånn at man skulle tro de ikke hadde sett matsmulen på daaaagevis Men det står på for-posene hvor mye mat kattungenen skal ha, så det er bare å veie opp tørrforet og sjekke at de får nok. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Får de en pose våtfor på deling? For hvis du gir dem en hver, så syns jeg du kan begynne å la de dele en. Når de maser på ny porsjon kan du prøve å distrahere dem med en leke og ikke gi etter for maset. Katter er notoriske når det gjelder å mase seg til mat. Det er sånn at man skulle tro de ikke hadde sett matsmulen på daaaagevis Men det står på for-posene hvor mye mat kattungenen skal ha, så det er bare å veie opp tørrforet og sjekke at de får nok. De får en på deling ja. Før så var det nok, var igjen bittelitt da de var ferdig, som de spiste opp noen timer senere. Men nå er det helt tomt og de maser etter mer med en gang. De skal jo vokse seg store og sterke... Så kanskje det å gå opp til to poser om dagen er vell ikke så mye? TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har selv en "masekatt". Hun er voksen, men fotfølger meg fremdeles på kjøkkenet i håp om at det vanker "våtmat". Du må være litt tøff mot kattungene. Så lenge de har bra tørrfor i skålen, så sulter de ikke ihjel dersom de ikke får mast seg til våtmat. Ps. Men du skriver at du forer med kvalitetsmat? Såvidt jeg vet, er Whiskas ikke regnet blant dette.... Anonymous poster hash: 3dbe4...21e 1
Minya Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Så lenge kattene har tørrfór tilgjengelig, sulter de ikke ihjel selv om det virkelig kan høres sånn ut til tider. En vanlig samtale mellom meg og kattene når jeg står på kjøkkenet; -Mjææ -Nei. -Mjææææææææææææ -Nei, sa jeg! -Mrrrjæææææææææææææææooooooooooooo -Det driter jeg i. -Mjæ? -Du har mat, du får spise det. -Mrrr..... *pus en eller to lusker ut* Rinse and repeat. Våtfór får de akkurat når jeg selv bestemmer det, så det hjelper ingenting med mas selv om "mamma" står på kjøkkenet. 4
Flyvefisken Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har tørrfor stående ute hele tiden, og våtfor er noe han får en gang om dagen, men da ikke en hel pose. Det forsvinner med en gang, og han maser etter mer, men han har så lett for å legge på seg at det hjelper ikke Det er vanskelig å si nei til søte små mjauende katter som virker veeeeldig sultne, men så lenge du gir dem mat når de mjauer vil de fortsette å mase. Sett en grense og vær streng, ellers gjør du deg selv en bjørnetjeneste i lengden.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har selv en "masekatt". Hun er voksen, men fotfølger meg fremdeles på kjøkkenet i håp om at det vanker "våtmat". Du må være litt tøff mot kattungene. Så lenge de har bra tørrfor i skålen, så sulter de ikke ihjel dersom de ikke får mast seg til våtmat. Ps. Men du skriver at du forer med kvalitetsmat? Såvidt jeg vet, er Whiskas ikke regnet blant dette.... Anonymous poster hash: 3dbe4...21e våtfôret er ikke det nei, men tørrfôret er det. Royal C. sin TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har tørrfor stående ute hele tiden, og våtfor er noe han får en gang om dagen, men da ikke en hel pose. Det forsvinner med en gang, og han maser etter mer, men han har så lett for å legge på seg at det hjelper ikke Det er vanskelig å si nei til søte små mjauende katter som virker veeeeldig sultne, men så lenge du gir dem mat når de mjauer vil de fortsette å mase. Sett en grense og vær streng, ellers gjør du deg selv en bjørnetjeneste i lengden. Men, men... de er så søte!!! Han ene setter seg ned også tar han begge forlabbene opp over foten min, mens han ser meg i øynene og mjauer så søtt. Han klarer ikke å mjaue helt, blir bare et svakt, halvt mjau stakkars. Han andre setter seg på sofaen og hanker tak i meg med klørne når jeg går forbi (sofaen er attmed "døren" til kjøkkenet). Også ser han på meg og mjauer mens han holder meg igjen. Det gjør så vondt i kattemamma hjertet mitt!!! Er ikke rart at jeg har en feit og god hund hjemme hos foreldrene mine TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4 2
missdior Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Her er det alltid tørrfor i skåla til pusi, og sånn har det vært siden hun var liten. Hun maser avogtil på våtfor, men sånn som Minya sier så er det JEG som bestemmer når det blir utdelt. Pusia vår har heller ikke adgang til kjøkkenet (anbefales ) Men hun høres godt der hun sitter i døråpninga og sutrer 1
Tvist Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 våtfôret er ikke det nei, men tørrfôret er det. Royal C. sin TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4 Jeg gir også kvalitetstørrfor, og billig vårfor. Derfor er det svært viktig at de spiser nok tørrfor og ikke fyller opp de små magene sine med junk food. Da får de ikke nok plass til kvalitetsmaten som inneholder det de trenger av næringsstoffer. I billigtørrfor er det for mye salt, regner med at det samme gjelder for billig vårfor.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 Det holder i massevis å gi dem våtfòr maks en gang i uka, på lørdag f.eks. Det viktigste er at de får i seg den ordentlige kattungefòret du har kjøpt. La dem mase, ignorer dem. De er kjeeeeeeeeeeeeeeepe søte, men du gjør dem en bjørnetjeneste ved å gi dem drittmat flere ganger om dagen. Anonymous poster hash: a2fa4...f68 1
onyx Skrevet 28. desember 2014 #15 Skrevet 28. desember 2014 Jeg blander tørrfor i våtforet. Funker utmerket siden de får i seg både væske og knask.
Agathe Skrevet 28. desember 2014 #16 Skrevet 28. desember 2014 De får en på deling ja. Før så var det nok, var igjen bittelitt da de var ferdig, som de spiste opp noen timer senere. Men nå er det helt tomt og de maser etter mer med en gang. De skal jo vokse seg store og sterke... Så kanskje det å gå opp til to poser om dagen er vell ikke så mye? TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4 De skal vokse seg store og sterke, ikke store og feite Når de er små leker de masse og forbrenner mye energi på det. Når de er voksne blir de latere, spesielt som innekatter - og spesielt som kastrerte monser. Lærer du dem at det er ubegrenset tilgang på mat, så kommer de til å bli feite. Og en annen ting er at våt-for gir mer tannstein og problemer med tennene. De er utrolig skjønne når de maser, og tro meg de vet nok hvilke knapper som det funker å trykke på. Men du kommer til å ende opp med to stk katt som trenger slanking og tannbehandling.
Gjest Skrevet 28. desember 2014 #17 Skrevet 28. desember 2014 Så lenge de har tørrfor stående ute 24/7 er det ikke synd på de
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #18 Skrevet 28. desember 2014 huff, jeg føler meg så slem om jeg gir de det kun på Lørdager. Jeg er verpesjuk, men jeg burde ikke ha barn nå. Nok med en feit hund og to feite katter, vil ikke ødelegge livet til et lite barn bare fordi jeg ikke klarer å si nei Til og med fisken min er feit av å fått for mye mat. Jeg må trene på å si nei før jeg får barn gitt. TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4 1
Agathe Skrevet 28. desember 2014 #19 Skrevet 28. desember 2014 huff, jeg føler meg så slem om jeg gir de det kun på Lørdager. Jeg er verpesjuk, men jeg burde ikke ha barn nå. Nok med en feit hund og to feite katter, vil ikke ødelegge livet til et lite barn bare fordi jeg ikke klarer å si nei Til og med fisken min er feit av å fått for mye mat. Jeg må trene på å si nei før jeg får barn gitt. TS Anonymous poster hash: e47e7...ee4 Du vet, det kan ligge mye kjærlighet i et nei også Kattene syns sikkert du er en supermamma, selv om de ikke får all maten de peker på med de små potene sine 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå