AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #1 Skrevet 27. desember 2014 Er det riktig å ignorere en hund som ''klagepiper'', er ekstremt klengete og girer seg veldig opp for den minste ting når det betyr at man nesten ikke ser på eller snakker til hunden på flere døgn eller uker? Synes hunder det er ubehagelig å ikke bli sett på og snakket til på samme måte som mennesker? Er den eneste måten å bli kvitt masing på å ignorere den og å avlede så godt man kan? Så bedring sist gang jeg prøvde i ca. 3 døgn men da var jeg så utslitt av nesten konstant piping at jeg ikke orket mer, vurderer å gjøre det igjen og å holde ut til det går over denne gangen men vil være sikker på at det ikke er skadelig for hundens psykiske helse. Kan man lære en hund å slutte å mase og å ha det fint uten å trenge oppmerksomhet konstant på andre måter enn å ignorere? Anonymous poster hash: 07230...d18
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Jeg ville startet med å finne ut hvorfor hunden piper og maser sånn. Får den nok mental og fysisk stimuli? Gjør du øvelser, søk, agility eller trener med den? Hva med fysisk mosjon? Har du sjekket hos veterinær at alt er ok? For min del ville jeg angrepet problemet den veien, ikke ved å ignorere. Ved å ignorere venter man jo at hunden skal gi opp og ikke forvente at eier svarer på det den prøver å formidle. Den skjønner at det ikke nytter. På små atferdsavvik (uønsket atferd) er det en grei strategi, men når det er så omfattende som du beskriver, er det noe grunnleggende galt vil jeg påstå. Man må finne årsaken før man kan løse problemet med atferden. Selv har jeg sjeldent ignorert min hund, og jeg har en hund som vet at det nytter å prøve å kommunisere. Men den sier i fra ved kroppsspråk, ikke lyd. Den sier fra om teppet er krøllete (ved å sette seg med snuten på teppet og titte opp), om den må ut, om den er sulten osv. Men ren tigging o.l overser jeg med god samvittighet. Anonymous poster hash: f5cdf...876 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 Den får nok fysisk og mental trening, merker godt når det er for lite eller for mye. Har vært hos veterinæren flere ganger, tok blodprøver og alt... Ingenting fysisk galt. Anonymous poster hash: 07230...d18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå