Gå til innhold

Brudd i leggerutine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår treåring bruker normalt å legge seg kl 19. På grunn av diverse i julen så har leggingen de fire siste kveldene ikke vært før 20 -20.30. Hun har kun sovet lenger om morgenen enn normalen en morgen. I dag ble det normal legging igjen, men hun ville ikke sove alene og var trist. Helt utenom hva som er vanlig ved leggingen hennes. Jeg har en teori om at dette er et resultat av flere dager utenom normalen? Andre med lik erfaring? Skulle ønske noen familiesammenkomster kunne bli lagt mer på ettermiddagen, men familien mener at noen dager utenom det normale går bra, fordi det er andre barn i familien som takler det fint. Men vår treåring har alltid vært avhengig av rutiner.

Anonymous poster hash: b953f...264

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man legger opp til rutiner, hvilket er helt greit, blir det jo sånn ved brudd på rutinen.

Ikke mer fiksfakseri enn som så.

Anonymous poster hash: 6e760...910

Skrevet

Jeg ville bare fortsatt å legge henne som før og håpet at det vil hjelpe, det pleier å hjelpe her.

Anonymous poster hash: 784ca...7fd
Skrevet

Når man legger opp til rutiner, hvilket er helt greit, blir det jo sånn ved brudd på rutinen.

Ikke mer fiksfakseri enn som så.Anonymous poster hash: 6e760...910

Legger opp til rutiner? Det er da normalt at barn har rutiner? Men det varierer fra barn til barn hvordan de reagerer på brudd i rutiner.

Skrevet

Gå tilbake til rutinen, med fast leggetid og våknetid. Det kan bli vanskelig på kvelden et par dager, men så lenge hun vekkes til vanlig tid på morgenen så vil hun snart være i gjenge igjen. Bare pass på at dere ikke lar henne sove fordi det er deilig for dere å få sove lenge. DET straffer seg. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jepp, straffer seg å sove til halv ni, men er så jææævlig deilig, så gjør det allikevel! :-D

Men siste uka nå skal vi prøve å komme litt inn i lage igjen og setter klokka på åtte om morgenen. Kjedelig når han ikke sovner før halv ti-ti, men er jo forståelig såklart.

Skrevet

Det vil alltid bli slik i løpet av et barns liv at man ikke kan legge barnet akkurat klokka 19. Om man gjør det hver kveld i løpet av så mange år så er man også veldig firkanta mener nå jeg. Det er ikke noe annet å gjøre med det enn å prøve så godt man kan å komme tilbake i normalt gjenge igjen så raskt som mulig. Behøver ikke å sutre på nett for det.

Anonymous poster hash: 94f05...533
Gjest Magdalene
Skrevet

Er det ikle derfor det er så deilig med rutiner? At det ikke gjør noe at noen dager er annerledes?

Et par kvelder så er det sikkert tilbake til normalen igjen. Slik er det hvertfall her..

Til vanlig et de i seng mellom 19-20, mens når vi har ferie (som nå), blir den ofte over 21 på begge (2 og 5år). Sover de ikke lenger på morgenen (det gjør de ofte etter er par seinere kvelder), så tar de en god siesta på dagen.

Så er plutselig hverdagen her igjen, og tilbake til vanlig rutiner etter et par dager.

Skrevet

De som skriver at noen få brudd i rutinen ikke er noe problem, har virkelig

ikke hatt ett skikkelig RUTINE barn. Jeg har selv hatt ett barn som hadde

store problemer med en gang det ble brudd i rutinen. Det var faktisk så ille

at vi lærte oss til å unngå problemet med å alltid få lagt barnet i sitt egen seng

før kl 19:00. Dette gikk fint, da vi ikke hadde problemer med å få familie og

venner til å akseptere at vi var nødt til dette i en kort periode, frem til barnet

var noen år gammelt. Dette fordi vårt barn ble helt stresset av brudd i rutiner,

alt ble galt for ham, og han mistrives med brudd i rutine. Vi hadde eldre barn

også, og hadde aldri dette problemet før med disse barna, så det er tydelig at

noen barn trenger rutiner mer enn andre. De som har hatt virkelig rutine-barn

forstår dette. Det er ikke alltid noe man styrer selv. Og tro meg, vi forsøkte

virkelig å få barnet til å venne seg av med å være så opphengt i rutiner, men det

gikk ikke.

Til TS, det problemet du har nå tror (og håper) jeg at retter seg når barnet har fått

noen dager med faste rutiner igjen. Høres ut som barnet ditt er litt likt mitt ene barn.

Rett og slett ett skikkelig rutine-barn som trenger rutinene sine for at ting skal være ok.

Og det er ikke noe galt med det, da må man respektere dette, og få venner og familie

til å forstå dette også. Min familie så hvor fælt det ble for barnet mitt en julaften da det

ble brudd i rutine, så hele dagen ble ødelagt, så de hadde stor forståelse i ettertid for

dette. Når barnet ble ca 6-7 år kunne vi rokkere litt med rutinene, men fortsatt, til dags

dato foretrekker han rutiner. Noen barn er bare slik :)

Anonymous poster hash: 5ac37...c7e
  • Liker 2
Skrevet

Vi voksne elsker gjerne avbrudd i rutinene, men mange barn gjør faktisk ikke det. Vi gjør dem ikke nødvendigvis noen tjeneste ved å snu om på døgnrytmen (feks) selv om det er noe vi selv setter stor pris på. Min anbefaling er å gå tilbake til gammel rutine og gjør det forutsigbart for barnet.

Anonymous poster hash: 0c0b2...b16

Skrevet

De som skriver at noen få brudd i rutinen ikke er noe problem, har virkelig

ikke hatt ett skikkelig RUTINE barn. Jeg har selv hatt ett barn som hadde

store problemer med en gang det ble brudd i rutinen. Det var faktisk så ille

at vi lærte oss til å unngå problemet med å alltid få lagt barnet i sitt egen seng

før kl 19:00. Dette gikk fint, da vi ikke hadde problemer med å få familie og

venner til å akseptere at vi var nødt til dette i en kort periode, frem til barnet

var noen år gammelt. Dette fordi vårt barn ble helt stresset av brudd i rutiner,

alt ble galt for ham, og han mistrives med brudd i rutine. Vi hadde eldre barn

også, og hadde aldri dette problemet før med disse barna, så det er tydelig at

noen barn trenger rutiner mer enn andre. De som har hatt virkelig rutine-barn

forstår dette. Det er ikke alltid noe man styrer selv. Og tro meg, vi forsøkte

virkelig å få barnet til å venne seg av med å være så opphengt i rutiner, men det

gikk ikke.

Til TS, det problemet du har nå tror (og håper) jeg at retter seg når barnet har fått

noen dager med faste rutiner igjen. Høres ut som barnet ditt er litt likt mitt ene barn.

Rett og slett ett skikkelig rutine-barn som trenger rutinene sine for at ting skal være ok.

Og det er ikke noe galt med det, da må man respektere dette, og få venner og familie

til å forstå dette også. Min familie så hvor fælt det ble for barnet mitt en julaften da det

ble brudd i rutine, så hele dagen ble ødelagt, så de hadde stor forståelse i ettertid for

dette. Når barnet ble ca 6-7 år kunne vi rokkere litt med rutinene, men fortsatt, til dags

dato foretrekker han rutiner. Noen barn er bare slik :)

Anonymous poster hash: 5ac37...c7e

Jeg har et slikt rutinebarn som beskrives her, bare at familien her ikke skjønner det. Uten unntak blir brudd på rutiner mer eller mindre krise, men det går seg til etter noen dager. Og ja, vi prøver jevnlig fordi vi føler oss presset av familie og fordi vi håper det blir bedre.

Jeg ville bare gjort som vanlig og så håpet på at det går seg til, TS.

Skrevet

Er det ikle derfor det er så deilig med rutiner? At det ikke gjør noe at noen dager er annerledes?

Et par kvelder så er det sikkert tilbake til normalen igjen. Slik er det hvertfall her..

Til vanlig et de i seng mellom 19-20, mens når vi har ferie (som nå), blir den ofte over 21 på begge (2 og 5år). Sover de ikke lenger på morgenen (det gjør de ofte etter er par seinere kvelder), så tar de en god siesta på dagen.

Så er plutselig hverdagen her igjen, og tilbake til vanlig rutiner etter et par dager.

For oss blir det ikke deilig med avbrudd da flere dager blir ødelagt pga det. Det er det som irriterer meg at andre ikke forstår.

Skrevet

Jeg har et slikt rutinebarn som beskrives her, bare at familien her ikke skjønner det. Uten unntak blir brudd på rutiner mer eller mindre krise, men det går seg til etter noen dager. Og ja, vi prøver jevnlig fordi vi føler oss presset av familie og fordi vi håper det blir bedre.

Jeg ville bare gjort som vanlig og så håpet på at det går seg til, TS.

Gi blaffen i hva andre måtte mene. Gjør det som er best for barnet.

Skrevet

De som skriver at noen få brudd i rutinen ikke er noe problem, har virkeligikke hatt ett skikkelig RUTINE barn. Jeg har selv hatt ett barn som haddestore problemer med en gang det ble brudd i rutinen. Det var faktisk så illeat vi lærte oss til å unngå problemet med å alltid få lagt barnet i sitt egen sengfør kl 19:00. Dette gikk fint, da vi ikke hadde problemer med å få familie ogvenner til å akseptere at vi var nødt til dette i en kort periode, frem til barnetvar noen år gammelt. Dette fordi vårt barn ble helt stresset av brudd i rutiner,alt ble galt for ham, og han mistrives med brudd i rutine. Vi hadde eldre barnogså, og hadde aldri dette problemet før med disse barna, så det er tydelig atnoen barn trenger rutiner mer enn andre. De som har hatt virkelig rutine-barnforstår dette. Det er ikke alltid noe man styrer selv. Og tro meg, vi forsøktevirkelig å få barnet til å venne seg av med å være så opphengt i rutiner, men detgikk ikke. Til TS, det problemet du har nå tror (og håper) jeg at retter seg når barnet har fåttnoen dager med faste rutiner igjen. Høres ut som barnet ditt er litt likt mitt ene barn.Rett og slett ett skikkelig rutine-barn som trenger rutinene sine for at ting skal være ok.Og det er ikke noe galt med det, da må man respektere dette, og få venner og familietil å forstå dette også. Min familie så hvor fælt det ble for barnet mitt en julaften da detble brudd i rutine, så hele dagen ble ødelagt, så de hadde stor forståelse i ettertid fordette. Når barnet ble ca 6-7 år kunne vi rokkere litt med rutinene, men fortsatt, til dagsdato foretrekker han rutiner. Noen barn er bare slik :)Anonymous poster hash: 5ac37...c7e

Det høres ut som mitt barn! Godt at din familie er forståelsesfulle :)

Skrevet

Gi blaffen i hva andre måtte mene. Gjør det som er best for barnet.

Som regel gjør vi også det, men noen ganger blir det bare for mye... styr. Vi begynner å bli slitne av å bli sett på som vanskelige stadig vekk fordi vi ikke kan delta på ting på kveldstid.

Skrevet

Enkelte mennesker har dårlig empati og skjønner ikke at andre barn reagerer annerledes på rutinebrudd enn sine egne. De vil ikke en gang godta det når de blir fortalt det. Prøv å heve deg over det. Arranger julelunsjer, juleverksted på dagtid, pepperkakebaking etc. Reis hjem tidlig der det går, takk nei om dere vil. Kanskje feire julaften hos dere så barnet kan legge seg til vandt tid, osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...