Jente-24 Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Hei Vet dere hva man får i overgangsstønad hvis man har en lønn på 36000kr ( ca. 23000/22000kr utbetalt i måned)? Saken er : min søster jobber som sykepleier og har en lønn på 36000kr i måned ( 22000kr utbetalt i måned) pluss får hun barnetrygd på 970kr hver måned. Hun har nettopp blitt alenemor. Barnefaren har ikke vært i arbeid siden 2011 så hun kommer ikke til å få noe barnebidrag av han. Hun har et bolig+bil lån+ barnehage + strøm+ mat og drikke+ klær+ Medisin+ reiseutgifter + mobil og Internett alt dette kommer hun til å betale fremover. Hun spurte meg om råd, har lite peiling rundt økonomien til alenemødre. Har dere noen tips?
fluffyunicorn Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Viss du Googler overgangsstønad finner du en tabell fra nav med satsene. Hun burde søke om dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Men, ingenting av stønader fra nav kan søkes om før samværsavtale er I boks..
fluffyunicorn Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Å jo, så vidt jeg vet tjener hun under grensen slik at hun kan få bidragsforskudd..
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet. Blir man skilt/samlivsbrudd kan man få os i maks to år om det minste barnet er 8 år eller yngre. Det stilles da aktivitetskrav min 50% jobb / utdanning. Det andre året om man må ha nødvendig utdanning.Anonymous poster hash: b0e4f...da2
Jente-24 Skrevet 28. desember 2014 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2014 Tusen takk for svaret Jeg så på den tabellen, men skjønte ingenting.. Det stod at hvis noen tjente 436000kr i året, så får man ca 800kr i overgangsstønad..? Stemmer det? Hva er samværsavtale? Dem var ikke gift da dem fikk barn. Har alltid vært samboere.. Hvordan gjør man dette?
Gjest Phoenix Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Tusen takk for svaret Jeg så på den tabellen, men skjønte ingenting.. Det stod at hvis noen tjente 436000kr i året, så får man ca 800kr i overgangsstønad..? Stemmer det? Hva er samværsavtale? Dem var ikke gift da dem fikk barn. Har alltid vært samboere.. Hvordan gjør man dette? Hun har veldig høy inntekt så må regne med noe i den kategorien, ja. Det trekkes skatt av de 800 kronene, også. F.eks om hun skatter 30 % så vil hun utbetalt 560. Familievernkontoret. Megling er obligatorisk ved samlivsbrudd. Spiller ingen rolle om gift eller samboer her, samværsavtale skal lages.
fluffyunicorn Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Tusen takk for svaret Jeg så på den tabellen, men skjønte ingenting.. Det stod at hvis noen tjente 436000kr i året, så får man ca 800kr i overgangsstønad..? Stemmer det? Hva er samværsavtale? Dem var ikke gift da dem fikk barn. Har alltid vært samboere.. Hvordan gjør man dette? Ja det stemmer det.. Men, som aleneforsørger får man også mindre skatt, den gangen jeg var alene skattet jeg 18% Ei venninne av meg har ca 380000 kr I året, men totalt med alle stønader og barnebidrag (på 4500 kr)har hun utbetalt 34000 kr I mnd. Det høres jo fryktelig mye ut, men når alt skal betales er det ikke fryktelig mye penger igjen til noe ekstra.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Hun må søke på utvidet barnetrygd, 970kr ekstra. Stønad til barnetilsyn (-hvis barnet går i barnehagen). Hun vil i hvert fall få over 2000kr i overgangsstønad, jeg regnet meg frem til at jeg vil få en tusenlapp med høyere lønn enn det hun har.Anonymous poster hash: e1293...54d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet. Blir man skilt/samlivsbrudd kan man få os i maks to år om det minste barnet er 8 år eller yngre. Det stilles da aktivitetskrav min 50% jobb / utdanning. Det andre året om man må ha nødvendig utdanning.Anonymous poster hash: b0e4f...da2 Så hvis mor tjener kr 600.000 så får hun overgangsstønad??!!! Merkelig system...hva med far som tjener 750.000, får han stønader??!Anonymous poster hash: 0aff1...752
Gjest Phoenix Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Så hvis mor tjener kr 600.000 så får hun overgangsstønad??!!! Merkelig system...hva med far som tjener 750.000, får han stønader??!Anonymous poster hash: 0aff1...752 Tror maks er 480.000. Tjener du over så får du ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #11 Skrevet 30. desember 2014 Så hvis mor tjener kr 600.000 så får hun overgangsstønad??!!! Merkelig system...hva med far som tjener 750.000, får han stønader??!Anonymous poster hash: 0aff1...752 hva skal far ha stønad til hvis det er mor som tar vare på ungen hans da? og nei mor får ikke det med den inntekten nei, hvor har du det fra? Anonymous poster hash: 87519...6b7
Gjest Kålrot Skrevet 30. desember 2014 #12 Skrevet 30. desember 2014 Man får ikke overgangsstønad over en viss grense , aldri fått noenting siden jeg tjener for mye og har barna 50/50. Han betaler heller ingen bidrag da jeg tjener mer enn han, han prøvde seg med at jeg skulle betale til han men fikk ingenting når NAV kvesset pennen da han også tjente for mye til å få bidrag fra meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå