Gå til innhold

Gi vekk gaver man har fått...

Anbefalte innlegg

Gjest auroravictoria
Skrevet

Jeg har denne julen fått mye krins krams jeg ikke liker eller har interesse av å ha..Har derfor tenkt å gi vekk mye av dette i gaver videre når noen har bursdag o.l. Eller til neste jul. Hva er vitsen med at jeg bare stuer det vekk og det i verste fall bare blir kastet? Bedre å gi det til noen som kanskje vil sette bedre pris på det? Eller? Svigermor mente at slik gjør man aldri og at det er respektløst. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det også er litt respektløst og noe som jeg absolutt ikke ville ha gjort selv. Personlig liker jeg å legge tid og ressurser til å finne en gave til en person som jeg tror vedkommende vil like, og jeg håper også venner og familie gjør det med meg. Ikke gi videre noe dritt man selv har fått i gave. Dersom du ikke liker gaven kan du bytte det.

Anonymous poster hash: 747f0...1fe
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tenker som deg, men lar ingen få vite det.

Jeg kan fint gi bort noe jeg selv har fått I gave, men jeg selger det ikke!

Også passer kegpåmkjeden. Gir ikke noe videre i gave til min kusine som jeg fikk av hennes mor f.eks.

Anonymous poster hash: 04d65...2da

• Liker 2
Skrevet

Bytt gavene eller gi dem til fretex. Man gir ikke bort gaver man ikke selv vil ha som gave videre. Gi bort derimot kan du gjøre til personer du vet liker den type ting.

Anonymous poster hash: b764d...60b
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tenker også sånn som deg. Det er bedre at tingen kan få en eier som setter pris på det, enn at det blir stuet bort.

Men jeg ville vært svært forsiktig med å gi det til noen som kjenner den du har fått tingen av. Dumt hvis "tante Åsa" ser at "søskenbarn Thore" har fått bildet du fikk av henne...

Anonymous poster hash: ae4dc...362
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ga bort noen sokker jeg fikk i fjor til ei jeg visste liker den stilen (og som liker ull for den saks skyld). Jeg mener det er langt i fra respektløst å gi bort en gave som overhodet ikke er noe jeg liker eller ønsker meg. Forbrukersamfunnet er stort nok som det er, og dette er ikke gjenbruk en gang! Helt fair.

• Liker 4
Skrevet

Gi det heller til et loppemarked el. Har du virkelig lyst til å gi bort "skrot" som du ikke vil ha selv?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit, men ikke gi det bort bare for å ha en gave. Du må vite at den som får den hjerteformede pynteputen faktisk setter pris på en hjerteformet pyntepute, ellers gir du jo bare bort ditt eget problem til en annen.

• Liker 7
Skrevet

Kommer an på grunnen til at du ikke vil ha det, tenker jeg. Er det fordi det er billigdritt, stygt, etc så er det bra sært å gi det videre. Hvis det derimot er fine ting, god kvalitet og alt det der og bare ikke er din smak, så ser jeg faktisk ikke problemet med å gi det videre. Så lenge du gir det til noen du oppriktig tror kan ha glede av det da, ikke bare gir det vekk for å bli kvitt det ;)

Anonymous poster hash: 6734d...9db

• Liker 3
Skrevet

Det er i alle fall langt bedre å gi dem bort enn å kaste dem.

Anonymous poster hash: b1e16...75c
  • Liker 1
Skrevet

Å bruke det som bursdags- eller julegaver syns jeg er litt merkelig. Da har jo noen andre betalt for gaven dems. Men å gi dem bort sånn i hverdagen syns jeg er helt greit. Men tror nok det blir sett på som frekt av 9/10 personer.

Anonymous poster hash: b0fc3...98a
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for innlegg på dialekt.

Irrlys, mod.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok ikke jeg ville gjort det. Da ville jeg vel heller gitt det til Fretex eller lignende. Veldig kjedelig å få noe man ikke får lov å bytte/få tilgodelapp på.

Skrevet

På en måte er det jo litt respektløst overfor den som ga deg gaven, men det er jo bedre enn å la gaven støve ned i boden. Men da må den så klart gis videre til noen man vet vil sette pris på den.

Ser ikke helt hvorfor det er bedre å gi det til Fretex enn til noen andre som vil sette pris på gaven? :klo:

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville gitt bort det jeg ikke kan bytte eller bruke selv. Tenkt eksempel:

Blondie får en gul genser. Den er en størrelse for liten, og dessverre er gult ikke noen kul farge for Blondie. Men i januar har Blondies venninne bursdag og dette er helt hennes farger og størrelse. Ergo er dette en fin gave til vedkommende.

Eller: Blondie fikk lysestaker til jul. De var ordentlig pene, men det er ikke plass til flere lysestaker i Blondies hjem. Ikke var det byttelapp heller, så dette ble også gave til noen andre.

Jeg ser virkelig ikke problemet, med mindre du omtaler det du gir videre som ræl. Jeg gir ikke bort ræl.

Skrevet

Arrangerer byttekveld med venner :fnise:

Det brukte jeg og flere venninner av meg å gjøre..Sist gang jeg gjorde det var for to år siden og kjenner du dem godt og til og med velger å bytte gave, som en av de ga deg så si f.eks. "Ehh..Hallo, du kjenner meg, når så du meg SIST i rosa!?" Enten det er klær eller krimskrams man ikke bruker :)
Og ei venninne kom gjerne med en søppelsekk med klær,sko,vesker med prislappen enda på...For å ikke nevne all netthandel produktene hun tok med... o_o

Skrevet

Er absolutt for gjenbruk, men når jeg en sjelden gang gir videre så holder jeg kjeft om det og passer på at gaven ikke er typisk ræl. Sist ga jeg bort hjemmestrikkede selbuvotter, som jeg hadde fått, til en person jeg vet ville sette pris på dem. Jeg har skapet fullt.

Min mor var en typisk regifter, men hun utbasunerte det til alle og spesielt til den som hadde gitt gaven og da blir det helt feil i mine øyne.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg gir videre hvis det er en gave som jeg mener passer bedre til den jeg gir det til enn til meg selv. Gir ikke bort søppel eller ræl (har ikke fått så mye av det, heldigvis), og passer på at neste mottaker ikke kjenner den jeg opprinnelig fikk gaven fra.

Jeg/vi er i en situasjon der vi får veldig mange vinflasker og andre drikkevarer, samtidig som vi drikker veldig lite. Har ikke dårlig samvittighet over å gi videre vinflaskene til andre. Fine kroppspleieproudkter av typer jeg dessverre ikke tåler blir også gitt bort.

Skrevet

Jeg har diskret gitt gaver jeg ikke liker videre til frelsesarmeen. Men jeg har ikke dmsagt noen ting til noen om det. Kanskje bortsett fra min mor og søster som spurte etter henholdsvis serviettringer og et bilde da jeg flytta nå sist. "De overlevde nok ikke flytteprosessen" var svaret mitt, som for så vidt var sannheten. Vi ga bort serviettringene, for det bruker vi aldri og er totalt meningsløst, og bilder havnet aldri på veggen. Men de ble ikke så fornærma. Å gi gaver videre til bekjente er jeg forsiktig med. Har fått noen slike selv, og ble fornærma da jeg fikk vite at personen hadde fått det i gave selv. For jeg likte det heller ikke, og syntes det var lettvint og lite omtenksomt.

Skrevet

Gjør ofte det med vin, da jeg sjelden drikker det selv. Vet også at fler i min vennegjeng gjør det, men ikke til hverandre da vinen ikke blir drukket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...