slask Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Har av og til lurt på hvordan økonomien i senterbutikkene ligger an. Som forbruker så tenker man av og til sitt, f.eks. når man ser sko som koster 1000-1500 kroner. Ut fra hva jeg mener kan være kostpris inbiller jeg meg at dette er grådig overpris, men så kommer leiepris for lokalene inn i bildet. Skotøy tror jeg koster godt under hundrelappen i kostpris, frakt inkludert. Tar jeg feil? Leste et sted siste måneder at joggesko aldri kostet over 20-40 kr paret i kost. A. Er det vanlig at en senterbutikk betaler leie ut fra omsetning? B. Kan man tenke seg at kyniske sentere-eiere (bolighai) tyner maks ut av butikkene, helt uten ansvar for om butikken klarer seg eller ei? Går de konk, så står nye i kø, gjerne med litt lettlurte(?) uvitende unge som satser på butikk for første gang, uten å vite hva de går til? C. Er det stor variasjon i kontraktene mellom butikkene og sentereier? For å ha det sagt. Jeg har ingen planer om butikk. Dette er ikke mitt felt. Ha meg unnskyldt om spørsmålene er dumme. Burde jeg stilt andre spørsmål?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Det er i samme kategori, men gjelder gullsmed. Først må gullsmed kjøpe eks gull (150kr gram +-). En liten gullring veier rundt 2 gram, men gullsmed må kjøpe inn noe ekstra for svinn. Ringen tar x antall timer. Ca 300 for gull og 300 for arbeidet. Deretter kjøper en butikk produktet til innkjøpspris. Butikk må sette opp pris for å få fortjeneste slik at de kan tjene noe etter de har betalt gullsmed. Så en gullring til 1000 kr i butikken gjør at butikken sitter igjen med 400 kr etterpå. Anonymous poster hash: 51c99...02e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Jobber i sportsbutikk og kan avkrefte at vi betaler 20-40 kr paret for joggesko (men mulig det er det det koster å produsere dem). Vi betaler omtrent 50% av utpris. Anonymous poster hash: ad641...fe3 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Kommer an på senteret. Noen senter leier ut etter kvadratsmeterspris og hvor det ligger hen i senteret. Andre leier ut på andre premisser. Butikkene jeg har jobbet på så koster som regel til 35 - 40% av innkjøpspris. Hvis noe koster 500 kr i butikk koster det som regel rundt 200-300 inn. Dette varierer veldig fra vare til vare. Noe får de store profitter på, andre varer får de nesten bare nok til å dekke innkjøp og frakt. Anonymous poster hash: edd53...923
slask Skrevet 28. desember 2014 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2014 Jobber i sportsbutikk og kan avkrefte at vi betaler 20-40 kr paret for joggesko (men mulig det er det det koster å produsere dem). Vi betaler omtrent 50% av utpris. Anonymous poster hash: ad641...fe3 Men dere handler kanskje av grossist og andre mellomledd?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Da jeg jobbet på elektronikkbutikk tjente vi gjerne 5kr-50kr på apple-produkter, mens hodetelefoner noen ganger kostet så lite som 10 % av ut-prisen å kjøpe inn. Det varierer veldig. Anonymous poster hash: 5b07f...178
slask Skrevet 28. desember 2014 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2014 Da jeg jobbet på elektronikkbutikk tjente vi gjerne 5kr-50kr på apple-produkter, mens hodetelefoner noen ganger kostet så lite som 10 % av ut-prisen å kjøpe inn. Det varierer veldig. Anonymous poster hash: 5b07f...178 5-15% på Applesaker? Var det også dyr hardware eller billig tilbehørs-"skrot"?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Det er enorme forskjeller på avansen på diverse typer varer, i hvert fall. Jeg jobbet i sportsbutikk før, og jeg husker jeg fikk vite at vi ofte gikk i minus på sykler. De kostet ikke det samme ut som inn, men de var gjerne cirka 80 % inn, og så kom alle utgifter i tillegg. Sykkellåser, -lykter og annet tilbehør ble solgt til mange ganger det de isolert sett var verdt for å kompensere for salg av sykler. Anonymous poster hash: 8e8f3...d9a
lykkelige.meg Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Det er i samme kategori, men gjelder gullsmed. Først må gullsmed kjøpe eks gull (150kr gram +-). En liten gullring veier rundt 2 gram, men gullsmed må kjøpe inn noe ekstra for svinn. Ringen tar x antall timer. Ca 300 for gull og 300 for arbeidet. Deretter kjøper en butikk produktet til innkjøpspris. Butikk må sette opp pris for å få fortjeneste slik at de kan tjene noe etter de har betalt gullsmed. Så en gullring til 1000 kr i butikken gjør at butikken sitter igjen med 400 kr etterpå. Anonymous poster hash: 51c99...02e Av de 400 kr skal det betales lokaler, strøm, forsikringer, vaskerere, vaktselskap, lønn til de ansatte, arbeidsgiveravgift, forsikring av de ansatte, pensjonssparing, sykelønn osv. 3
slask Skrevet 28. desember 2014 Forfatter #10 Skrevet 28. desember 2014 Av de 400 kr skal det betales lokaler, strøm, forsikringer, vaskerere, vaktselskap, lønn til de ansatte, arbeidsgiveravgift, forsikring av de ansatte, pensjonssparing, sykelønn osv. Og da må man sett ting i forhold. 400 kr inntjening totalt for en dag er vel en heller liten butikk, men prøv å tenk diger sportsbutikk med 20 kunder i timen (eller 150?).
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Vil du betale kun kostpris for varene dine får du begynne å produsere dem selv. Det er i de fleste butikkategorier mye konkurranse og svært mange utgifter som skal betales av den avansen man klarer å karre til seg. De fleste butikker må gjøre en innsats for å gå i pluss.Anonymous poster hash: 24bd8...833
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Skal du ha kvalitet; sko i skinn som er laget i Europa så koster de fort 1000 kroner. Just saying. Da skjønner man at skoene er dyre i butikken. Anonymous poster hash: e22ea...24f
lykkelige.meg Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Og da må man sett ting i forhold. 400 kr inntjening totalt for en dag er vel en heller liten butikk, men prøv å tenk diger sportsbutikk med 20 kunder i timen (eller 150?). Men allikavel skal det dekke alt det nevnte og ennå litt til. Er butikken større vil også utgiftene bli større. Det koster å drive både butikk og firma generelt.
slask Skrevet 29. desember 2014 Forfatter #14 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Skal du ha kvalitet; sko i skinn som er laget i Europa så koster de fort 1000 kroner. Just saying. Da skjønner man at skoene er dyre i butikken. Anonymous poster hash: e22ea...24f Høy kostpris vil jo normalt utgjøre høy utsalgspris hvis man ikke bruker enkelte varer som lokkemat for å selge mye tilbehør til overpris, som noen skriver i sykkeleksemplet over her. Men det skulle vært morsomt å vite hvor mye "senter-haien" stikker av med her. Endret 29. desember 2014 av slask
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #15 Skrevet 29. desember 2014 Vi må ha en fortjeneste på minst 19 prosent for å gå i null etter at alle utgifter er betalt, og det er slett ikke alle dager vi har. Mange av produktene våre selges med null fortjeneste eller til og med tap (f.eks. omtrent alt av apple-produkter, både hovedvarer og tilbehør), det må vi jo ta igjen et sted. Er ikke bare-bare å drive en butikk med fortjeneste med dagens høye konkurranse, spesielt når folk forventer at fysiske butikker skal klare å matche priser man finner på nettbutikker. Mange butikker på mitt senter har lagt ned de siste årene, dessverre. Vi betaler for øvrig en viss prosent av omsetning, uavhengig av inntjening, i leie. Klart at det er med på å gjøre det vanskeligere for butikkeiere dersom de har lav fortjeneste på varene sine.Anonymous poster hash: 5fd8e...de0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #16 Skrevet 29. desember 2014 Har av og til lurt på hvordan økonomien i senterbutikkene ligger an. Som forbruker så tenker man av og til sitt, f.eks. når man ser sko som koster 1000-1500 kroner. Ut fra hva jeg mener kan være kostpris inbiller jeg meg at dette er grådig overpris, men så kommer leiepris for lokalene inn i bildet. Skotøy tror jeg koster godt under hundrelappen i kostpris, frakt inkludert. Tar jeg feil? Leste et sted siste måneder at joggesko aldri kostet over 20-40 kr paret i kost. A. Er det vanlig at en senterbutikk betaler leie ut fra omsetning? B. Kan man tenke seg at kyniske sentere-eiere (bolighai) tyner maks ut av butikkene, helt uten ansvar for om butikken klarer seg eller ei? Går de konk, så står nye i kø, gjerne med litt lettlurte(?) uvitende unge som satser på butikk for første gang, uten å vite hva de går til? C. Er det stor variasjon i kontraktene mellom butikkene og sentereier? For å ha det sagt. Jeg har ingen planer om butikk. Dette er ikke mitt felt. Ha meg unnskyldt om spørsmålene er dumme. Burde jeg stilt andre spørsmål? A: nei, men betaler ikke leie utifra omsetning. Det tar ikke senter hensyn til. B: ja, det står andre som oftest i kø. Har man ikke råd til leie blir man kastet ut. C: kontrakter varierer i stor grad, fra senter til senter. Et stort senter med høy omsetning krever som regel mer leie. Lokalene i seg selv har også forskjellig pris, i forhold til størrelse, beliggenhet osv. Anonymous poster hash: e7aa8...705
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #17 Skrevet 29. desember 2014 Klesbutikker ligger som regel rundt 50% brutto. Men vi har jo tross alt andre utgifter, som resten går til.. Å kjøre salg taper man ofte penger Anonymous poster hash: e7aa8...705
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå