Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen såm vet om det går an å få innsyn i div rettsaker her, og domsavgivelser?

Som f.eks å lese rettsakene til Baneheia/ Orderud/ alvdal saken o.l? Kjenner en som skal i rettsak snart for noe voldsanmeldelser + litt grovere saker. Er litt nyskjerrig på hva han har gjort,for han driver å involverer seg i et nært familiemedlem av meg, og jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til fyren...

Endret av got2go
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først; det heter innsyn, ikke innblikk.

Det er bare å ringe til tingretten etter domsavsigelse og spørre om å få dommen tilsendt på epost.

Anonymous poster hash: 1d9ef...0f3
  • Liker 1
Skrevet

Det er bare å ringe til tingretten etter domsavsigelse og spørre om å få dommen tilsendt på epost.

Kan man gjøre det anonymt da? Regner med at det blir sirkus i heimen dersom det kommer fram at det er jeg som har spurt...har hatt noen runder med denne mannen før og er litt redd han, må jeg innrømme...

Skrevet (endret)

På lovdata.no ligger dommene ute.
Vet ikke om alle saker ligger offentlig ute, eller man må være "pro" medlem.

Vi jusstudenter har iallefall tilgang, men du må vite hva du skal søke på. Eks. "Rt.2014.og et sidetall" for Høyesterettsavgjørelser. Kan også søke på f.eks. stedsnavn om det er gjengitt i dommen

Endret av JulieUdugelige
  • Liker 1
Skrevet

Ser at spesielt barnesaker blir hokdt gjemt. Men var ikke Baneheia offentlig? Vet han ble anmeldt for å true x-kjæresten på livet, men usikker på om det ble opprettet sak mot han. Finnes det noen link en kan søke på evt navn?

Skrevet (endret)

*

Endret av poppy
Skrevet

Kan man gjøre det anonymt da? Regner med at det blir sirkus i heimen dersom det kommer fram at det er jeg som har spurt...har hatt noen runder med denne mannen før og er litt redd han, må jeg innrømme...

Det offentliggjøres ikke at du har bedt om å få dommen tilsendt så vidt jeg vet, men det kan du jo dobbeltsjekke. Dersom du vet hvilken tingrett dommen blir avsagt i, kan du ringe dit og be om å få tilsendt kjennelsen angående "Ola Normann". Dette trenger ikke han å få vite :)

Skrevet

Noen såm vet om det går an å få innsyn i div rettsaker her, og domsavgivelser?

Som f.eks å lese rettsakene til Baneheia/ Orderud/ alvdal saken o.l? Kjenner en som skal i rettsak snart for noe voldsanmeldelser + litt grovere saker. Er litt nyskjerrig på hva han har gjort,for han driver å involverer seg i et nært familiemedlem av meg, og jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til fyren...

Volds og familie- og barnevernssaker er untatt offentligheten pfa. Privatlivets fred! Så dette får du ikke innsyn i.

Tingrettsdommer ligger ikke på åpent lovdata. De sakene fra Lagrettene og HR som ikke er untatt offentligheten ligger på lovdata.no.

Ringer du til retten og spør etter en ti grettsdom må du oppgi navn og adresse dette blir notert, samtidig som du får svar på om dommen er offentlig eller ikke. Offentlige dommer kan hvermannsen få kopi av. Men ofte blir personalia sladdet.

Dog synes jeg det er helt unødvendig å snoke i folks privatliv slik ts her ønsker.

Saker som går for åpne dører kan hvem som helst gå og høre på. Noen ganger blir det lukkede dører når det kommer tilhørere, og noen kan bortvises fra Rettsaker der de ønsker å være tilhørere. Dette er det dommeren i saken som avgjør. Ønsker en av partene ikke at en person som dukker opp skal få overhøre saken tar personen dette opp med sin advokat, som bringer dette videre til dommeren.

Anonymous poster hash: d09bf...39a

Skrevet

Men jeg mener å huske at domrn til Baneheiasaken lå her ute?

Skrevet

Men jeg mener å huske at domrn til Baneheiasaken lå her ute?

Bruk google, da? Breivisaken lå og ute, fordi avisene gjengav den. Alle saker får individuell behandling, ingen er like, dommeren i saken avgjør.

Skrevet

Ser at spesielt barnesaker blir hokdt gjemt. Men var ikke Baneheia offentlig? Vet han ble anmeldt for å true x-kjæresten på livet, men usikker på om det ble opprettet sak mot han. Finnes det noen link en kan søke på evt navn?

Nei, navn blir som et minimum fjernet. Lafsaker blir bare offentlignpå åpent lovdata i ca. 6 mnd.

Det "holdes ikke gjemt", det er unntatt offentligheten etter reglene i domstolsloven.

Skrevet

Ok takkfor tips alle sammen :-)

Skrevet

Alle kan få tilgang til lovdata pro nå, selv om man ikke er student. Men ikke alt blir lagt ut. Er en del tingrettsavgjørelser som ikke ligger ute. Hvis du ikke finner saken kan du ringe og få den tilsendt. Aldri hørt om at det er noe praksis på at de varsler partene.

Skrevet

Baneheiasaken ligger på lovdata, tilgjengelig for oss som studerer juss hvertfall

Hva søker man på?

Anonymous poster hash: 8e8a2...d7a

Skrevet (endret)
På 28.12.2014 den 17.19, AnonymBruker skrev:

Hva søker man på?

*

Endret av poppy
Skrevet

Og det heter rettssak, ikke rettsak. En rett sak er noe som er beint. "Den saken der er beint rett!", "- Ja! Det er en rettsak".

En rettssak er en sak som har vært for en rett. En retts sak.

Jeg trodde alle lærte norsk på skolen?

Anonymous poster hash: 66e8e...fa6

• Liker 1
Skrevet

Og det heter rettssak, ikke rettsak. En rett sak er noe som er beint. "Den saken der er beint rett!", "- Ja! Det er en rettsak". En rettssak er en sak som har vært for en rett. En retts sak. Jeg trodde alle lærte norsk på skolen? Anonymous poster hash: 66e8e...fa6

Også er det noe som heter dysleksi!

AnonymBruker
Skrevet

Om du søker på baneheia kommer det flere rettsdokumenter opp, selve dommen er en av dem. Du må ha pro-versjonen for å ha tilgang da

Ok, takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...